Foderbehållare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bullshark
    • December 2016
    • 30

    Foderbehållare

    Moderator: Placera detta där det hör hemma.

    ​​​​Ska använda mitt gamla Amazonas som malakvarium. Har en 1 dm lång vändmal som snart ska få sällskap med större L-malar. Dock kommer han fram och äter då det passar herrn. De andra kommer att äta upp hans mat och han får banta. Behöver konstruera en lagom lång avlång behållare på botten åt honom med ett hål i taket där jag kan släppa i sjunkbomber med lång pincett. Det ideala vore en gammal filterbehållare med skiffer på sidorna, men hårdplast spricker med hammare och skruvmejsel.

    Hur och med vad kan man improvisera en lagom behållare som bara han kommer in i? Tyvärr funkar ju inte en färdig fuskrot med igentäppta sidoingångar då maten ska släppas in uppifrån och roten har en platt sida som ska ligga på botten. Han ska ju också simma in, inte dyka. Om man vänjer honom att maten alltid serveras där borde det väl gå att slänga i stora sedan?

    ​​​​​Kanske man kan bygga ett skelett och klä det snyggt och tätt med skiffer? Dock med vad?

    ​​​Tacksam för svar!
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    Jag skulle provat utan foderbehållare först. När vändmalen får konkurrens om maten tror jag den kommer att ta för sig snabbare.

    Kommentar

    • Bullshark
      • December 2016
      • 30

      #3
      Dock tar det ca 40-50 minuter för honom att äta 1 sjunkbomb. Först nafsar han lite i kanterna, simmar in i en håla och väntar i 10 minuter. Sen kommer han fram och nafsar lite till med sina obligatoriska 10 minuter. Till sist har bomben löst upp sig lagom för ett skrovmål. Smart mal som lärt sig hur man äter en stor buffé! Dock är nog de planerade L-malarna mycket större med större mun och snabbare ätmetod. Därav mitt problem.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Tror nog att han i sinom tid lär se till att få i sig tillräckligt med mat. Har lite svårt att se att man kan bygga en foderbehållare som bara just den fisken kan ta sig in i (om inte alla andra fiskar är betydligt större)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...