Diskusar och tokiga idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Spännande läsning detta med temperaturen (trots att jag inga discusar har)!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Dum fråga antar jag.....det är inga problem med diskusen i den tempraturen, kanske är det så jag skall göra sänka temperaturen för att minska leken. Jag har ju lärt mig att mellan 28-30 är obtimalt, och lek vid 28,5.... så jag försöker ju höja tempen men har aldrig sänkt under 28.... kommer ju vara bättre både för tetror och växter. Spännande....
    Jag kan inte ge dig fakta i tempfrågan. De flesta källor rekommenderar som du säger 28+.

    Något jag anser rätt så fastlagt är att yngre diskus får snabbare metabolism i varmare vatten och blir mer aktiva. De kan då äta mer vilket ger större fiskar. Men då gäller det att hålla upp tempot på vattenbyten eftersom den biologiska belastningen är stor. Gör man inte det så slutar det ändå i små sjuka diskus.

    Kan nämna att mitt mål aldrig varit att ha stora diskus. Tycker inte de blir vackrare för att de blir större än i det vilda och har ju dessutom bara ett Rio400 till mina. Så jag skruvade ner tempen successivt när de fortfarande inte var vuxna.

    28C argumunteras som sagt ofta som en nedre gräns. Ibland pga att nya bakteriestammar skulle kunna bildas vid lägre temp. Jag har aldrig sett några studier kring detta, och tempen i Amazonas kan vissa år och tider bli rätt låg. Så jag har skruvat ner till 27.3C vilket fungerar toppen och mina växter är mycket gladare.

    Är fisken sjuk är det sannolikt gynnsamt med hög temp tills den är frisk.

    Att det fungerar i mina förhållanden är ju ingen garanti för att det fungerar för alla, men kul om fler provar. Om det skulle minska leklusten vet jag inte. Inte omöjligt att de blir aningen lugnare med lägre temp och lite mindre mat. Men kan tänka mig att leken fortsätter om det finns andra triggers. Prova
    Senast redigerad av LoGeek; 28 October 2018, 14:32.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Tack! På sistone har tempen visat 27.3C.
    Dum fråga antar jag.....det är inga problem med diskusen i den tempraturen, kanske är det så jag skall göra sänka temperaturen för att minska leken. Jag har ju lärt mig att mellan 28-30 är obtimalt, och lek vid 28,5.... så jag försöker ju höja tempen men har aldrig sänkt under 28.... kommer ju vara bättre både för tetror och växter. Spännande....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Okej, tack.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Så vackert! Vad har du för temperatur i karet?
    Tack! På sistone har tempen visat 27.3C.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Riktigt snyggt

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så vackert! Vad har du för temperatur i karet?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Mitt diskuskar har kommit in i ett skönt lunk... så tror jag vår Mats B hade uttryck det i alla fall

    Den höga temp och de låga näringsnivåer jag har i karet gör det svårt för växter och lätt för alger. Eftersom jag kör utan sand så har jag dessutom bara växter på rötter, vilka tenderar att vara rätt långsamma typer. Under en lååång tid efter uppstart så hände inte mycket med växterna annat än att de gärna fick algbeläggningar på gamla blad. På sistone har de äntligen kommit in i en rejäl växtfas och skapat en så stor växtmassa att algerna nästan är helt utkonkurrerade.

    Det är så härligt att se sina diskusar mot en bakgrund av välmående grönska. Det framhäver deras skönhet ännu mer

    Gillar speciellt denna Javaormbunke Windelöv som tagit över en stor del av en rot.



    Javamossan har lyckats simma från sin ursprungliga placering och täcker nu alla tidigare öppna rotytor.






    Ja, det finns ju nackdelar att inte ha botten....fast o andra sidan klarar ju sig inte mina växter ändå...
    kanonfina foto som vanligt.....och njut av ditt goa lunk...

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Mitt diskuskar har kommit in i ett skönt lunk... så tror jag vår Mats B hade uttryck det i alla fall

    Den höga temp och de låga näringsnivåer jag har i karet gör det svårt för växter och lätt för alger. Eftersom jag kör utan sand så har jag dessutom bara växter på rötter, vilka tenderar att vara rätt långsamma typer. Under en lååång tid efter uppstart så hände inte mycket med växterna annat än att de gärna fick algbeläggningar på gamla blad. På sistone har de äntligen kommit in i en rejäl växtfas och skapat en så stor växtmassa att algerna nästan är helt utkonkurrerade.

    Det är så härligt att se sina diskusar mot en bakgrund av välmående grönska. Det framhäver deras skönhet ännu mer

    Gillar speciellt denna Javaormbunke Windelöv som tagit över en stor del av en rot.



    Javamossan har lyckats simma från sin ursprungliga placering och täcker nu alla tidigare öppna rotytor.







    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ja D-link fungerar fint. Man behöver ju inte så hög upplösning för att se att fiskarna lever och att karet är fullt.

    Jag tänker rätt lika OM det någongång blir nytt hus. Det ska vara en egen akvarielounge med klinker och brunn samt bakomliggande "maskinrum"... ahhhh!!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Jag måste återigen slå ett slag för att streama film med kameror i hemmet. Är på 2v solsemester och tittar nu på kvällen till mina fiskar och ser att vattenbyten och fiskar ser bra ut

    Bygger jag nytt hus någon gång så ska det finnas ett inplanerat akvarierum i angränsan till vardagsrumet så man bara ser framsidan på karet och då blir det ett stort kar.
    har redan bilden klar i huvudet med automatiskt vattenbytte stora ilter och golvbrunn. liksom ett badrum som man kan söla bäst man vill i utan att det ska förstöras parketgolv mm.

    Fint kar du har åxå =).

    Klicka på bilden för större version

Namn: Capture.JPG
Visningar: 133
Storlek: 38,4 KB
ID: 2392113

    Inte är det någon bra upplösning, men så ser det ut via min Dlink =). Kul som du säger att kunna se på distans.
    Senast redigerad av smajlet; 19 September 2018, 05:00.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Tack Thomas! Ja just nu är livet gott!

    Du har det ju inte så tokigt själv heller ser jag i dina trådar. Mängder med inköp och planer som smids. Så härligt!!

    Automatiskt vattenbyte är inte av intresse för alla, men för mig som reser mycket har jag fått igen den ursprungliga investerade tiden och arbetet många gånger om eftersom jag kan resa med gott samvete och ha diskus
    Då njuter du i solen och jag i soffan.....
    Tror nog alla är intresserade av det men få som klarar att genomföra ett sådant projekt.....

    att vara på resa samtidigt som diskusarna mår bra, kan livet vara bättre....

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Tack Thomas! Ja just nu är livet gott!

    Du har det ju inte så tokigt själv heller ser jag i dina trådar. Mängder med inköp och planer som smids. Så härligt!!

    Automatiskt vattenbyte är inte av intresse för alla, men för mig som reser mycket har jag fått igen den ursprungliga investerade tiden och arbetet många gånger om eftersom jag kan resa med gott samvete och ha diskus

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Jag måste återigen slå ett slag för att streama film med kameror i hemmet. Är på 2v solsemester och tittar nu på kvällen till mina fiskar och ser att vattenbyten och fiskar ser bra ut

    Tänk att sitta på solsemester och övervaka vattenbyten hemma, lite avundsjuk är jag allt. Ha det riktigt skönt

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag måste återigen slå ett slag för att streama film med kameror i hemmet. Är på 2v solsemester och tittar nu på kvällen till mina fiskar och ser att vattenbyten och fiskar ser bra ut

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...