Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #76
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Ja jag hoppas på det. Blir mycket java!

    Fiskarna följer utvecklingen nyfiket genom glaset...

    https://s26.postimg.org/lybnwtk0p/20...2_18_36_48.jpg
    Ojdå! Diskusgodis!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #77
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ojdå! Diskusgodis!
      Det är första gången jag har diskus med 14 bars och det är uppenbarligen så att de färgar ut mycket senare. Pigeon Blood på bilden hade färg som yngel och den rödturkosa färgade ut för många veckor sedan. Den mittersta, en Snakeskin, visar knappt tecken på färg ännu trots att de alla är lika gamla. Jag googlade och fick bekräftat att sorter med 14 bars alltid tar lång tid på sig att färga ut.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #78
        Så, då är rötterna och lite växter på plats i karet. Inte världens bästa bild, men jag är nöjd med rötterna.

        Just nu​​​ ser det inte riktigt klokt ut med lite spretiga och taniga växter fästa med gummiband, buntband och sytråd. Tror dock det blir fint om växterna kommer igång. Jag har lämnat ganska stora delar utan växter. Tanken är att utvärdera vilka växter som växer bäst och sedan sprida ut skott från dessa.



        Kommentar

        • Totmes
          • December 2007
          • 181

          #79
          Snyggt LoGeek
          Senast redigerad av Totmes; 28 January 2017, 13:18. Anledning: Något konstigt händer. Allt man skriver kommer imte med? Har försökt 3 gångsr nu :(

          Kommentar

          • Totmes
            • December 2007
            • 181

            #80
            Provar igen från en dator. När jag skrev från min mobil kom endast första meningen med... Konstigt!?

            Super snyggt LoGeek! Och väldigt fina ljusa färger. Saknar lite en botten i din tank. Men förstår att det är för att framhäva fina fiskens färger Själv har jag använt fisklina vid fäste av mossa och dyl. Det har altid funkat bra. Men att använda metall till inredning i akvariet... Öhhh... Jag har altid hört att en grundregel i ett akvarie är att metall och akvarievatten INTE hör ihop! Men det skall bli spännande att följa ditt projekt! Var har du köpt fina fisken?

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #81
              Ursprungligen postat av Totmes
              Provar igen från en dator. När jag skrev från min mobil kom endast första meningen med... Konstigt!?

              Super snyggt LoGeek! Och väldigt fina ljusa färger. Saknar lite en botten i din tank. Men förstår att det är för att framhäva fina fiskens färger Själv har jag använt fisklina vid fäste av mossa och dyl. Det har altid funkat bra. Men att använda metall till inredning i akvariet... Öhhh... Jag har altid hört att en grundregel i ett akvarie är att metall och akvarievatten INTE hör ihop! Men det skall bli spännande att följa ditt projekt! Var har du köpt fina fisken?
              Tack

              Vad menar du med botten? Om du menar sand och växter så har jag valt bort det medvetet då det påverkar växande diskus kraftigt negativt. Jag kompromissade med rötter med lite växter, men längre sträcker jag mig inte denna gång.

              Metall? Menar du skruvarna jag använde till rötterna? De är rostfria för utomhusbruk så det är lugnt.

              Fisken är köpt direkt från Stendker i Tyskland.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #82
                Ursprungligen postat av LoGeek

                Tack

                Vad menar du med botten? Om du menar sand och växter så har jag valt bort det medvetet då det påverkar växande diskus kraftigt negativt. Jag kompromissade med rötter med lite växter, men längre sträcker jag mig inte denna gång.

                Metall? Menar du skruvarna jag använde till rötterna? De är rostfria för utomhusbruk så det är lugnt.

                Fisken är köpt direkt från Stendker i Tyskland.
                Liten nyfiken bara, men hur menar du med att sand och växter påverkar Discus "kraftigt negativt"?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #83
                  Ursprungligen postat av Inger H

                  Liten nyfiken bara, men hur menar du med att sand och växter påverkar Discus "kraftigt negativt"?

                  //Inger
                  Hmm.. undrar du generellt tro, eller poängterar du min förenkling av verkligheten? Vad jag syftade på var den miljö som bottensubstrat med växter skapar. Det blir omöjligt att suga bort alla matrester och avföring, vilket är en av flera anledningar till att substratet bidrar till att det är mycket svårt att upprätthålla den vattenkvalitet som diskus bör ha.

                  Det handlar bland annat om den bakteriella nivån men även mycket annat. Med bottensubstrat behöver man spendera massor med tid att rengöra botten varje dag och helst byta 80-100% vatten dagligen om man har smådiskus.

                  Jag har haft diskus i inrett kar och vet att det går. Men skillnaden är enorm inser jag nu när jag kör tom botten. Så grymt mycket enklare och väsentligt gladare och friskare fisk

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #84
                    Okey, då vet jag din tankegång

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #85
                      Skönt när diskusarna efter några månader börjar färga ut! Bara mina Snakeskins som inte fått färg än.



                      Kommentar

                      • Totmes
                        • December 2007
                        • 181

                        #86
                        Såå fin fisk! Önskar att den inte var så svår bara. Skulle gärna ha några själv.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #87
                          Ursprungligen postat av Totmes
                          Såå fin fisk! Önskar att den inte var så svår bara. Skulle gärna ha några själv.
                          Jag skulle inte påstå att de är svåra. Men de har snävare toleranser vilket inte passar bra i ett vanligt inrett sällskapskar dit man vill kunna hämta hem lite nya växter och fiskar från butiken med jämna mellanrum. I ett anpassat akvarium och med fasta rutiner för vattenbyte så är de rätt enkla, och utan tvekan min favoritfisk.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #88
                            Växterna tar övergången till 28C lite olika. Tex har några anubiassorter redan skjutit nya blad medans andra anubias vissnat lite.

                            Diskusarna växer i alla fall så det knakar. De kommer aldrig ta igen helt de perioder jag rest och de inte fått mat/vattenbyte, men de verkar trivas bra i alla fall. Nyfikna och ständigt hungriga.

                            https://s26.postimg.org/a4t88atuh/20...1_16_26_05.jpg

                            Senast redigerad av LoGeek; 01 February 2017, 15:48.

                            Kommentar

                            • Totmes
                              • December 2007
                              • 181

                              #89
                              Hur länge kan de vara utan mat? Eller har du en foderautomat? Fin bild. Stormförtjust i dina snakeskins!!

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                #90
                                Ursprungligen postat av Totmes
                                Hur länge kan de vara utan mat? Eller har du en foderautomat? Fin bild. Stormförtjust i dina snakeskins!!
                                Diskus klarar sig många veckor utan mat. Jag lämnade dem (och alla mina andra fiskar) utan mat i 2.5v över jul. Vill inte köra foderautomat eftersom dåligt vatten är värre än brist på mat. Problemet är dock att diskus har en våldsam tillväxt första månaderna, som aldrig kan hämtas igen senare i livet. Därför kommer mina bli mindre pga mitt resande.

                                När jag har installerat mitt automatiska vattenbytessystem så kan jag köra foderautomat med granulat vid resor.

                                Mina Snakeskins är de som är nästan gråa på bilden. De är för unga för att ha färgat ut än (alla är ca 8 mån). Om du tänkte på de som färgat ut så är de rödturkosa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...