Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Mitt projekt var kanske inte så tokigt trots allt. Efter en månads utlandssemester kom jag hem till ett rent akvarium med strålande glada diskus. Systemet var inställt på 50% vattenbyte om dagen, samt två måltider torrfoder.

    Det enda som är bättre när jag är hemma är fodret, dock såg de minst lika nöjda ut som när jag varit hemma och stått för vattenbyten.

    Nej, inga mer slangar och vattenbyten i detta kar, utan bara långa sköna stunder i gungstolen

    Jo just ja, under resan installerade jag två trådlösa videokameror som streamade via nätet. Så jag kunde dagligen se att mina fiskar hade det bra. Bästa utlandsresan hittills!

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Hej, verkligen spännande projekt! Vilket suveränt vattenbytar system du arbetat fram, tyvärr övergår det mitt förstånd och tålamod.
      Filtret du beskrev tidigare verkar vara bra och prisvärt, där hade någon tänkt till.....

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Att ha stort akvarieintresse med kar i nästan alla rum, och samtidigt vara på många och långa utlandsresor är som ni förstår ingen bra kombination. Just därför är jag så oerhört glad att jag la ner en del tid på att göra ett automatiskt vattenbytessystem till mitt diskuskar!

        Sista tillskottet till systemet blev en trådlös kamera som streamar film på karet, så jag kan kolla till mina diskusar och att allt fungerar oavsett vart jag är i världen

        Tog denna bild ikväll från gungstolen.



        Samtidigt är 6-åringen på övervåningen och försöker räkna hur många Svärdbäraryngel han fått i sitt kar. Verkar som intresset går vidare, yippie!!!
        Senast redigerad av LoGeek; 10 March 2018, 00:06.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Har du mat med dig eller är du bara här för att retas?

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Hej. Jättekul med en uppdatering , har läst din tråd här innan jag började med diskus. Är mycket imponerad av dina tekniska lösningar.....men är själv inte så teknisk så här blir det att slanga. Kul att de växt till sig så bra, du köpte dina små om jag minns rätt. Jätte vacker fisk och kar.
            hur gick det för din lilla, hon med sned mun förresten, är hon kvar ännu.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Hej. Jättekul med en uppdatering , har läst din tråd här innan jag började med diskus. Är mycket imponerad av dina tekniska lösningar.....men är själv inte så teknisk så här blir det att slanga. Kul att de växt till sig så bra, du köpte dina små om jag minns rätt. Jätte vacker fisk och kar.
              hur gick det för din lilla, hon med sned mun förresten, är hon kvar ännu.
              Jag har hittat din tråd också och läser ikapp. Riktigt kul med en levande diskustråd!

              Du minns rätt, jag köpte dem ca 5v gamla från Stendker.

              Så här såg de ut när de kom.


              Ja den lilla med sned mun, kul att du nämner den. Det är en riktig liten kämpe som har blivit alla barnens favorit. Den försvann några dagar efter ankomsten och hittades till slut i en springa mellan bakgrund och filterinsuget. Nacken är liksom knäckt så huvudet pekar lite åt sidan. Det gör att den inte får in större matbitar i munnen utan lever på smulor den kämpar i sig då och då. Den är inte mycket större än när den kom, men väldigt aktiv och kaxig. Ibland kämpar den med en matbit som bara studsar iväg vid varje försök till tugga, och det slutar oftast med att en annan fisk kommer och slukar biten...

              Den syns lite nere till höger på denna bild från igår.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Jättekul att hon finns kvar.....och som sagt, jättekul med uppdatering i de äldre trådar, när man läser dem som jag lite efteråt undrar man ju hur gick det sen...

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Jag tänkte gallra bort den efter skadan, men barnen blev förtvivlade. Och nu har även jag blivit kär i lilla Lilly som barnen döpt den till.

                  Ja tanken var att fortsätta uppdatera tråden. Jag är dock lite "periodare" i mitt missbruk av zoopet, och försvinner ibland, ofta i samband med resor eller tunga jobbprojekt.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Så är det ju, snart kommer våren och då är det ju mycket annat som skall göras......men zoopet finns ju där när man har tiden för det , ser ju verkligen ut som du lyckats få en riktigt fin grupp med god tillväxt, gärna mer Balder när du har tid

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Balder? Bilder kanske på rikssvenska?

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Som sagt......märker att jag skriver nästan lika snabbt som jag pratar......men många fel blir det

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Städpatrullen... de är två stycken som kommer som på beställning så fort diskusarna smular lite.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Med 28C i diskuskaret så går doppvärmarna nästan hela tiden. Värmen behövs ju, men delar av den kan ju lika gärna produceras av ett filter som också gör lite nytta. Effekten till pumpen blir ju i slutändan värme så doppvärmarna kan minska motsvarande mängd.

                            Beställde ett riktigt stort ytterfilter, Sunsun HW-704A. Bara 750 kr inkl frakt från Tyskland, så det var en no-brainer! Finns samma modell med en UV-lampa men jag körde utan. 9W UV är allt för klent.

                            Kom på tre dagar och idag öppnade jag lådan, med låga förväntningar. Har annars mest bara klassiska filtermärken, där ett i denna storlek går på 3500+ kr.

                            Men jag är GRYMT imponerad. Konstruktionen är helt klart i nivå med Eheim pro.

                            Drog igång det idag och det blåser på bra med sina 2000 l/h.

                            +Tjocka rejäla slangar. Fick värma ändarna med hetluft för att få på dem.
                            +Smart slanganslutning på filtret. Delen som slangarna sitter i kan tas loss. Då stängs automatiskt kulventiler i den del som slangarna sitter i. Så det går blixtsnabbt att koppla loss filtret utan ytterligare avstängningar.
                            +Slanganslutningarna är roterbara.
                            +Handpump på toppen för att evakuera luft. Fungerade klockrent. Fyllde och startade filtret helt utan att suga, hålla ner slang i hink etc.
                            +Insuget har liten flytande ytrenare som faktiskt fungerar bra. Den hinna jag haft på ytan från all diskusmat försvann på 1h.
                            +All plast är tjock och känns gedigen.
                            +Fyra bra filterkorgar.
                            +Reservdelar såsom packningar och impeller finns på nätet såg jag.
                            +Det har låg ljudnivå.

                            - Det filtermedia som följer med räcker till två av de fyra filterkorgarna om man kastar de värdelösa biobollarna. Fyllde dessa två med filtermatta i kuber istället.

                            https://s26.postimg.org/z2tterfdl/20...3_15_33_38.jpg
                            Någon bad mig om att recensera detta filter när jsg haft det ett tag. Nu har det gått ett år och jag har rengjort det tre gånger.

                            Fortfarande är jag väldigt positiv. Framförallt är det så grymt lätt att rengöra jämfört med mitt gamla Eheim Classic som också står i skåpet. Med en ventil stängs flödet i slangarna av och de hänger kvar vattenfyllda i skåpet när jag bär iväg filtret. Eftersom slangarna är vattenfyllda så blir det ytterst lite luft i filtret vid återstart. Så det är bara köra igång igen! Självklart fyller jag upp själva filterbehållaren i duschen efter rengöring. Filtret har en liten pump för att evakuera luft i behållaren men den behövs i stort sett inte.

                            Det enda jag kan klaga på är ytinsuget (vad de nu kallas...) som är väldigt känsligt i höjdled. Man får justera in det noggrannt så att det suger lagom hårt i ytan.

                            Detta är i alla fall det bästa filter jag haft, och till otroliga 750kr inkl frakt.

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              Har också ett SunSun, kan bara instämma. Köpte det 2014
                              och det tuffar på utan problem. Beställde från Wiltec.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Uppdatering pågår...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...