Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Nu har räkorna kommit men tyvärr så var alla utom en döda Jag har kontaktat Rendo-Shrimp och får tillbaka pengarna för dom i form av ett tillgodokvitto, tyvärr verkar dom inte ersätta frakten så jag hoppas tillgodokvittot gäller tills det blir varmare ute...det känns inte som om dom packar bra nog för vårt klimat trots frigolitlåda och heatpack så var vattnet i ena påsen nästan fruset. Det konstiga är att den enda överlevaren kommer från just den påsen. Så nu är frågan bara om jag ska släppa ned den överlevande räkan, en Blue Dream i det lilla akvariet eller om den ska få bo i det stora där det trots allt finns andra räkor, vad tycker ni? Kan kanske hitta fler på Djurmagazinet i och för sig.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj!
      Trist att höra om dina räkor.
      Kanske skulle en grupp av någon liten Boraras kunna passa fint i ditt nya kar när du fått fart på räkorna.

      Här två filmer på Boraras urophthalmoides som jag hade i en Dennerle-balja.



      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ursprungligen postat av KJE
        Nu har räkorna kommit men tyvärr så var alla utom en döda Jag har kontaktat Rendo-Shrimp och får tillbaka pengarna för dom i form av ett tillgodokvitto, tyvärr verkar dom inte ersätta frakten så jag hoppas tillgodokvittot gäller tills det blir varmare ute...det känns inte som om dom packar bra nog för vårt klimat trots frigolitlåda och heatpack så var vattnet i ena påsen nästan fruset. Det konstiga är att den enda överlevaren kommer från just den påsen. Så nu är frågan bara om jag ska släppa ned den överlevande räkan, en Blue Dream i det lilla akvariet eller om den ska få bo i det stora där det trots allt finns andra räkor, vad tycker ni? Kan kanske hitta fler på Djurmagazinet i och för sig.
        Det var ju trist, det måste ha varit kallt i postbilen de kördes upp i. Du bor rätt långt norrut? Man kan ju få tag i fina räkor genom Redbee också. Problemet är frakten.
        Mina kom till stan igår och blev utkörda idag, de verkar vara i fin form, håller på att koppa in dem.
        // Annicka

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          Tråkigt att höra att de behövde sätta till livet. Det är nog bara att sätta sig i bilen själv eller vänta på varmare väder.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Trist med dina räkor. Jag kan varmt rekommendera Redbee, där finns många duktiga räkodlare, men vänta tills det blir lite varmare .


            Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


            //Inger
            ​​​​​​​
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              snyggt som vanligt hos dig , du har liksom... tänket i huvet =)... räkorna gillar gömma sig i trånga stenrösen och under rötter på ställen du aldrig hade en aning om att dom skulle gömma sig... man tror alltid mossan , men.. ha ! dom gömmer sig hellre under å i nån trång grottliknande med sten och rötter i ett virrevarr.. =D men du har bar skydd där i med rötter å sten...vil man va säker är ju låga skifferplattor suveräna platta gömställen som inte fisken kan komma efter under... =)

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj!
                Trist att höra om dina räkor.
                Kanske skulle en grupp av någon liten Boraras kunna passa fint i ditt nya kar när du fått fart på räkorna.

                Här två filmer på Boraras urophthalmoides som jag hade i en Dennerle-balja.



                https://www.youtube.com/watch?v=nJq-XpR0NoU
                Härliga filmer, det kanske blir något i den stilen
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Rufus

                  Det var ju trist, det måste ha varit kallt i postbilen de kördes upp i. Du bor rätt långt norrut? Man kan ju få tag i fina räkor genom Redbee också. Problemet är frakten.
                  Mina kom till stan igår och blev utkörda idag, de verkar vara i fin form, håller på att koppa in dem.
                  Håller på att undersöka möjligheten att köpa ett gäng med blå tigrar, får se hur det går
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Trist med dina räkor. Jag kan varmt rekommendera Redbee, där finns många duktiga räkodlare, men vänta tills det blir lite varmare .


                    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                    //Inger
                    ​​​​​​​
                    Det var ett bra tips, ska hålla koll där
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      snyggt som vanligt hos dig , du har liksom... tänket i huvet =)... räkorna gillar gömma sig i trånga stenrösen och under rötter på ställen du aldrig hade en aning om att dom skulle gömma sig... man tror alltid mossan , men.. ha ! dom gömmer sig hellre under å i nån trång grottliknande med sten och rötter i ett virrevarr.. =D men du har bar skydd där i med rötter å sten...vil man va säker är ju låga skifferplattor suveräna platta gömställen som inte fisken kan komma efter under... =)
                      Tack så mycket Ska fundera på det där med skifferplattorna också.
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Ursprungligen postat av KJE

                        Håller på att undersöka möjligheten att köpa ett gäng med blå tigrar, får se hur det går
                        Finns en duktig uppfödare här i Katrineholm, shrimpcoctail på Redbee, man kan ju undra varför jag beställer från tyskland men skulle ha lite mer denna gång..
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Rufus

                          Finns en duktig uppfödare här i Katrineholm, shrimpcoctail på Redbee, man kan ju undra varför jag beställer från tyskland men skulle ha lite mer denna gång..
                          Tack för tipset, vad föder han/hon upp för sorter?
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ursprungligen postat av KJE

                            Tack för tipset, vad föder han/hon upp för sorter?
                            Vet inte alla, bäst att kolla på Redbee
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av Rufus

                              Vet inte alla, bäst att kolla på Redbee
                              Okej, då ska jag kika där
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Det arter sig verkligen i det lilla karet. Är det Dennerles Scapers tank du skaffat?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...