Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #46
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Färdigmålat, men i brist på grannar ikväll så blir det att vänta till imorgon med att lyfta tillbaks det. Precisionslyft med tanke på genomföringen som ska träffa hålet i bänken medans man håller styrsel på 100kg.

    Nu fick jag ju däremot lite tid att kika i mina växtakvarium och hittade då denna Bucephalandra som har blommat. Kul, jag har inte så lång erfarenhet av dem men de verkar ju trivas då

    https://s26.postimg.org/jddsxmtjt/20...0_21_29_23.jpg

    Bucephalandra är en ny bekantskap för mig också, de är mkt trevliga!
    Det går framåt med det andra karet ser jag, blir ju hur bra som helst om det fungerar som tänkt, och det ska det väl göra. Tur att du inte har en liten tant som granne.
    // Annicka

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #47
      Ursprungligen postat av Rufus

      Bucephalandra är en ny bekantskap för mig också, de är mkt trevliga!
      Det går framåt med det andra karet ser jag, blir ju hur bra som helst om det fungerar som tänkt, och det ska det väl göra. Tur att du inte har en liten tant som granne.
      Ja de är trevliga. Kanske borde bli några i detta kar så småningom?

      Grannar är bra att ha - ibland i alla fall

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #48
        Den som spar den har. Lite gnagskydd från trädgården, överblivna sugproppar och buntband. Vad kan det bli tro...?



        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #49
          Jag skulle gissa på att gallret ska hänga på någon ruta och bekläs med mossa...eller?

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #50
            Ursprungligen postat av ICC
            Jag skulle gissa på att gallret ska hänga på någon ruta och bekläs med mossa...eller?
            Nja, men du är inte så dum du. Har du fler bra idéer längs vägen så tas de tacksamt emot

            Ska se om jag får det på plats ikväll när barnen är lagda så får du se vart det hamnar.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #51
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Har du fler bra idéer längs vägen så tas de tacksamt emot
              Då ska det troligen agera som ett grovfilter till dräneringen. Du vill ju inte ha stopp till vasken

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #52
                På tal om växter. Har ni tips på några fina epifyter (växter som fäster på rot/sten) som tål 28-29C?

                Åtminstone till en början kommer jag köra bar botten, men tänkte kanske piffa upp akvariet med någon rot.

                ​​​​​Tänker själv typ anubias, javaormbunkar och lite mossa. Någon som provat Bucephalandra i hög temp?

                Det kan inte vara några väldigt krävande växter. Kommer inte dra igång någon co2.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #53
                  Finns ju grupp på FB för Bucephalandra intresserade, kolla med dom
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #54
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    Finns ju grupp på FB för Bucephalandra intresserade, kolla med dom
                    Jag har inte FB.... men kan nog googla om ingen här har erfarenhet . Av det jag läst förut så ska de bete sig rätt likt Anubias, men har aldrig provat hög temp själv.
                    Senast redigerad av LoGeek; 11 January 2017, 18:46.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #55
                      De kommer ju från Borneo som har ett tropiskt klimat med över 20 grader i genomsnitt året runt. Du får testa.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #56
                        Barnen lagda och akvariet lyft på plats

                        Jo ICC, bra gissningar där.

                        Dräneringspumpens insug som jag gömt i hörnet under juwels filterbox vill jag inte ska sätta igen av något stort. Då tänker jag framförallt på diskusarna när jag drar igång den rätt så kraftiga pumpen (3000 l/h).

                        Din tanke att fästa några växter på nätet ska jag nog utnyttja framöver!





                        På bilden ser ni även hur botten blev efter fyra lager färg. Hade nog räckt, och kanske till och med blivit snyggare, med två lager (lite nyansskiftningar då).

                        Skönt att ha det ordentligt gjort nu och kunna köra vidare med projektet, som egentligen bara börjat. Mycket kvar att fixa med!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #57
                          Att planera cirkulationen så att bottenskit hamnar vid dräneringens insug känns som en hit.



                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            #58
                            Ser magnifikt ut!

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #59
                              Ikväll fäste jag dräneringsslangen som jag dragit genom väggen bakom akvariet. Den går på andra sidan väggen in under sockeln i köket och ca 7m till avloppet under vasken.

                              Det blev pilligt med skruvdragaren eftersom jag precis nådde in till väggen med en hand om jag låg på rygg på golvet.

                              "Taket" i bilden är alltså undersidan på en köksbänk.

                              Nu är socklarna tillbaks på plats och slangen alltså osynlig hela vägen.

                              https://s26.postimg.org/9pfk9du6x/20...3_00_09_52.jpg
                              Senast redigerad av LoGeek; 13 January 2017, 00:18.

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                #60
                                Jag är så imponerad! Det är så långt från " bära hinkar systemet"
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...