Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Totmes
    Provar igen från en dator. När jag skrev från min mobil kom endast första meningen med... Konstigt!?

    Super snyggt LoGeek! Och väldigt fina ljusa färger. Saknar lite en botten i din tank. Men förstår att det är för att framhäva fina fiskens färger Själv har jag använt fisklina vid fäste av mossa och dyl. Det har altid funkat bra. Men att använda metall till inredning i akvariet... Öhhh... Jag har altid hört att en grundregel i ett akvarie är att metall och akvarievatten INTE hör ihop! Men det skall bli spännande att följa ditt projekt! Var har du köpt fina fisken?
    Tack

    Vad menar du med botten? Om du menar sand och växter så har jag valt bort det medvetet då det påverkar växande diskus kraftigt negativt. Jag kompromissade med rötter med lite växter, men längre sträcker jag mig inte denna gång.

    Metall? Menar du skruvarna jag använde till rötterna? De är rostfria för utomhusbruk så det är lugnt.

    Fisken är köpt direkt från Stendker i Tyskland.

    Lämna en kommentar:


  • Totmes
    svarade
    Provar igen från en dator. När jag skrev från min mobil kom endast första meningen med... Konstigt!?

    Super snyggt LoGeek! Och väldigt fina ljusa färger. Saknar lite en botten i din tank. Men förstår att det är för att framhäva fina fiskens färger Själv har jag använt fisklina vid fäste av mossa och dyl. Det har altid funkat bra. Men att använda metall till inredning i akvariet... Öhhh... Jag har altid hört att en grundregel i ett akvarie är att metall och akvarievatten INTE hör ihop! Men det skall bli spännande att följa ditt projekt! Var har du köpt fina fisken?

    Lämna en kommentar:


  • Totmes
    svarade
    Snyggt LoGeek
    Senast redigerad av Totmes; 28 January 2017, 14:18. Anledning: Något konstigt händer. Allt man skriver kommer imte med? Har försökt 3 gångsr nu :(

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Så, då är rötterna och lite växter på plats i karet. Inte världens bästa bild, men jag är nöjd med rötterna.

    Just nu​​​ ser det inte riktigt klokt ut med lite spretiga och taniga växter fästa med gummiband, buntband och sytråd. Tror dock det blir fint om växterna kommer igång. Jag har lämnat ganska stora delar utan växter. Tanken är att utvärdera vilka växter som växer bäst och sedan sprida ut skott från dessa.



    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ojdå! Diskusgodis!
    Det är första gången jag har diskus med 14 bars och det är uppenbarligen så att de färgar ut mycket senare. Pigeon Blood på bilden hade färg som yngel och den rödturkosa färgade ut för många veckor sedan. Den mittersta, en Snakeskin, visar knappt tecken på färg ännu trots att de alla är lika gamla. Jag googlade och fick bekräftat att sorter med 14 bars alltid tar lång tid på sig att färga ut.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Ja jag hoppas på det. Blir mycket java!

    Fiskarna följer utvecklingen nyfiket genom glaset...

    https://s26.postimg.org/lybnwtk0p/20...2_18_36_48.jpg
    Ojdå! Diskusgodis!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det enklaste valet är vanlig Javaormbunke som klarar uppåt 32-34 grader i extrema fall. Men 28-30 är inga problem alls.. Den kan fästas i rötter, nät etc.
    Ja jag hoppas på det. Blir mycket java!

    Fiskarna följer utvecklingen nyfiket genom glaset...


    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE

    Jag brukar använda kraftig sytråd som inte går att slita av med händerna, men har läst att en del limmar fast dom med superlim också, fiskelina är ju annars ett populärt alternativ
    Är växten hyggligt stor funkar också tunnare buntband.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Varför målas botten i en ljus färg?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    På tal om växter. Har ni tips på några fina epifyter (växter som fäster på rot/sten) som tål 28-29C?

    Åtminstone till en början kommer jag köra bar botten, men tänkte kanske piffa upp akvariet med någon rot.

    ​​​​​Tänker själv typ anubias, javaormbunkar och lite mossa. Någon som provat Bucephalandra i hög temp?

    Det kan inte vara några väldigt krävande växter. Kommer inte dra igång någon co2.
    Det enklaste valet är vanlig Javaormbunke som klarar uppåt 32-34 grader i extrema fall. Men 28-30 är inga problem alls.. Den kan fästas i rötter, nät etc.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Gôtt mos!
    Jädra härligt att se dig i dona med rötterna nu. Det skall bli härligt och spännnde att se hur du sätter inredningen.
    Cred också för det fina tekniska förarbete du gjort.
    Tackar

    Uppsättningen jag planerar kommer kräva att växterna sprider sig på rötterna, vilket jag oroar mig lite för i detta kar. Epifyterna har full fart i mina växtkar, men i diskuskaret blir det helt andra förutsättningar samt hög temp.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Gôtt mos!
    Jädra härligt att se dig i dona med rötterna nu. Det skall bli härligt och spännnde att se hur du sätter inredningen.
    Cred också för det fina tekniska förarbete du gjort.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    När alla tre barn är på barnkalas samtidigt gäller det att passa på. Planerade rötterna till akvariet och anpassade dem där det behövdes.

    Jag hade inte massor med rötter av samma sort, vilket ju annars blir snyggast. Nu blir det blandade trätyper men tror det bli ok när växterna spritt sig så småningom... (om typ 2 år med tanke på att detta blir utan co2 etc).

    https://s26.postimg.org/6dq1hoot5/20...1_15_57_22.jpg


    Den som uppfann buntbandet hade en bra dag!
    https://s26.postimg.org/htwgfq2zd/20...1_15_57_41.jpg


    Jag vill kunna flytta runt rötter för att lätt kunna rengöra botten. Därför skruvade jag ihop alla rötter till tre stora.
    https://s26.postimg.org/t7izqxdi1/20...1_15_57_58.jpg
    Senast redigerad av LoGeek; 21 January 2017, 16:12.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Lite bakom flötet som man är så var min inkoppling till avlopp ett riktigt hjärnsläpp. Så här blev det:




    Nu har jag fixat till det, såsom det borde gjorts från början:



    Som bonus fick jag större fallhöjd och dränflödet är nu mycket bättre. Knappt något återflöde när pumpen dränerar.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Lim är ett intressant tips. Det ska jag kolla upp. Någon som provat och varit nöjd med något lim?

    Jag har alltid varit rätt nöjd med Seachems produkter så detta kanske är värt att prova:
    http://www.seachem.com/flourish-glue.php
    Jag brukar knyta ibland och limma ibland men får alltid lim på fingrarna vilket betydde att jag inte kunde använda touchknappen på Iphonen på ett tag. Du är säkert duktigare och limmar där det ska, lättare med Anubias än mossa också..

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...