450 l Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Unger vid 14dgr är det som mest kritiskt för då toppar nitritnivån vid nystart! Att du hade i 25% gammalt vatten gör varken till eller från när det gäller att bygga upp en bakterieflora!
    Eftersom du har förhöjd nitrtitnivå så talar det klart och tydligt för att du inte har gott om bakterier.
    Höja ph i ett sånt läge kan gå väldigt fel då du kan få ammoniakspik och då förlorar du fisk fort...
    Eftersom malen visar tecken på att inte må bra (går upp till ytan) så skulle direkt ha i ett par dl salt!! Totalt matstopp tills nitriten är 0
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #17
      Bara ett litet förtydligande, vanligt salt gör ingenting för att sänka nitritnivån, möjligtvis gör det att fiskarna klarar av det ngt bättre. Det vet jag inte men kanske är det bra, åheim har säkert koll. Du behöver få ner värdet under 0,2. Men nollat är bäst givetvis. Vattenbyte, bakteriekultur,(grus med "gojs" är bättre att ta med från inkört akvarium) luftning, det för att försöka öka syresättningen. Malar kan fixa det bättre men Tanganyikaciklider trillar nog fortare av pinn vid högt nitritvärde. Och som åheim säger: mata inte!
      // Annicka

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #18
        Nyfiken i en strut som jag är var jag tvungen att kolla upp salttipset här är en bra länk som pratar om salt! http://www.practicalfishkeeping.co.u...-on-using-salt
        // Annicka

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #19
          Ursprungligen postat av Anne Gisela
          Nu har det klarnat och grundinvånarna är i.
          Det blev riktigt fint tycker jag, hoppas att det löser sig med dina nitratproblem.
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #20
            Tack alla!

            Gör ett vattenbyte nu, och kommer inte buffra upp pH ngt - de klarar sig ändå. Forts på 0,3 ca. Jämförde med vanliga kranvattnet som enl testet är <0,3.

            Ska tillsätta bakterieflora - men har tyvärr slattar av Tetra Aqua Safe, Tetra Safe Start och Easy Life Filter medium. Kan jag blanda? Får köpa mer imorgon - förslag på vad?
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              #21
              Hjälp snälla. Hittade en flaska Easy Life Filter medium och en Seachem Prime - vilket bör jag använda?
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #22
                Tänk att trots flera nya karstarter har vi inte haft detta problem ngn gång förr. Och man lär sig varje gång något nytt, vid varje start. Nej ni, inte tänkte jag på att ta med gammalt filtergojs, trots att jag gjort det förr, jag tyckte att gammalt vatten borde räcka. Failure.

                Nu har jag i vart fall satt i fyrdubbel normal dos Prime, 1 1/2 dl salt så att fiskarna kan klara det bättre, och så får jag se vad det ger till imorgon. Lämnar ena delen av locket öppen så att det får vädra. Det kommer förhoppningsvis gå bra. Nytt test skall införskaffas imorgon om ngn av oss tar sig till AL - men det återstår att se.
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #23
                  När jag haft nitratproblem har det alltid löst sig med Sera Bio Nitrivec, fast Easy Life och Happy Life har ju liknande produkter, så det kanske är en sådan du har
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #24
                    Fiskval

                    Dags att gå vidare med fler fiskar. Men hur jag velar fram och tillbaka. Vad ska vi ha?? Befintliga fiskar som skall vara kvar är två par calvusar, 10 st multisar snäcklekars, 5 st leleupi, 2 gökmalar och 2 ancistrus. Jag skulle vilja komplettera med ett par arter med dessa egenskaper:

                    - en art som blir ca 15 cm och inte så långsmala (här har jag funderat på Tropehus Dubois)
                    - en art som simmar i övre delen av karet
                    - en art som munruvar

                    Det kan vara en eller tre arter, egenskaperna kan finnas allihop hos en art eller spritt bland arterna.

                    Har bläddrat igenom hela BTNs bok om TA-ciklider, och markerat massor med fiskar. Men jag kan inte bestämma mig. Sen är det ju oklart om XL Zoo eller Akvarielagret kan få fram det jag vill ha till slut.

                    Har ni några tips?

                    Pst - jag fick bukt med nitriten till slut. Tog nog två veckor med många delvattenbyten (inget megabyte) och mycket flytande filtermedia och Nitrivec. Alla fiskar överlevde.
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #25
                      Lägger ned TA-inriktningen. Det går inte att få tag i några av de fiskar jag vill ha - förutom om ngn är i Tyskland och kan köpa med sig och då kostar de multum. Allt enl Akvarielagret. Inget roligt alls.

                      Omstart. Med vad? Inte Malawi (gillar inte deras stressiga beteende). Inte levandefödare (been there, done that). Inte regnbågar, av samma orsak som TA, svårt få tag i. SA eller CA? Har ju haft blåciklid, rödbuk, sajica, scalare, några dvärgar. Så svårt! Men eftersom karet är ganska stort, 450 l, och långt, vill jag ha fiskar i samma storlek som exvis blåciklid.

                      Funderar bl a på ett rent scalare-kar. Hur många djur skulle jag kunna ha? Och en mindre stimfisk till, typ tetra som inte växer sig stor och tappar färgen.

                      Jordätare? Vad finns det för några mer vanlig sorter som blir 10-15 cm?

                      Bara lite tankar. Vill nån kommentera med förslag är det kul.
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Ett stim (6-7 st) med skalarer är aldrig fel, dolktygnstetra och ett gäng med Corydoras
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...