Vad skulle du gjort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DreamMaster
    • January 2007
    • 114

    #16
    Ursprungligen postat av ICC

    Så här skaffar man billiga rötter. Läs projekttråden i denna tråd Rio 450 SA (Biotopakvarium - Sydamerika)
    Ligger under beskrivning.

    Den roten var inte dum
    Blir att gå upp till sjön/dammen imorgon ligger ju bara ca 200m ifrån mig.
    Hoppas att det ligger något där uppe som man kan använda.
    Rot/rötter hade ju varit det optimala men grenar borde ju funka fint oxå.
    175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
    250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
    23 Liter Fluval Edge

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #17
      Jag hade haft vattenytan vid ca 2/3 av karets höjd och anpassat akvariet för Stänktetra (copella arnoldi), dunkelt och med en hel del växtlighet både över och under vattenytan. Förhoppningsvis skulle du få lekande par som lägger ägg uppe på något av bladen över ytan.....

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • DreamMaster
        • January 2007
        • 114

        #18
        Ursprungligen postat av Marten64
        Jag hade haft vattenytan vid ca 2/3 av karets höjd och anpassat akvariet för Stänktetra (copella arnoldi), dunkelt och med en hel del växtlighet både över och under vattenytan. Förhoppningsvis skulle du få lekande par som lägger ägg uppe på något av bladen över ytan.....

        /Johan
        Tackar för tipset.
        175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
        250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
        23 Liter Fluval Edge

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Ursprungligen postat av ICC

          Så här skaffar man billiga rötter. Läs projekttråden i denna tråd Rio 450 SA (Biotopakvarium - Sydamerika)
          Ligger under beskrivning.

          Riktigt fin lösning med filtret i stammen! Hur visste du att just denna drivved var ok för akvariebruk? Vissa trädslag?

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #20
            Det är inte mitt projekt som jag länkade till. Men det var en idékälla för mig för 2 år sedan när jag skulle inreda mitt 540L. Då fann jag själv ett dött Alträd som jag fick lov att såga ner. Sedan kapa jag ner grenverket så som jag ville ha det. Skalade bort barken och lade det i blöt. Tog 3 månader sedan var det vattenmättat och sjönk av sig själv.
            Det där med att gå till butik och köpa rötter är ibland utslängda pengar. Finns gott om trådar här på Zoopet som beskriver när folk har plockat rötter i svenska naturen, exempelvis Rio 450SA-tråden. Trädgrenar som legat i torvmosse, dammar, sjöar osv. Skippa rötter från barrträd bara.

            Bra trädslag är lövträd som är hårda i själva trädkärnan. Till exempel Ek, Al. Ett tips är att fråga de som sköter park/grönytorna där du bor. De skänker säkert döda grenar/stammar som de städar undan.
            Senast redigerad av ICC; 21 December 2016, 08:43.

            Kommentar

            • DreamMaster
              • January 2007
              • 114

              #21
              Lutar lite åt Apistogrammaav något slag. Som det ser ut nu så är odling på dom inte aktuellt.
              Så frågan är hur många ska man ha och kan man ha 2 olika sorter?

              Scalarer hade ju varit snyggt men där kan man inte ha så många heller
              om dom nu bildar par mm.
              175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
              250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
              23 Liter Fluval Edge

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #22
                6 stycken Bilbuksfiskar Carnegiella marthae.
                4-6 stycken små
                Pterophyllum scalare.
                10 stycken
                Mikrogeophagus ramirezi
                5 stycken Corydoras
                2 stycken Ancistrus.

                Kommentar

                • DreamMaster
                  • January 2007
                  • 114

                  #23
                  Ursprungligen postat av ICC
                  6 stycken Bilbuksfiskar Carnegiella marthae.
                  4-6 stycken små
                  Pterophyllum scalare.
                  10 stycken
                  Mikrogeophagus ramirezi
                  5 stycken Corydoras
                  2 stycken Ancistrus.
                  Är inte det lite många djur för detta akvarium?
                  175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
                  250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
                  23 Liter Fluval Edge

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #24
                    Jo, något i överkant, men jag inte tydlig hur jag tänkte på sikt. Jag tänkte på små ungdjur. Scalarer i 5-kronestorlek. Fjärilsciklider som är ganska små. Bilbukarna håller sig på ytan och är små i sig själv. Lika så malarna, men de håller sig på botten.
                    Jag tänkte att ungdjuren av scalarer och fjärilscikliderna parar ut i framtid. Kanske någon faller bort på resans gång. Och när akvariet väl gått till sig om ett halvår så har du ett lugnt och harmoniskt akvarium. Om inte Scalarerna börjar leka vill säga.
                    Tycker du ändå att det är för mycket fisk att starta med, så säg 4 Scalarer och 6 Fjärilar.

                    Kommentar

                    • DreamMaster
                      • January 2007
                      • 114

                      #25
                      Ursprungligen postat av ICC
                      Jo, något i överkant, men jag inte tydlig hur jag tänkte på sikt. Jag tänkte på små ungdjur. Scalarer i 5-kronestorlek. Fjärilsciklider som är ganska små. Bilbukarna håller sig på ytan och är små i sig själv. Lika så malarna, men de håller sig på botten.
                      Jag tänkte att ungdjuren av scalarer och fjärilscikliderna parar ut i framtid. Kanske någon faller bort på resans gång. Och när akvariet väl gått till sig om ett halvår så har du ett lugnt och harmoniskt akvarium. Om inte Scalarerna börjar leka vill säga.
                      Tycker du ändå att det är för mycket fisk att starta med, så säg 4 Scalarer och 6 Fjärilar.
                      Tänkte det var något sådant
                      Vad för botten hade du kört med?
                      Har grus från åled hemma men jag tror att det är för stora korn.
                      Så råda sand kanske?
                      175 Liter Akvastabil (55 x 45 x 70cm)
                      250 Liter Akvastabil (100 x 50 x 50cm)
                      23 Liter Fluval Edge

                      Kommentar

                      Arbetssätt...