Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av flygrc
    Vid det skrivbordet hade jag inte varit produktiv, blicken hade suttit i karet hela tiden Trevligt värre.
    Mm, produktiviteten kommer nog att minska, jag får satsa på välmående istället
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      I går köpte jag tio Kolglödstetror som startbesättning, det var planerat...men medan jag väntade på att personalen skulle håva upp dom så fick jag syn på en riktigt fin Kampfisk-hanne för bara 69 kronor och var tvungen att slå till. Inbillar mig att den var väl värd sitt låga pris
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161219_204814.jpg
Visningar: 229
Storlek: 195,7 KB
ID: 2364173
      Bifogade filer
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ja vilken härlig färg! Förstår att du inte kunde låta bli
        // Annicka

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          är väl perfekt i det karet =D något att vila ögonen på så att säga ;-)

          Kommentar

          • Totmes
            • December 2007
            • 181

            Härlig tråd KJE! Hur länge väntar du med att sätta i fisk / räkor?

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av Totmes
              Härlig tråd KJE! Hur länge väntar du med att sätta i fisk / räkor?
              Tack så mycket

              I båda akvarierna i den här tråden så satte jag i fisk redan dagen efter uppstarten, i Lido-akvariet så använde jag bakteriekultur på flaska (Sera Bio Nitrivec) och i Dennerle-akvariet så blev det så att jag hade filtermaterialet i det stora akvariet ett tag och sedan hällde i filtergegga från förfiltret innan jag startade upp det. Räkorna kom senare, jag har precis beställt räkor till Dennerle-akvariet och i Lidot så väntade jag ett par veckor
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Totmes
                • December 2007
                • 181

                Fantastiskt. Ser ut att gå bra för dig. Själv är jag lite feg och väntar nog några veckor med att sätta i fisk i mitt nyuppstartade akvarie som jag efter 9år nu gjort en total omstart på. Hade i Tetea Bactozym samt ADA bacter 100, ADA clear super och ADA Tourmaline. Och kör sedan Bactozym + "Happy-Life flytande filtermedia vid vatten byte varje vecka. Men må tilstå att man blir lite" avundsjuk" när man ser hur snabbt det går för dig att få igång tanken. ☺

                ​​​​men det ska nog bli bra här med.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Ursprungligen postat av KJE

                  Tack så mycket

                  I båda akvarierna i den här tråden så satte jag i fisk redan dagen efter uppstarten, i Lido-akvariet så använde jag bakteriekultur på flaska (Sera Bio Nitrivec) och i Dennerle-akvariet så blev det så att jag hade filtermaterialet i det stora akvariet ett tag och sedan hällde i filtergegga från förfiltret innan jag startade upp det. Räkorna kom senare, jag har precis beställt räkor till Dennerle-akvariet och i Lidot så väntade jag ett par veckor
                  Har du beställt från Rendo igen? Jag har gjort det och fick besked idag att det skickats, ska ju bli kallare och röd dag på fredag, hoppas de hinner fram innan dess. Även om det är välpackat så vill man ju inte att det ska bli liggandes någonstans.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Totmes
                    Fantastiskt. Ser ut att gå bra för dig. Själv är jag lite feg och väntar nog några veckor med att sätta i fisk i mitt nyuppstartade akvarie som jag efter 9år nu gjort en total omstart på. Hade i Tetea Bactozym samt ADA bacter 100, ADA clear super och ADA Tourmaline. Och kör sedan Bactozym + "Happy-Life flytande filtermedia vid vatten byte varje vecka. Men må tilstå att man blir lite" avundsjuk" när man ser hur snabbt det går för dig att få igång tanken. ☺

                    ​​​​men det ska nog bli bra här med.
                    Jag har gjort det enkelt för mig med enkla växter och inga avancerade bottenmaterial Jag funderade på Dennerle Scaper´s Soil men läste att det kunde bli problem med den och andra soils genom att dom dels kan gå sönder och dels släpper mycket ämnen i början så det fick bli Dennerle Black Quartz-grus istället, samma utseende men utan någon påverkan på vattnet. Nackdelen är ju förstås att det inte heller hjälper växterna som riktig soil gör, det har jag delvis löst med bottennäring. Jag märker dock att en del växter tar stryk i det lilla akvariet, framförallt Anubias av någon anledning så jag provar just nu med PMDD där. Det kan förstås också vara ljuset som är lite för starkt för Anubias

                    Du får väl trösta dig med att du säkert kommer att få väldigt fina växter när allting har satt sig
                    Senast redigerad av KJE; 03 January 2017, 07:14.
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Rufus

                      Har du beställt från Rendo igen? Jag har gjort det och fick besked idag att det skickats, ska ju bli kallare och röd dag på fredag, hoppas de hinner fram innan dess. Även om det är välpackat så vill man ju inte att det ska bli liggandes någonstans.
                      Det stämmer bra det, mina skickades också i går Vad har du beställt för räkor? Här blev det 10 stycken Blue Dream/Blue Velvet och 10 stycken Red Bee, om jag förstått det rätt så kan dom inte korsa sig med varandra vilket känns bra då jag gjorde bort mig ordentligt med den biten i Lidot. Kampfisken har också fått flytta till Lidot och sen har jag lindat en ganska stor rot full med Javamossa och lagt den i Dennerleakvariet. Tyvärr så flyter den fortfarande, men så fort den sjunker så blir det nog bra föryngringsyta för räkorna
                      Senast redigerad av KJE; 03 January 2017, 07:14.
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Blå är ju jättefina, var så svårt att bestämma sig..men det blev Red Sakura SS, painted red. Några Amanos till fick det också bli. Ja det där med rötter som inte vet sin plats är ett problem. Jag har ett gäng rötter som jag satt ihop mot deras vilja, de hade hellre skvalpat omkring. Silikon, sten och grus på satte dock p för flytandet. . Här är - 9 på morgonen och norrut har ni väl inte varmare...måtte paketen komma fram innan heatpacken ger upp!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av Rufus
                          Blå är ju jättefina, var så svårt att bestämma sig..men det blev Red Sakura SS, painted red. Några Amanos till fick det också bli. Ja det där med rötter som inte vet sin plats är ett problem. Jag har ett gäng rötter som jag satt ihop mot deras vilja, de hade hellre skvalpat omkring. Silikon, sten och grus på satte dock p för flytandet. . Här är - 9 på morgonen och norrut har ni väl inte varmare...måtte paketen komma fram innan heatpacken ger upp!
                          -12 här i morse så jag hoppas verkligen att det går fortare än förra gången när dom stackarna fick spendera en hel vecka i frigolitlådan, Rendo-Shrimp verkar i och för sig vara bra på att ersätta förluster men man vill ju inte att djuren far illa.
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Absolut!
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av KJE
                              I går köpte jag tio Kolglödstetror som startbesättning, det var planerat...men medan jag väntade på att personalen skulle håva upp dom så fick jag syn på en riktigt fin Kampfisk-hanne för bara 69 kronor och var tvungen att slå till. Inbillar mig att den var väl värd sitt låga pris
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161219_204814.jpg
Visningar: 229
Storlek: 195,7 KB
ID: 2364173
                              Mycket tjusig herre det där
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Mycket tjusig herre det där
                                Jag är riktigt nöjd med honom, men inför ankomsten av nya (dyra) räkor så har han fått flytta till Lidot där han inte syns lika mycket, men han verkar i alla fall trivas. Jag misstänker att han kanske skulle sätta i sig några räkor om han blev kvar...framförallt räklingarna
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...