Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det arter sig verkligen i det lilla karet. Är det Dennerles Scapers tank du skaffat?
    Japp, den är det, väldigt nöjd än så länge Tycker att dom rundade hörnen gör sig väldigt bra, lite synd att det inte är fler akvarier som är utan silikonfogar på frampartiet, det ser som mera ut som en fri vattensamling än ett akvarium. Det enda som är kvar när det gäller det akvariet är annars att få tag i fler räkor, den ensamma överlevande Blue Dream-räkan behöver sällskap.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Totmes
      • December 2007
      • 181

      Ursprungligen postat av Rufus

      Finns en duktig uppfödare här i Katrineholm, shrimpcoctail på Redbee, man kan ju undra varför jag beställer från tyskland men skulle ha lite mer denna gång..
      Tråkigt med räkorna Jag har också beställt 30 räkor. Så nu blir det nagelbitning....

      jag förstår fult ut varför man beställer från Tyskland! För på Arken Zoo i Borlänge tar de 59kr för en Amano räka. Medens de på Rendo-Shrimp tar 13,28kr (1,39€) styck. Och endast 11,37kr (1,19€) styck om man beställer 10 åt gången.

      Tror jag räknade ut att jag sparade runt 1017kr vid att köpa mina räkor på Rendo-Shrimp!

      Kommentar

      • Totmes
        • December 2007
        • 181

        Ursprungligen postat av KJE
        Så en uppdatering från det lilla akvariet inför räkornas ankomst, så här ser det ut just nu:
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170104_164745.jpg
Visningar: 386
Storlek: 235,1 KB
ID: 2364803Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170104_164738.jpg
Visningar: 357
Storlek: 227,7 KB
ID: 2364805Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170104_164712.jpg
Visningar: 382
Storlek: 241,8 KB
ID: 2364807
        LOL Trode först det var en gammal skalat jukebox du hade sänkt i tanken på översta/första bilden.

        ​​​​​​Otroligt fint det blir KJE

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Totmes

          LOL Trode först det var en gammal skalat jukebox du hade sänkt i tanken på översta/första bilden.

          ​​​​​​Otroligt fint det blir KJE
          Tack så mycket Nu fattas bara räkor, det finns bara en enda i akvariet just nu, det är den överlevande Blue Dream. Men nu har jag i alla fall beställt 20 stycken Red Sakura, har med hjälp av min överlevande Blue Dream kommit fram till att blå räkor inte gör sig så bra mot svart botten. Funderar också på att beställa 10 stycken Orange Tiger från Rendo Shrimp för mitt tillgodokvitto

          Vad har du beställt för räkor från Rendo Shrimp förresten?
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Totmes
            • December 2007
            • 181

            Ursprungligen postat av KJE
            Vad har du beställt för räkor från Rendo Shrimp förresten?

            10 Blue Dream (Blev inspirerad här i tråden) + Premiumfood

            10 Orange Sakura + Premiumfood

            10 Amano

            med eftertanke så skulle jag kanske också ha valt en röd sort istället för Blue Dream. Men nu får vi se..... Funderade även på att beställa ett stim (40-50) kardinaltetra från dem. Men så var det lige det med vädret.... Och de gick ändå inte att beställa i samma order. ​​​​​​
            ​​​​​​​​

            Kommentar

            • Totmes
              • December 2007
              • 181

              Får du för övrigt någon grå beläggning på vattenytan efter du nu startat upp akvariet KJE? För du körde inte med Co2 eller hur?

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Totmes


                10 Blue Dream (Blev inspirerad här i tråden) + Premiumfood

                10 Orange Sakura + Premiumfood

                10 Amano

                med eftertanke så skulle jag kanske också ha valt en röd sort istället för Blue Dream. Men nu får vi se..... Funderade även på att beställa ett stim (40-50) kardinaltetra från dem. Men så var det lige det med vädret.... Och de gick ändå inte att beställa i samma order. ​​​​​​
                Okej, då ska jag hålla tummarna för att dom klarar sig fram När det gäller Kardinaltetrorna så brukar dom inte vara så mycket dyrare på Djurmagazinet, i alla fall inte här i Umeå, tror man brukar få 10 stycken för 180 kr eller något i den stilen
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Totmes
                  Får du för övrigt någon grå beläggning på vattenytan efter du nu startat upp akvariet KJE? För du körde inte med Co2 eller hur?
                  Ingen grå beläggning, men ibland blir det lite av en proteinhinna på vattenytan, det försvinner ganska fort om jag lyfter upp filtret i det högre läget men eftersom det väsnas rätt mycket då så gör jag det bara när det blivit en hinna. Nu verkar den hålla sig borta så det kanske var nystarten som skapade den
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Totmes
                    • December 2007
                    • 181

                    Ursprungligen postat av KJE

                    Okej, då ska jag hålla tummarna för att dom klarar sig fram När det gäller Kardinaltetrorna så brukar dom inte vara så mycket dyrare på Djurmagazinet, i alla fall inte här i Umeå, tror man brukar få 10 stycken för 180 kr eller något i den stilen
                    Ok. Det låter överkomligt. Hörde att Djurmagazinet har blivit uppköpt av Arken. Lite synd, för Djurmagazinet hade/har lite större utbud i akvaristik. Hoppas det bara gäller Falun/Borlänge.

                    Nej vacker är den inte "proteinhinnan" men man kan lägga ett par tidningspapper typ DN/Aftonbladet och ta upp dem med en gång. Då följer det mesta av hinnan med på pappret. Annars kan man ha ett par Black Molly's som älskar o mumsa på hinnan.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Totmes

                      Ok. Det låter överkomligt. Hörde att Djurmagazinet har blivit uppköpt av Arken. Lite synd, för Djurmagazinet hade/har lite större utbud i akvaristik. Hoppas det bara gäller Falun/Borlänge.

                      Nej vacker är den inte "proteinhinnan" men man kan lägga ett par tidningspapper typ DN/Aftonbladet och ta upp dem med en gång. Då följer det mesta av hinnan med på pappret. Annars kan man ha ett par Black Molly's som älskar o mumsa på hinnan.
                      Det har jag också läst, men det verkar ha varit så i flera år och jag antar att det kanske är mera så att det är Arkens ägarbolag som köpt Djurmagazinet, så dom verkar inte gå samman, här i Umeå har vi till exempel ett litet Arken Zoo och ett litet Djurmagazinet samt ett stort Djurmagazinet och så verkar det fortsätta. Det enda som har hänt de senaste åren är att en Arken Zoo blivit en fristående Hund&Katt-affär men de andra tre verkar inte ha förändrats alls.
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Det ska börjas i tid
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170111_163020.jpg
Visningar: 430
Storlek: 163,9 KB
ID: 2365566
                        Fast anledningen till att han sitter där är inte så mycket att pappa är förtjust i akvarier som att han faktiskt verkar gilla det, han blir alltid lugn när han får sitta och titta på fiskarna
                        Bifogade filer
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          ja men det är ju något fint att följa med på, något som man kan även när man är så liten =D

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ursprungligen postat av KJE
                            Det ska börjas i tid
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170111_163020.jpg
Visningar: 430
Storlek: 163,9 KB
ID: 2365566
                            Fast anledningen till att han sitter där är inte så mycket att pappa är förtjust i akvarier som att han faktiskt verkar gilla det, han blir alltid lugn när han får sitta och titta på fiskarna
                            Så klart han gillar att titta på pappas fina akvarium ! Det ser så mysigt ut, det får inte vara för "platt" i ett högt Lido tycker jag, du har lyckats bra. Två av mina barn hade akvarium när de var små. Men inte nu längre som vuxna, jag hoppas på barnbarnen!
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av Rufus

                              Så klart han gillar att titta på pappas fina akvarium ! Det ser så mysigt ut, det får inte vara för "platt" i ett högt Lido tycker jag, du har lyckats bra. Två av mina barn hade akvarium när de var små. Men inte nu längre som vuxna, jag hoppas på barnbarnen!
                              Det ska bli spännande att se hur han gör, det beror förstås mycket på om jag fortfarande har akvarium när han blir nog stor för att få ha ett eget
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Ursprungligen postat av KJE

                                Det ska bli spännande att se hur han gör, det beror förstås mycket på om jag fortfarande har akvarium när han blir nog stor för att få ha ett eget
                                Det blir väl som vanligt med ungarna, de väljer andra intresse än farsan, vi har tre grabbar .
                                Du får skaffa en egen gungstol att sitta i för att njuta av baljan
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...