Nýtt akvarie.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orichter
    • August 2016
    • 17

    Nýtt akvarie.

    Hej alla.

    Jag har varit ganska tyst här ett tag nu. Min senaste tråd handlade om planering för nytt akvarie.

    Fick hem ett JUWEL RIO 300 (350l) idag. För någon vecka sedan kom filtret Tetratec ex 1200 plus och doppvärmarna 2x 150w eheim jäger.
    Så det är vad vi kommer köra på.

    Har idag byggt ihop skåpet som följde med akvariet. Imorn blir det att ta ut medföljande filter ur karet, sätta på bakgrunden och sedan lyfta upp karet på skåpet om jag hittar lyfthjälp.

    Det är sedan ännu lite inredning och tillbehör som behöver införskaffas innan jag kan starta igång karet.

    Tanken är att inspireras av Islands natur. Så lavasten och mossa (java) kommer bli grymt. Backade med lavasand pga bottenfiskarna, men hittade svart (mörkt) grus billigt som kommer fungera bra.

    Tänker uppdatera tråden fortlöpande vartefter. Men frågor, tips och annat är alltid trevligt.

    Fiskarna som kommer att få bo där är:
    6 zebra danio (ska se om de vill leka och bli fler).
    2 angelfish koi (eventuellt 1-3 fler)
    3 corydoras.
    4 clown loaches.
    2 bristelnose (blir fler om de vill leka)
    1 yoyo loach (en dog tyvärr och har inte lyckats få tag på fler, men målet är 3)

    Det är lite oklart vad vi gör med lilla karet, men troligen lite tetror, guppys och så

  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Grattis till karet, lagom storlek att sköta och ändå kunna rymma fisk.
    Jag tyckte original innerfiltret är bra att ha filtervadd överst i för finfiltrering eftersom det är lätt att komma åt att byta, förstår också om man inte vill ha i det.
    Är det ett nytt Tetratec filter? Var en period som de läckte pga för så O-ringar i snabbkopplingen.
    Bra du valde bort sanden om den var skarp eller innehåller metaller.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Jag tycker också att innerfiltret är kanon att gömma doppvärmare och annan teknik i, men förstår om ni vill ha ut det.

      Jag "sågade" ut mitt med fisklina (skulle borr hål i glaset under, sedan monterade jag tillbaks det).

      Kommentar

      Arbetssätt...