Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #16
    Ursprungligen postat av KJE
    Kul med ett nytt projekt!
    Ja, det är alltid extra roligt med den här hobbyn när man är mitt inne i ett tycker jag. När man väl är klar och lutat sig tillbaks i gungstolen tar det inte lång stund förrän tankarna på nästa projekt börjar födas

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #17
      Håltagning i bänken. Höll på att bli totalfel. Skulle precis börja borra på fel ställe när frun frågade om jag var HELT säker.... Mätte om och det blev bra. Smetade även lite silikon i hålet.

      Måste säga att Juwels nya SBX-möbel är en oerhörd förbättring mot de gamla. Har alltid gillat deras kar men inte deras möbler. Denna är det mest robusta och smarta jag ägt (den är märkt med "max 1200kg" till detta Rio 400). Äntligen har Juwel tagit bort den öppna delen i mitten på möbeln och förstått att bänken ska vara lika bred som akvariet!

      Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:04.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Ursprungligen postat av LoGeek

        Ja, det är alltid extra roligt med den här hobbyn när man är mitt inne i ett tycker jag. När man väl är klar och lutat sig tillbaks i gungstolen tar det inte lång stund förrän tankarna på nästa projekt börjar födas
        Åh.. så jag är inte ensam om det tänket.
        Jag kan få så dåligt samvete att jag inte bara lutar mig tillbaka och bara njuter av varje krusning på vattenytan.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Håltagning i bänken. Höll på att bli totalfel. Skulle precis börja borra på fel ställe när frun frågade om jag var HELT säker.... Mätte om och det blev bra. Smetade även lite silikon i hålet.

          Måste säga att Juwels nya SBX-möbel är en oerhörd förbättring mot de gamla. Har alltid gillat deras kar men inte deras möbler. Denna är det mest robusta och smarta jag ägt (den är märkt med "max 1200kg" till detta Rio 400). Äntligen har Juwel tagit bort den öppna delen i mitten på möbeln och förstått att bänken ska vara lika bred som akvariet!
          Det var en nyhet för mig, gillar också utseende på den nya bänken.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #20
            Ursprungligen postat av flygrc

            Åh.. så jag är inte ensam om det tänket.
            Jag kan få så dåligt samvete att jag inte bara lutar mig tillbaka och bara njuter av varje krusning på vattenytan.
            Nej du är inte ensam. Är inte det lite charmen med denna hobby, att den aldrig är statisk, som tex ett modellbygge är? Fiskarna och växterna förändras och sjukdomar/alger kräver ständigt ny kunskap. Och inte minst lusten att erövra nya territorier skapar projekt med nya fiskar och utmaningar.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #21
              Ursprungligen postat av LoGeek

              Nej du är inte ensam. Är inte det lite charmen med denna hobby, att den aldrig är statisk, som tex ett modellbygge är? Fiskarna och växterna förändras och sjukdomar/alger kräver ständigt ny kunskap. Och inte minst lusten att erövra nya territorier skapar projekt med nya fiskar och utmaningar.
              Absolut, just att förena teknik med natur, få det att fungera är väldigt stimulerande, tålamodsprövande och lärorikt.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #22
                Dräneringsslangen går genom väggen in till köket och sedan under sockeln bort till diskstället. Ca 7m slang, Dy 32mm.

                Anslutning med t-rör i PVC under diskställ:

                https://s26.postimg.org/l7gjl53x5/20...8_13_59_28.jpg



                Jag har räknat på flödena och dräneringskapaciteten med tillgänglig fallhöjd är större än max flöde i påfyllning. Dvs överrinningen kommer fungera om allt skulle haverera och påfyllningen stå i öppet läge. Mer om tekniken senare när jag kommit så långt...
                Senast redigerad av LoGeek; 08 January 2017, 13:07.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #23
                  Har du räknat med det omvända, stopp i köket och det rinner baklänges
                  Denna har jag funderat mycket på att göra i kombo med ytavrinning ut genom i botten borrad balja som du har nu.
                  Smidiga kontinuerliga vattenbyte och det kunde kombinerats med doseringspump för PMDD.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #24
                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Har du räknat med det omvända, stopp i köket och det rinner baklänges
                    Ha ha... akvariet är så högt att diskhon i köket måste svämma över innan det kommer något vatten till karet

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #25
                      Vad häftigt du dokumenterar LoGeek. Jag läser med nyfikenhet. Coolt att du tar mod till dig och börjar borra i ett nytt akvarium. Var köpte du glasborret. Jag är också nyfiken på att borra. Skulle underlätta i ett av mina akvarium.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #26
                        Ursprungligen postat av ICC
                        Vad häftigt du dokumenterar LoGeek. Jag läser med nyfikenhet. Coolt att du tar mod till dig och börjar borra i ett nytt akvarium. Var köpte du glasborret. Jag är också nyfiken på att borra. Skulle underlätta i ett av mina akvarium.
                        Det var läskigt att borra, men efter att ha spenderat några timmar på Youtube och olika forum så kände jag mig trygg. Borrade från båda hållen och med en trämall så att borren hölls rak.​​

                        Köpte ett 7-pack med diamanthålsågar från ebay för typ 100sek. Fungerade hur bra som helst.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #27
                          Jag har funderat rätt mycket över säkerheten i alla steg i systemet. För genomföringen kom jag på denna idé.
                          Utanpå genomföringen har jag silikonat fast en stor muff, och inuti den limmat en reducering till 32mm. Tanken är att minska risken för vattenläcka ner i möbeln. Om packningen i genomföringen börjar läcka kan bara vattenvolymen i muffen och röret upp till ytan läcka ut.

                          Senast redigerad av LoGeek; 01 May 2018, 23:05.

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            #28
                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Ja, det är alltid extra roligt med den här hobbyn när man är mitt inne i ett tycker jag. När man väl är klar och lutat sig tillbaks i gungstolen tar det inte lång stund förrän tankarna på nästa projekt börjar födas
                            Hit är jag med för gungstol har jag också, men din kanske var symbolisk? Min är äkta vara . Sedan faller hakan ner och du fixar med ett projekt som jag knappt vågar drömma om. Men jag kollar gärna och hejar på
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #29
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Jag har funderat rätt mycket över säkerheten i alla steg i systemet. För genomföringen kom jag på denna idé.
                              Utanpå genomföringen har jag silikonat fast en stor muff, och inuti den limmat en reducering till 32mm. Tanken är att minska risken för vattenläcka ner i möbeln. Om packningen i genomföringen börjar läcka kan bara vattenvolymen i muffen och röret upp till ytan läcka ut.

                              https://s26.postimg.org/5c5hn2hi1/20...2_00_02_10.jpg

                              Det låter som en bra lösning
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                #30
                                Ursprungligen postat av Rufus

                                Hit är jag med för gungstol har jag också, men din kanske var symbolisk? Min är äkta vara .
                                Min är också äkta vara och alltid placerad rätt framför sällskapskaret i vardagsrummet. Har inte ALLA en sådan? Borde nästan ingå i köpet av akvariet. Både jag, barnen och gäster sitter ofta och gungar framför akvariet.

                                Lördag morgon, ledig, sovmorgon och sedan glida ner i gungstolen med en stor kopp kaffe, mmm....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...