Dags att sätta upp akvarium igen. Några frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerik
    • October 2016
    • 3

    Dags att sätta upp akvarium igen. Några frågor

    Hej,
    Jag har satt upp akvarium ungefär vart 10:e år sedan barnsben. Efter cirka 5 år nedläggning av olika skäl. Nu dags igen att starta om och nu i
    ett nytt land. Det har hänt en del de sista 10-15 åren så några frågor inställer sig. Tacksam om någon/några har tid att ge mig svar.

    Jag tänker mig ett Aquatlantis fusion 120x50, 335 liter. Det tillverkas ju i Portugal där jag numer är bosatt så det är väl ett naturligt val.

    Fråga 1. Har någon erfarenhet av Aquatlantis akvarier? OK?

    Jag tänker mig ett ytterfilter med UVC. Det finns några alternativ med olika styrka från 5 till 9w. Har ingen erfarenhet av UVC tidigare.

    Fråga 2. Är 9w UVC tillräckligt för att ha någon påtaglig verkan i akvariet?

    Fråga 3. Vilket filtermaterial är att föredra numer? Tänker mig ett lager mekaniskt och ett lager biologiskt. Något annat som kan vara bra?

    Back to Nature bakgrunder fanns inte sist jag satte upp ett akvarium. Jag byggde en egen bakgrund som jag satte bakom bakrutan

    Fråga 4-5. Hur fäster man bakgrunderna på bakrutan? Lim?
    Hur stort blir och kan man göra något "nyttigt" med det "döda" utrymmet bakom bakgrunden?

    Jag har inte tidigare använt frigolit i akvarier. Är det kemiskt helt inaktivt i vatten? Funderar på att lägga 1-3 skivor som botten för stenar.

    Fråga 6. Finns det några nackdelar för vattenkvalitén med frigolit?

    Jag har tänkt mig att hålla 5-6 Diskus och lika många pansarmalar i akvariet. Tänkte inreda med någon/några rötter samt lavasten och Echinodorus.
    Är osäker på vilken typ av sand som blir bäst. Ljus/mörk? Grovlek?

    Fråga 6. Vilken typ av sand är att föredra när man håller Diskus och pansarmal?

    Det finns nu många vattenberedningsmedel i handeln. Jag funderar över hur användbara och effektiva de är som regel?

    Fråga 7. Vilka vattenberedningsmedel är att rekommendera vid uppstart av akvariet? Vattnet här är mjukt och starkt klorerat.

    Fråga 8. Några andra tips inför uppstarten utöver svaren på ovanstående frågor?

    Muito obrigado!

    Jan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Många frågor
    1/ Har ett Aquatalantis -akvarie men det är ett väggakvarie. det funkar dock bra.
    2/ Vet ej - har aldrig kört med UVC i akvarier.
    3/ Kör oftast enbart biologiskt och då grovporig "filtermatta"
    4-5/ Silikon. Hur stort utrymmet blir beror på vilken bakgrund du väljer. Finns det plats så har jag alltid filter och värmare bakom bakgrunden.
    6/ Frigolit påverkar inte vattnet - men varför ha mer än 1 skiva
    6/ Finkornig sand som inte är vass. Färg inte så viktigt.
    7/ Är det klor eller kloramin som används i kommunen? Stor skillnad.
    Vid uppstart rekommenderar jag främst en bakteriekultur men även ett vanligt startpreparat.
    8/ https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=166
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...