Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #61
    Ursprungligen postat av Rufus
    Jag är så imponerad! Det är så långt från " bära hinkar systemet"
    Ha ha, ja bära med hinkar till mitt kar på 450l där jag byter 50% dagligen hade jag blivit vältränad på i alla fall!

    Och tack! Det är dock inga avancerade saker. Jag hoppas kunna inspirera fler till att våga installera liknande system.

    Provkörde dränpumpen för första gången och det är sagolikt skönt att efter en knapptryckning se hur vattenytan sjunker snabbt.

    Även om mitt projekt skulle stanna här så vore jag nöjd. Det går fort att dränera akvariet och jag behöver inte övervaka det varje sekund när jag återfyller eftersom akvariet bräddar över i dränröret när ytan överstiger maxnivån.

    De flesta som inte har diskus har kanske inte samma behov av ett automatiskt system. Men en permanent dränering med bräddning kanske jag kan inspirera någon till. Fantastiskt praktiskt!

    Jag har oavsett långt kvar på mitt projekt och hoppas få goda råd och tips av er under vägen. Jag tar projektet lite som det kommer och löser problemen när då dyker upp, även om jag givetvis planerat lite och gjort de viktigaste inköpen.

    Dränslang fastlimmad:


    Senast redigerad av LoGeek; 13 January 2017, 08:06.

    Kommentar

    • Krisping
      • January 2015
      • 33

      #62
      Mycket intressant projekt du har påbörjat. Följs med stort intresse

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #63
        Det visade sig att dräneringen inte sväljer de 3000 l/h som pumpen ger. Denna pump ger verkligen det stora flöde den lovar. Våldsamt vilket flöde!

        Som tur är så betyder det bara att det som inte dräneringen sväljer flödar tillbaks till akvariet via det t-rör jag har i toppen på filterboxen (se tidigare bild).

        Däremot måste jag se till att min planerade automatiserade påfyllning har sådan strypning att den även vid fullt flöde aldrig kan överstiga dräneringens kapacitet.

        Prioritet nummer ett i detta projekt är nämligen säkerhet mot vattenskador. Det finns mycket enklare sätt att bygga ett automatiskt system på, men jag har uteslutit dem alla pga den lilla risken för STOR vattenskada. Jag hoppas minimera risken närmre noll, så att detta blir säkrare än alla andra permanenta vattenanslutningar i huset (toaletter, diskmaskin etc).

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #64
          Samlat cirka ett dussin sorter epifyter från mina växtakvarium som ska ligga i karantän med Cupramine ett tag. Ser inte fram emot att surra fast allihop på rötter....Vad använder ni? Sytråd?

          https://s26.postimg.org/83jakq595/20...6_22_08_26.jpg

          Senast redigerad av LoGeek; 16 January 2017, 21:37.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #65
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Samlat cirka ett dussin sorter epifyter från mina växtakvarium som ska ligga i karantän med Cupramine ett tag. Ser inte fram emot att surra fast allihop på rötter....Vad använder ni? Sytråd?

            https://s26.postimg.org/83jakq595/20...6_22_08_26.jpg

            Jag brukar använda kraftig sytråd som inte går att slita av med händerna, men har läst att en del limmar fast dom med superlim också, fiskelina är ju annars ett populärt alternativ
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #66
              Ursprungligen postat av KJE

              Jag brukar använda kraftig sytråd som inte går att slita av med händerna, men har läst att en del limmar fast dom med superlim också, fiskelina är ju annars ett populärt alternativ
              Lim är ett intressant tips. Det ska jag kolla upp. Någon som provat och varit nöjd med något lim?

              Jag har alltid varit rätt nöjd med Seachems produkter så detta kanske är värt att prova:
              freshwater, planted, glue, aquarium, cyanoacrylate
              Senast redigerad av LoGeek; 17 January 2017, 11:45.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #67
                Ursprungligen postat av LoGeek

                Lim är ett intressant tips. Det ska jag kolla upp. Någon som provat och varit nöjd med något lim?

                Jag har alltid varit rätt nöjd med Seachems produkter så detta kanske är värt att prova:
                http://www.seachem.com/flourish-glue.php
                Jag brukar knyta ibland och limma ibland men får alltid lim på fingrarna vilket betydde att jag inte kunde använda touchknappen på Iphonen på ett tag. Du är säkert duktigare och limmar där det ska, lättare med Anubias än mossa också..
                // Annicka

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #68
                  Lite bakom flötet som man är så var min inkoppling till avlopp ett riktigt hjärnsläpp. Så här blev det:




                  Nu har jag fixat till det, såsom det borde gjorts från början:



                  Som bonus fick jag större fallhöjd och dränflödet är nu mycket bättre. Knappt något återflöde när pumpen dränerar.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #69
                    När alla tre barn är på barnkalas samtidigt gäller det att passa på. Planerade rötterna till akvariet och anpassade dem där det behövdes.

                    Jag hade inte massor med rötter av samma sort, vilket ju annars blir snyggast. Nu blir det blandade trätyper men tror det bli ok när växterna spritt sig så småningom... (om typ 2 år med tanke på att detta blir utan co2 etc).

                    https://s26.postimg.org/6dq1hoot5/20...1_15_57_22.jpg


                    Den som uppfann buntbandet hade en bra dag!
                    https://s26.postimg.org/htwgfq2zd/20...1_15_57_41.jpg


                    Jag vill kunna flytta runt rötter för att lätt kunna rengöra botten. Därför skruvade jag ihop alla rötter till tre stora.
                    https://s26.postimg.org/t7izqxdi1/20...1_15_57_58.jpg
                    Senast redigerad av LoGeek; 21 January 2017, 15:12.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #70
                      Gôtt mos!
                      Jädra härligt att se dig i dona med rötterna nu. Det skall bli härligt och spännnde att se hur du sätter inredningen.
                      Cred också för det fina tekniska förarbete du gjort.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #71
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Gôtt mos!
                        Jädra härligt att se dig i dona med rötterna nu. Det skall bli härligt och spännnde att se hur du sätter inredningen.
                        Cred också för det fina tekniska förarbete du gjort.
                        Tackar

                        Uppsättningen jag planerar kommer kräva att växterna sprider sig på rötterna, vilket jag oroar mig lite för i detta kar. Epifyterna har full fart i mina växtkar, men i diskuskaret blir det helt andra förutsättningar samt hög temp.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #72
                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          På tal om växter. Har ni tips på några fina epifyter (växter som fäster på rot/sten) som tål 28-29C?

                          Åtminstone till en början kommer jag köra bar botten, men tänkte kanske piffa upp akvariet med någon rot.

                          ​​​​​Tänker själv typ anubias, javaormbunkar och lite mossa. Någon som provat Bucephalandra i hög temp?

                          Det kan inte vara några väldigt krävande växter. Kommer inte dra igång någon co2.
                          Det enklaste valet är vanlig Javaormbunke som klarar uppåt 32-34 grader i extrema fall. Men 28-30 är inga problem alls.. Den kan fästas i rötter, nät etc.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #73
                            Varför målas botten i en ljus färg?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #74
                              Ursprungligen postat av KJE

                              Jag brukar använda kraftig sytråd som inte går att slita av med händerna, men har läst att en del limmar fast dom med superlim också, fiskelina är ju annars ett populärt alternativ
                              Är växten hyggligt stor funkar också tunnare buntband.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                #75
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Det enklaste valet är vanlig Javaormbunke som klarar uppåt 32-34 grader i extrema fall. Men 28-30 är inga problem alls.. Den kan fästas i rötter, nät etc.
                                Ja jag hoppas på det. Blir mycket java!

                                Fiskarna följer utvecklingen nyfiket genom glaset...


                                Kommentar

                                Arbetssätt...