Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av flygrc

    Det blir väl som vanligt med ungarna, de väljer andra intresse än farsan, vi har tre grabbar .
    Du får skaffa en egen gungstol att sitta i för att njuta av baljan
    Mm, risken är nog stor att det blir så, gungstol vore ju inte fel alls
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      Ursprungligen postat av KJE

      Mm, risken är nog stor att det blir så, gungstol vore ju inte fel alls
      Kom på, jag har en fåtölj som är allmänt döpt i huset som "fiskstolen"
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Totmes
        • December 2007
        • 181

        Ursprungligen postat av KJE
        Nu har räkorna kommit men tyvärr så var alla utom en döda Jag har kontaktat Rendo-Shrimp och får tillbaka pengarna för dom i form av ett tillgodokvitto, tyvärr verkar dom inte ersätta frakten så jag hoppas tillgodokvittot gäller tills det blir varmare ute...det känns inte som om dom packar bra nog för vårt klimat trots frigolitlåda och heatpack så var vattnet i ena påsen nästan fruset. Det konstiga är att den enda överlevaren kommer från just den påsen. Så nu är frågan bara om jag ska släppa ned den överlevande räkan, en Blue Dream i det lilla akvariet eller om den ska få bo i det stora där det trots allt finns andra räkor, vad tycker ni? Kan kanske hitta fler på Djurmagazinet i och för sig.
        Fick emejl om att de skickat mina 30 räkor igår. Får hålla tummarna att det går bättre för dem än det gick med dina räkor...

        Kommentar

        • Totmes
          • December 2007
          • 181

          Ursprungligen postat av KJE
          Det ska börjas i tid
          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20170111_163020.jpg Visningar:	2 Storlek:	163.9 kB ID:     	2365566
          Fast anledningen till att han sitter där är inte så mycket att pappa är förtjust i akvarier som att han faktiskt verkar gilla det, han blir alltid lugn när han får sitta och titta på fiskarna
          Härlig bild.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Totmes

            Fick emejl om att de skickat mina 30 räkor igår. Får hålla tummarna att det går bättre för dem än det gick med dina räkor...
            Du får höra av dig när dom kommit fram, spännande att höra hur det har gått, hoppas du klarar dig bättre
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Totmes
              • December 2007
              • 181

              Otroligt, så fort det gick! Fick räkorna idag.

              Med fjärilar i magen öppnade jag frigolit lådan..... 28 ut an 30 räkor klarade resan från Karwe straks Nordvest om Berlin till vår lilla håla i Dalarna.

              ​​​​https://goo.gl/maps/DZH3biM1GWp

              de två som gick åt var av sorten Orange Sakura. Det kan kanske bli tre då en ser lite hängig ut. Annars var alla jätte pigga och gick straks igång med att utforska sitt nya hem efter att först ha tempererat sig i sina påsar guppandets i akvariets yta. Jette roliga små charmiga filurer att sitta o titta på. I like!

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Totmes
                Otroligt, så fort det gick! Fick räkorna idag.

                Med fjärilar i magen öppnade jag frigolit lådan..... 28 ut an 30 räkor klarade resan från Karwe straks Nordvest om Berlin till vår lilla håla i Dalarna.

                ​​​​https://goo.gl/maps/DZH3biM1GWp

                de två som gick åt var av sorten Orange Sakura. Det kan kanske bli tre då en ser lite hängig ut. Annars var alla jätte pigga och gick straks igång med att utforska sitt nya hem efter att först ha tempererat sig i sina påsar guppandets i akvariets yta. Jette roliga små charmiga filurer att sitta o titta på. I like!
                Vad kul att dom klarade sig Fick själv 20 stycken Röd Sakura igår och där överlevde 17 av 20, så klart bättre den här gången, men då kom dom å andra sidan från Sverige så dom hade inte lika lång resa
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Ursprungligen postat av KJE

                  Vad kul att dom klarade sig Fick själv 20 stycken Röd Sakura igår och där överlevde 17 av 20, så klart bättre den här gången, men då kom dom å andra sidan från Sverige så dom hade inte lika lång resa
                  Vad roligt att de gick bättre denna gång!
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    Jag får sluta att läsa om räkor... risk för att bryta regel 1, Max 2 baljor
                    Vad bra era räkor fixade transporterna så bra mitt i vintern.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Jag får sluta att läsa om räkor... risk för att bryta regel 1, Max 2 baljor
                      Vad bra era räkor fixade transporterna så bra mitt i vintern.
                      Du får göra som jag och sätta räkorna bland dom andra fiskarna, beroende på inredning och besättning så kan det nog gå rätt så bra
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Totmes
                        • December 2007
                        • 181

                        Ursprungligen postat av flygrc
                        Jag får sluta att läsa om räkor... risk för att bryta regel 1, Max 2 baljor
                        Vad bra era räkor fixade transporterna så bra mitt i vintern.
                        Som KJE säger. Det är inte storleken som avgör, utom tyngden....

                        Jag har gjort likadant som KJE med mitt 450L och har tänkt att i slutändan ha ett stim med bilfisk i ytan. Ett stim med Kardinaltetra eller Colombia tetror. Ett par Discus eller liknande. Och ett litet stim Corydoras i botten. Och kanske Black Mollys tills jag blir av med proteinhinnan. Har tyvärr fått snigel invasion från mina nya växter. Så jag får väl skaffa några posthorn också och hoppas räkorna flyr undan.

                        Funderar på att göra en tråd om uppstarten. Tog bilder ända från start i december. Mest för egen del, men varför inte dela med sig...

                        Hade ett par gamla Pakistan Botnier som barnen i sin tid döpte till Piff & Puff. Hade inte hjärta att göra mig av med dem då de jo har varit med enda sedan jag köpte vårt stora akvarie 2007. (Oj, här blev det vist lite missförstånd)... Mot förväntan har det funkat riktigt bra. Såg en liten blå räka til o med krypa förnöjt över ryggen på en av botnierna. ​​​​​​


                        Grattis till räkorna KJE.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Totmes

                          Som KJE säger. Det är inte storleken som avgör, utom tyngden....

                          Jag har gjort likadant som KJE med mitt 450L och har tänkt att i slutändan ha ett stim med bilfisk i ytan. Ett stim med Kardinaltetra eller Colombia tetror. Ett par Discus eller liknande. Och ett litet stim Corydoras i botten. Och kanske Black Mollys tills jag blir av med proteinhinnan. Har tyvärr fått snigel invasion från mina nya växter. Så jag får väl skaffa några posthorn också och hoppas räkorna flyr undan.

                          Funderar på att göra en tråd om uppstarten. Tog bilder ända från start i december. Mest för egen del, men varför inte dela med sig...

                          Hade ett par gamla Pakistan Botnier som barnen i sin tid döpte till Piff & Puff. Hade inte hjärta att göra mig av med dem då de jo har varit med enda sedan jag köpte vårt stora akvarie 2007. (Oj, här blev det vist lite missförstånd)... Mot förväntan har det funkat riktigt bra. Såg en liten blå räka til o med krypa förnöjt över ryggen på en av botnierna. ​​​​​​


                          Grattis till räkorna KJE.
                          Jag kan tipsa om Eheim Skim350 för att bli av med proteinhinnan http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...ngoring/458547, min fungerar jättebra Fast en yt-skimmer som man kopplar till utsuget för ytterfiltret vore nog ännu bättre, ligger på planeringsstadiet här

                          Det tycker jag definitivt att du ska göra, ju fler projekttrådar desto roligare, och gärna med många bilder också

                          Vad kul det låter med räkan och botian, modiga små rackare!

                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Ursprungligen postat av Totmes

                            Som KJE säger. Det är inte storleken som avgör, utom tyngden....

                            Jag har gjort likadant som KJE med mitt 450L och har tänkt att i slutändan ha ett stim med bilfisk i ytan. Ett stim med Kardinaltetra eller Colombia tetror. Ett par Discus eller liknande. Och ett litet stim Corydoras i botten. Och kanske Black Mollys tills jag blir av med proteinhinnan. Har tyvärr fått snigel invasion från mina nya växter. Så jag får väl skaffa några posthorn också och hoppas räkorna flyr undan.

                            Funderar på att göra en tråd om uppstarten. Tog bilder ända från start i december. Mest för egen del, men varför inte dela med sig...

                            Hade ett par gamla Pakistan Botnier som barnen i sin tid döpte till Piff & Puff. Hade inte hjärta att göra mig av med dem då de jo har varit med enda sedan jag köpte vårt stora akvarie 2007. (Oj, här blev det vist lite missförstånd)... Mot förväntan har det funkat riktigt bra. Såg en liten blå räka til o med krypa förnöjt över ryggen på en av botnierna. ​​​​​​


                            Grattis till räkorna KJE.
                            Å ja kan tipsa om https://www.jbl.de/images/container/w304_h304/62507.png
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Totmes
                              • December 2007
                              • 181

                              Oj då! Hade ingen aning om att det fanns sådana mackapärer. Man lär sig något nytt varje gång man loggar in här! Tack KJE och flygrc En sådan må jag ha!
                              Har alltid kört med Mollys då de funkat jätte bra. Men nu blir det till att handla skimmare för hela slanten! Och så slipper jag ha en fisksort som jag egentligen inte tänkt ha.

                              Skall göra en tråd om projektet.

                              Kommentar

                              • Totmes
                                • December 2007
                                • 181

                                Tog mig friheten att länka hit till din Lido tråd KJE då jag tycker den är så bra!

                                Länk till mitt projekt:

                                För ca ett år sedan (Sensommaren 2015) hade jag äntligen fått till ett perfekt akvarie med 10 Delfin Ciklider. Tills en dag då min son säger: "Pappa...


                                Kommentar

                                Arbetssätt...