450 l Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    450 l Tanganyika

    Har inte alls varit aktiv här inne på länge. Våra två kar bara går på, händer inget speciellt, då blir det inte mkt att skriva om. Har idag ett 125 l Tanganyika och ett 240 l SA-kar, och ett par torrlagda kar i förrådet. Vi tänker gå ned på bara ett kar ett tag, hinner inte med mer just nu. Närmast till


    Början på detta projekt finns i länkad tråd, som jag ej lyckas byta namn på, så jag startar en ny.

    Nu har sommaren fått förflyta, hösten likaså. Eftersom det var en väldigt lång och fin båtsäsong i år så har alla projekt fått ligga nere. Som vanligt när vintern kommer så vaknar akvarieintresset till ordentligt igen. Nu ska vi sätta igång på riktigt med vårt nya kar!

    Steg ett blir att kapa bakgrunden i tre delar och korta ned den till rätt bredd och sen sillkona fast. Häpp - plättlätt! Eller, nej. Tror maken har ångest för det kommer liksom aldrig igång. Planen är hur som att karet skall rulla till jul, så det är liksom läge att starta nu...

    240 bubblar på utan störningar, det bara går och går. Har fått in något rostrött som sätter sig som någon typ av mossa kan se ut på en sten i naturen, små runda fläckar. Även på glaset, om än inte mycket. På stenarna ser det rätt snyggt ut men jag undrar lite vad det kan vara? Inser att ingen sten kan följa med från detta kar - jag vet helt enkelt inte hur jag skall få dem så pass rena att inget skräp kan spridas till nya...

    Ser fram emot detta!
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är det inte små bitar av javamossa som har växt fast?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Är det inte små bitar av javamossa som har växt fast?
      Jag har ingen javamossa i - och det här är som en helt slät yta och roströd. Aldrig sett förr.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Kul med en ny projekttråd
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Anne Gisela

          Jag har ingen javamossa i - och det här är som en helt slät yta och roströd. Aldrig sett förr.
          Är det inte alger

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #6
            Vilket filtermedia??

            Nu börjar det hända grejer. Bakgrunden delad i tre, kapad med en decimeter och anpassad i höjd, ditsatt och silikonad. Karet ställt på tänkt plats. Sanden sköljd. Nu är det pumpinstallation.

            Detta är inte så enkelt. Pumpen är en Eheim Professional 3e 700 typ 2078, modet säger ngn ngt. Vi har aldrig haft ytterfilter...! Vi har två likadana men kommer använda det ena. Frågan jag har är vilket filtermedia vi borde använda. Vi har stora vita makaroner - biologiska, Christer på AL rekommenderar oss att enbart ha dessa i, tillsammans med korallgrus typ. Sen har vi även media som kommit med filtret ursprungligen, Eheim Mech Pro, ser ut som små svarta mojänger.

            Vad tror ni? Borde vi gå på Christers rek?
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Jag föredrar filtermattekuber (grovporiga) i ett ytterfilter. Jag vet inte vad det finns för typ av "makaroner" idag men jämför man den gamla typen så är filtermatta klart bättre.
              Korallgruset hade jag haft i akvariet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #8
                Pumpen blir jag inte klok på. Den blinkar både med service- och varningsindikator när jag nätansluter. Behållaren är fylld med vatten - gjort manuellt. Men den kommer inte igång. Ngn som känner till detta?
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Hur som så ska filtret vara tomt när du kopplar in det och sen när allt är kopplat och klart så pumpar du igång häverteffekten med primerknappen och filtret fylls. Om det fortfarande blinkar får du felsöka vidare...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #10
                    Pumpen igång!
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #11
                      Nu till belysning. Jag vill inte ha rampen som hör till karet. Min fundering är om jag kan låta göra tre kvadratiska glasskivor som täckglas, och ha någon form av LED-puckar på - skulle det fungera? Och. Ar finner jag sådana puckar i s f?
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        #12


                        Funderar på denna.... bara att ingen längd passar karet
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          LED-puckar brukar vara extremt svaga och funkar mest som "spottar" som kan komplettera befintlig belysning.
                          Men det finns säkert idag bra punda LED-belysningar också men de kostar rejält.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            #14
                            Nu har det klarnat och grundinvånarna är i.
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              #15
                              Råd om nitrit önskas

                              Jag tror att jag har något högt nitritvärde. Det visar närmare 0,3 mg/l än <0,3 mg/l på Tetras dropptest. Gjorde delvattenbyte igår, ca 25%, men visar ändå detta idag. Vid vattenbytet buffrade jag med bikarbonat/salt så att pH ligger runt 8. Tillsatte även Easy Life flytande filtermedia, vattnet klarnade nästan direkt så det är inte smuts i vattnet.

                              Bakterier bör det finnas gott om, jag hade i ca 25% vatten från mitt gamla väl ingångna (flera år) akvarium när detta startades.

                              Behöver jag oroa mig över detta? Ska jag göra ytterligare ett vattenbyte idag? Ska jag köpa Nitrivec och ha i (hade i sådant vid uppstarten för 1 1/2 vecka sen drygt)? Vill ju vara lite sparsam med vattenbytena så här i början.

                              Fiskarna verkar må bra. Har en ancistrus som åker upp till ytan o snappar luft då och då, för att sen släppa ut bubblor från botten, men det är bara en.

                              Tar gärna emot era tankar.
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...