Bokhyllan-Billy-Nano-Akvarium-Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans_Wretfors
    • October 2014
    • 46

    Bokhyllan-Billy-Nano-Akvarium-Projekt

    Jag har gått ett tag och suktat efter ett nano men inte vetat vart jag ska ställa det eller vilken modell jag skulle ha. Då snubblade jag över Aquaels 19 liters akvarium som har samma mått som bokhyllan Billy, klockrent. Så jag startade upp ett kar förra lördagen med soil, samurai-sten, Hygrophilia Polysperma och något gräs (vet helt ärligt vad det heter) som bottentäckning. Planen är att göra det så lättskött som ett nano kan bli och stjälpa i några Neocaridina-räkor.


    Länk till bild eftersom det blir något strul när jag försöker lägga in länken den vanliga vägen.
    Senast redigerad av Hans_Wretfors; 19 November 2016, 16:25.
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Hans_Wretfors
    Jag har gått ett tag och suktat efter ett nano men inte vetat vart jag ska ställa det eller vilken modell jag skulle ha. Då snubblade jag över Aquaels 19 liters akvarium som har samma mått som bokhyllan Billy, klockrent. Så jag startade upp ett kar förra lördagen med soil, samurai-sten, Hygrophilia Polysperma och något gräs (vet helt ärligt vad det heter) som bottentäckning. Planen är att göra det så lättskött som ett nano kan bli och stjälpa i några Neocaridina-räkor.


    Länk till bild eftersom det blir något strul när jag försöker lägga in länken den vanliga vägen.
    https://goo.gl/photos/NvPEaVcSAzA4mGC29
    Det ser riktigt bra ut Är böckerna under en extra säkerhetsåtgärd för bärigheten?
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Hans_Wretfors
      • October 2014
      • 46

      #3
      Japp. Ska sätta en tvärslå på undersidan och växla av den med 2 reglar som går ner till golvet. Särskilt som jag ska ställa in 2 kar till. Dom är 25 cm breda och hålet är 76 cm brett.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Ser mysigt ut det där
        // Annicka

        Kommentar

        • Jesper85m
          • December 2016
          • 1

          #5
          Hur underhållsfritt är det?

          Kommentar

          • Hans_Wretfors
            • October 2014
            • 46

            #6
            Jag hoppas på att det är ganska underhållsfritt. Har försökt att tänka igen det med lågt belastande och algätande räkor samt snabbväxande växter. Tänkte göra 25%:a vattenbyten 1 gång i veckan när jag hämtat mina hyresgäster i mellandagarna

            Kommentar

            • Hans_Wretfors
              • October 2014
              • 46

              #7
              Har limmat och skruvat en 2tum2 på undersidan av hyllan och den vilar på 2 reglar som står på justerbara möbelfötter på parketten. Hyllan är spraylackad med klarlack för att tåla vatten. Mittenhyllan som håller ihop hyllan fick jag såga bort, den var i vägen när jag ska fixa i akvariet så den ersätts av ett nytt avtagbart hyllplan. Jag har också gjort ett luftdrivet filter av ett 32 mm pvc-rör. Filtermatta i botten, syresten och krossad lavasten. Då får jag en mycket lugn cirkulation av akvariet och en god syresättning av vattnet så räkorna mår så bra som möjligt.
              Senast redigerad av Hans_Wretfors; 16 December 2016, 17:15.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av Hans_Wretfors
                Har limmat och skruvat en 2tum2 på undersidan av hyllan och den vilar på 2 reglar som står på justerbara möbelfötter på parketten. Hyllan är spraylackad med klarlack för att tåla vatten. Mittenhyllan som håller ihop hyllan fick jag såga bort, den var i vägen när jag ska fixa i akvariet så den ersätts av ett nytt avtagbart hyllplan. Jag har också gjort ett luftdrivet filter av ett 32 mm pvc-rör. Filtermatta i botten, syresten och krossad lavasten. Då får jag en mycket lugn cirkulation av akvariet och en god syresättning av vattnet så räkorna mår så bra som möjligt.
                Om det finns vitrindörrar till Billy så kanske det vore något, att sätta en dörr över skåpdelen under akvariet, då blir det ju precis som ett vanligt akvarieskåp
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Hans_Wretfors
                  • October 2014
                  • 46

                  #9
                  Tyvärr passar ingen lucka. Har fel konfiguration på hyllorna, får fixa ett draperi.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Appropå underhållsfritt så hade jag ett 26Liters med boraras brigittae och amanoräkor och det gick non stop i ca 7 år! Det funkade helt otroligt bra och stabilt, bytte bara ca 30% vatten var 14,e dag och gjorde rent hangon filtret ett par ggr per år. Hade ett aquaclear 20 vilket måste vara det bästa hangon filtret som finns i hela världen!!! Och som man ser i videon så är filtret osynligt när jag satt en fakeväxt uppepå akvariet. Det var ett underbart akvarium och saknar det faktiskt men det behövdes plats i köket och andra kar startades upp.
                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    (Boraras brigitte sydostasien), amanoräkor, redmore, aquaclear powerfilter 20, 1w led-list!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Hans_Wretfors
                      • October 2014
                      • 46

                      #11
                      Fantastiskt snyggt. Hoppas att jag kan komma upp i den nivån själv längre fram.

                      Kommentar

                      • Hans_Wretfors
                        • October 2014
                        • 46

                        #12
                        I morgon kommer gästerna, yay. Har fått en fin algmatta dom kan knapra på första tiden. Har dock en fundering. Mina växter har tvärstannat i växten. Första veckorna växte dom 1,5 dm/ vecka men står det helt stilla. Kör med daglig lägsta dos easycarbo och profito en gång i veckan, nitrat ligger runt 20 mg/liter. PH stabilt vid ca 7.5, KH klättrar långsamt uppåt och ligger på 4. Har någon annan varit med om samma sak. Jag valde ju polysperman för att den skulle växa som ogräs.

                        Kommentar

                        • Hans_Wretfors
                          • October 2014
                          • 46

                          #13
                          Jag visste att dom var effektiva algätare men det skiljer bara 27 timmar mellan bilder och karet är stort sätt rensat från alger.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hans_Wretfors
                            Jag visste att dom var effektiva algätare men det skiljer bara 27 timmar mellan bilder och karet är stort sätt rensat från alger.
                            Riktigt imponerande, väldigt stor skillnad!
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            Arbetssätt...