Min undervattensvärld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Min undervattensvärld

    Hej!
    Jag heter Anders och jag tänkte i den här tråden presentera mina akvarier samt uppdatera vad som händer i dessa (jag hoppas att detta passar under Projekt?)

    Jag är 30+ och skaffade mitt första akvarium för nästan två år sedan. Då bodde jag och min sambo i lägenhet. Men sedan 1,5 år tillbaka så bor vi i en 130 kvm villa.

    Jag har i dag tre akvarium igång, var av mitt senaste projekt, ca 4 veckor gammalt, är ett 112L "växt- och ciklidakvarium". I detta akvarium skulle jag gärna vilja få lite yngel och tar gärna emot tips i ämnet.

    Mina akvarium:

    Juwel Vision 450L - Fiskblandning
    • Skalar - 2+2 st
    • Geophagus 'Pindare' - 4 st
    • Ivanacara adoketa - 2 st
    • Garra flavatra - 5 st
    • Otocinclus - 3 st
    • Hypancistrus 'L201' - 2 st
    • Corydoras 'Panda' - 3 st
    • Corydoras (kommer inte på vad arten heter) - 5 st
    • Synodontis eupterus 1 st
    Utrustning
    • Belysning: Originalramp med 2xT5 rör - Juwel Day och Nature
    • Filtrering: Grov filtermatta (ca 20 liter) + Juwel 1000l/h och 2x250 watt doppvärmare bakom bakgrund. Ytterfilter Fluval 306 och 406.


    50L - räkmix
    • Crystal black, grade S - 4 st
    • Neocaridinia - 20-30 st
    Utrustning
    • Belysning: Sera LED plantcolor Sunrise 360
    • Filtrering: Ytterfilter Fluval 106


    112L - Växt- och ciklidakvarium
    • Ivanacara adoketa - 1+1 st
    Utrustning
    • Belysning: Aqua Classic LED 60 cm
    • Filtrering: Ytterfilter Fluval 306
    • Trycksatt Co2
    Senast redigerad av Yadina; 14 November 2016, 21:01.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Spännande! Alltid roligt med enprojekttråd?
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Det ska bli spännande att få se lite bilder när ditt guldmedlemskap är klart
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Välkommen. Ett tips för att få yngel är ofta att inte blanda för mycket så i sällskapsakvariet blir det kanske inte så lätt.
        i räkakvariet däremot blir det garanterat en del yngel. Adoketan är inte så lättodlad - men har du tur så
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          50L - räkmix.
          Inte så mycket att säga om detta kar. Det puttrar på med lite blandade räkor. Neocaridinia räkorna producerar ungar på löpande band, men CB räkorna har inte producerat en enda ännu.
          Karet startade med 2 st Fjärilsciklider och 4 st Påfågelgobys.


          Här är en bild på när karet är omstartat i nya huset. Original T8-rör
          Klicka på bilden för större version

Namn: Fil 2016-02-18 18 52 15.jpeg
Visningar: 90
Storlek: 179,9 KB
ID: 2362539



          Här är en bild efter att jag bytt belysning till Sera LED plantcolor Sunrise 360.
          Inte jättnöjd med ljustempen men det fyller sin funktion, relativt långsam tillväxt på växterna men väldigt lite alger.

          Klicka på bilden för större version

Namn: Fil 2016-02-18 18 52 35.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 169,2 KB
ID: 2362541



          En bild på hur det ser ut idag
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0561.JPG
Visningar: 104
Storlek: 136,6 KB
ID: 2362543

          Bifogade filer

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av Yadina
            50L - räkmix.
            Inte så mycket att säga om detta kar. Det puttrar på med lite blandade räkor. Neocaridinia räkorna producerar ungar på löpande band, men CB räkorna har inte producerat en enda ännu.
            Karet startade med 2 st Fjärilsciklider och 4 st Påfågelgobys.


            Här är en bild på när karet är omstartat i nya huset. Original T8-rör
            Klicka på bilden för större version

Namn: Fil 2016-02-18 18 52 15.jpeg
Visningar: 90
Storlek: 179,9 KB
ID: 2362539



            Här är en bild efter att jag bytt belysning till Sera LED plantcolor Sunrise 360.
            Inte jättnöjd med ljustempen men det fyller sin funktion, relativt långsam tillväxt på växterna men väldigt lite alger.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Fil 2016-02-18 18 52 35.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 169,2 KB
ID: 2362541



            En bild på hur det ser ut idag
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0561.JPG
Visningar: 104
Storlek: 136,6 KB
ID: 2362543
            Så dina Fjärilsciklider äter inte räkor i alla fall? Mina har tagit sig några Körsbärsräkor, hoppas det inte blir någon vana
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              112L - Växt- och ciklidakvarium.
              I sin första version så huserade detta akvarium först Fjärilsciklider 2+1 st. Dessa la rom ett par gånger men av okänd anledning så tröttnade jag och bytte in dem mot 4 st Bolivianska fjärilsciklider och ett par Apistogramma Viejita.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Ursprungligen postat av KJE

                Så dina Fjärilsciklider äter inte räkor i alla fall? Mina har tagit sig några Körsbärsräkor, hoppas det inte blir någon vana
                Fjärilscikliderna är inte kvar nu, utan det är bara räkor i detta kar =)

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  112L - Växt- och ciklidakvarium.
                  Visst syns det att det ska bli ett växtkar...
                  I sin nuvarande version så huserar ett par Ivanacara adoketa. Hannen har dansat en del framför honan och hon verkar mer och mer medgörlig. Vi får se om det kan bli någon lek.
                  Färgtempen på LED-rampen ska vara 6500k, men jag tycker att det verkar kallare? Mobilkameran förstärker en del också.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Tycker också att det verkar som om Kelvin-talet ligger högre än 6500
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Halloj!
                      Kul att se att du har Ivanacara adoketa, som är en spännande ciklid med ett väldigt intressant beteende - verkligen en av mina personliga favoriter.
                      Det vore jättekul med fler bilder, och kanske någon film på adoketorna?

                      Kommentar

                      • Yadina
                        • December 2014
                        • 367

                        #12
                        Juwel Vision 450L - Fiskblandning
                        OBS! Bilderna kommer i fel ordning så börja bläddra baklänges
                        Det här karet har sett många fiskarter passera under det ca 1,5 år som det varit igång. Som tur är så har vi en väldigt trevlig akvarieaffärsinnehavare i stan som låter mig byta in arterna. Jag har haft max 3 dödsfall i karet och varken några sjukdomar eller problem med nitrit.
                        Bland några av de arter som passerat kan nämnas:

                        Sajicacikliderna, jag hade 5 st var av två par lekte regelbundet och ficka fram yngel. Dessa klarade sig som mest 2 veckor.

                        Geophagus brasiliensis, helt klart en av mina favoriter! Otroligt snygga och en väldigt social fisk med intressant samspel inom gruppen. Anledningen att jag gjorde mig av med dessa är att de höll på att ta över hela karet. Speciellt den största hannen var rättså aggresiv.

                        Boliviansk fjärilsciklid. hade en grupp på 5 st som hängde med i flytten. Det är en väldigt vacker ciklid när den färgar ut, men hos mig verkade de inte riktigt trivas. De färgade sällan ut och en del av dem simmade mest längs framrutan och såg lite stressade ut.

                        Fjärilsciklid, fantastiskt vackra! Dock känsliga. Båda dessa på bilderna dog.

                        Hantelciklid, hade 4 st. En av hanarna blev väldigt dominant och trakasserade två av dem andra så pass mycket att jag fick göra mig av med dem. De två kvarvarande bråkade sinsemellan och förstörde också för Skalarerna när de lekte. Så jag gjorde mig av med dem.
                        Senast redigerad av Yadina; 14 November 2016, 21:26.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Tack för titten i din undervattensvärld! En bra Akvariebutik måste vara guld värd
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Yadina
                            • December 2014
                            • 367

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj!
                            Kul att se att du har Ivanacara adoketa, som är en spännande ciklid med ett väldigt intressant beteende - verkligen en av mina personliga favoriter.
                            Det vore jättekul med fler bilder, och kanske någon film på adoketorna?
                            112L - Växt- och ciklidakvarium

                            Håller helt med, en väldigt spännande ciklid!
                            Trots att den är liten så är det den mest rovgiriga ciklid jag haft i min ägo.
                            Anekdot:
                            Jag har mycket alger i karet där mitt Adoketa par går, så igår beslöt jag mig för att köpa 5 st Amanoräkor. Räkorna var inte riktigt fullvuxna. Jag har haft Amanoräkor tillsammans med bl a Hantelciklider, skalarer och Geophagus brasiliensis utan märkbara problem.
                            Jag hann släppa i 2 st räkor.... det tog 3 sekunder så var båda två uppätna... Resterande tre räkor fick åka ner i stora karet.

                            Idag beslöt jag mig för att istället lösa "algproblemet" med 4 st Otocinclus och en siamesisk algätare.... samma visa där. Adoketorna började direkt att attackera och en av dem tog tag i en av otocinclusarna och simmade runt med den i munnen.
                            Jag släckte då ljuset och väntade en kvart. När jag sedan tände ljuset så verkade de accepterat de nya invånarna. Jag väntar tills imorgon innan jag beslutar om jag behöver flytta över dessa också...

                            Inte helt lätt att hitta algätare till detta kar.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Yadina

                              112L - Växt- och ciklidakvarium

                              Håller helt med, en väldigt spännande ciklid!
                              Trots att den är liten så är det den mest rovgiriga ciklid jag haft i min ägo.
                              Anekdot:
                              Jag har mycket alger i karet där mitt Adoketa par går, så igår beslöt jag mig för att köpa 5 st Amanoräkor. Räkorna var inte riktigt fullvuxna. Jag har haft Amanoräkor tillsammans med bl a Hantelciklider, skalarer och Geophagus brasiliensis utan märkbara problem.
                              Jag hann släppa i 2 st räkor.... det tog 3 sekunder så var båda två uppätna... Resterande tre räkor fick åka ner i stora karet.

                              Idag beslöt jag mig för att istället lösa "algproblemet" med 4 st Otocinclus och en siamesisk algätare.... samma visa där. Adoketorna började direkt att attackera och en av dem tog tag i en av otocinclusarna och simmade runt med den i munnen.
                              Jag släckte då ljuset och väntade en kvart. När jag sedan tände ljuset så verkade de accepterat de nya invånarna. Jag väntar tills imorgon innan jag beslutar om jag behöver flytta över dessa också...

                              Inte helt lätt att hitta algätare till detta kar.
                              Aha, dina adoketor är så glupska - men det är robusta och tuffa ciklider, så jag kan tänka mig att de klipper räkor o.dyl.
                              Mina adoketor gick med mestadels mindre tetror och dessa klarade sig fint.

                              Jag vet inte om du sett deras beteende vid parbildande och lek, men här är adoketorna minst sagt udda.
                              Som sagt, en väldigt intressant ciklid - och otroligt vacker i lekdräkt.
                              Kul att se dina bilder!



                              Kommentar

                              Arbetssätt...