Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Härligt med dagens teknik! Kan följa diskusarna via streamad film till mobilen när jag är på långsemester. Inte så bra upplösning men tillräckligt för att se att vattenbyten fungerar och alla fiskar är aktiva.

    Grymt, här är det jag som får byta vatten, och sonen får vara det vakande ögat....

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Grymt, här är det jag som får byta vatten, och sonen får vara det vakande ögat....
      Ja det fungerar ju minst lika bra. Men vi måste ju hänga med i utvecklingen Thomas!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LoGeek

        Ja det fungerar ju minst lika bra. Men vi måste ju hänga med i utvecklingen Thomas!
        Hahahaha, jag är för gammal för förändring......

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Härligt med dagens teknik! Kan följa diskusarna via streamad film till mobilen när jag är på långsemester. Inte så bra upplösning men tillräckligt för att se att vattenbyten fungerar och alla fiskar är aktiva.

          Kul en till som löst samma sak som jag gjorde igår =). kan du tända och släcka karet på distans åxå =).

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Hahahaha, jag är för gammal för förändring......
            Man är aldrig för gammal för förändringar, det gör en bara yngre =).

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av smajlet

              Kul en till som löst samma sak som jag gjorde igår =). kan du tända och släcka karet på distans åxå =).
              Ha ha, nej all belysning går på timer.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                Jag måste återigen slå ett slag för att streama film med kameror i hemmet. Är på 2v solsemester och tittar nu på kvällen till mina fiskar och ser att vattenbyten och fiskar ser bra ut

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Jag måste återigen slå ett slag för att streama film med kameror i hemmet. Är på 2v solsemester och tittar nu på kvällen till mina fiskar och ser att vattenbyten och fiskar ser bra ut

                  Tänk att sitta på solsemester och övervaka vattenbyten hemma, lite avundsjuk är jag allt. Ha det riktigt skönt

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Tack Thomas! Ja just nu är livet gott!

                    Du har det ju inte så tokigt själv heller ser jag i dina trådar. Mängder med inköp och planer som smids. Så härligt!!

                    Automatiskt vattenbyte är inte av intresse för alla, men för mig som reser mycket har jag fått igen den ursprungliga investerade tiden och arbetet många gånger om eftersom jag kan resa med gott samvete och ha diskus

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Tack Thomas! Ja just nu är livet gott!

                      Du har det ju inte så tokigt själv heller ser jag i dina trådar. Mängder med inköp och planer som smids. Så härligt!!

                      Automatiskt vattenbyte är inte av intresse för alla, men för mig som reser mycket har jag fått igen den ursprungliga investerade tiden och arbetet många gånger om eftersom jag kan resa med gott samvete och ha diskus
                      Då njuter du i solen och jag i soffan.....
                      Tror nog alla är intresserade av det men få som klarar att genomföra ett sådant projekt.....

                      att vara på resa samtidigt som diskusarna mår bra, kan livet vara bättre....

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Jag måste återigen slå ett slag för att streama film med kameror i hemmet. Är på 2v solsemester och tittar nu på kvällen till mina fiskar och ser att vattenbyten och fiskar ser bra ut

                        Bygger jag nytt hus någon gång så ska det finnas ett inplanerat akvarierum i angränsan till vardagsrumet så man bara ser framsidan på karet och då blir det ett stort kar.
                        har redan bilden klar i huvudet med automatiskt vattenbytte stora ilter och golvbrunn. liksom ett badrum som man kan söla bäst man vill i utan att det ska förstöras parketgolv mm.

                        Fint kar du har åxå =).

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Capture.JPG
Visningar: 132
Storlek: 38,4 KB
ID: 2392113

                        Inte är det någon bra upplösning, men så ser det ut via min Dlink =). Kul som du säger att kunna se på distans.
                        Senast redigerad av smajlet; 19 September 2018, 06:00.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ja D-link fungerar fint. Man behöver ju inte så hög upplösning för att se att fiskarna lever och att karet är fullt.

                          Jag tänker rätt lika OM det någongång blir nytt hus. Det ska vara en egen akvarielounge med klinker och brunn samt bakomliggande "maskinrum"... ahhhh!!

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Mitt diskuskar har kommit in i ett skönt lunk... så tror jag vår Mats B hade uttryck det i alla fall

                            Den höga temp och de låga näringsnivåer jag har i karet gör det svårt för växter och lätt för alger. Eftersom jag kör utan sand så har jag dessutom bara växter på rötter, vilka tenderar att vara rätt långsamma typer. Under en lååång tid efter uppstart så hände inte mycket med växterna annat än att de gärna fick algbeläggningar på gamla blad. På sistone har de äntligen kommit in i en rejäl växtfas och skapat en så stor växtmassa att algerna nästan är helt utkonkurrerade.

                            Det är så härligt att se sina diskusar mot en bakgrund av välmående grönska. Det framhäver deras skönhet ännu mer

                            Gillar speciellt denna Javaormbunke Windelöv som tagit över en stor del av en rot.



                            Javamossan har lyckats simma från sin ursprungliga placering och täcker nu alla tidigare öppna rotytor.







                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Mitt diskuskar har kommit in i ett skönt lunk... så tror jag vår Mats B hade uttryck det i alla fall

                              Den höga temp och de låga näringsnivåer jag har i karet gör det svårt för växter och lätt för alger. Eftersom jag kör utan sand så har jag dessutom bara växter på rötter, vilka tenderar att vara rätt långsamma typer. Under en lååång tid efter uppstart så hände inte mycket med växterna annat än att de gärna fick algbeläggningar på gamla blad. På sistone har de äntligen kommit in i en rejäl växtfas och skapat en så stor växtmassa att algerna nästan är helt utkonkurrerade.

                              Det är så härligt att se sina diskusar mot en bakgrund av välmående grönska. Det framhäver deras skönhet ännu mer

                              Gillar speciellt denna Javaormbunke Windelöv som tagit över en stor del av en rot.



                              Javamossan har lyckats simma från sin ursprungliga placering och täcker nu alla tidigare öppna rotytor.






                              Ja, det finns ju nackdelar att inte ha botten....fast o andra sidan klarar ju sig inte mina växter ändå...
                              kanonfina foto som vanligt.....och njut av ditt goa lunk...

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Så vackert! Vad har du för temperatur i karet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...