Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av KJE
    Nu är förresten förhandlingarna avslutade, Dennerle-akvariet får stå på skrivbordet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161211_162216.jpg
Visningar: 348
Storlek: 237,5 KB
ID: 2363869
    Så nu väntar jag bara på en beställning från Aquaristic.net innan jag kan börja inreda det, under tiden får insatsen från ytterfiltret ligga i Lido-akvariet och gotta till sig lite Ska också passa på att förstärka Hemnes-skrivbordet genom att montera ett gäng med möbelvinklar då jag inte riktigt litar på IKEAs system med träpluggar och såna där skruvlås, det har redan släppt en gång på vänstra hurtsen.

    I det stora akvariet är allt vad det verkar som vanligt, fiskarna verkar trivas och må bra trots den eventuellt lite väl stora besättningen. Lyckades också få en bild på en av mina två Clown-Plecos som för en väldigt stillsam tillvaro i akvariet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161202_185843.jpg
Visningar: 350
Storlek: 188,3 KB
ID: 2363871
    Du kommer inte få något gjort vid det skrivbordet Du kommer bara sitta och titta på akvariet !
    Håller tummarna för att du snabbt får din leverans och kan påbörja utformningen av detta jättefina kar!
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av heba

      Du kommer inte få något gjort vid det skrivbordet Du kommer bara sitta och titta på akvariet !
      Håller tummarna för att du snabbt får din leverans och kan påbörja utformningen av detta jättefina kar!
      Det hoppas jag också
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Nu har jag börjat förbereda lite mer inför att starta upp det nya akvariet, i går var jag och köpte rötter på Djurmagazinet, misstänker att jag gick lite till överdrift med tanke på att det bara är på 50 liter, men bättre med för många än för få tänker jag. Tog i alla fall alla som verkade intressanta, det är så kallad Riverwood som dom säljer för kg-pris och då känns det inte så intressant med grova stubbar, undrar vem som köper dom?

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161214_192939.jpg
Visningar: 249
Storlek: 174,3 KB
ID: 2364002

        Jag tror att inredningen i det här akvariet också kommer att bli rätt så rotdominerat, dels för att jag tycker att det är snyggt men också för att hålla nere vikten jämfört med en mera stendominerad inredning

        Sedan har jag också köpt genomskinlig kontaktplast som jag ska sätta på bordsskivan där akvariet ska stå för att minska risken för vattenproblematik, tänker mig att plasten får sticka ut fem centimeter på alla sidor och även gå över kanterna på bordsskivan.
        Bifogade filer
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          Det blir att vrida och vända på "pinnar" då, kul!
          // Annicka

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Rufus
            Det blir att vrida och vända på "pinnar" då, kul!
            Mm Sparade kvittot också, ifall det, som jag misstänker, är alldeles för många pinnar
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av KJE

              Mm Sparade kvittot också, ifall det, som jag misstänker, är alldeles för många pinnar
              För vilken art/arter är du på gång med att inreda åt?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                Man kan inte ha för många hemma, det är alltid bra till rescaping när andan faller på
                Kul fas du är i med trixande och tänkande vad som ska vara i och hur det ska se ut.
                Med kontaktplast menar du avtagbar sort? Smart i så fall för att slippa vattenmärken på skrivbordet.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Inger H

                  För vilken art/arter är du på gång med att inreda åt?

                  //Inger
                  Det blir en liten stimfisk och sen kanske någon Kampfisk och räkor på det
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Man kan inte ha för många hemma, det är alltid bra till rescaping när andan faller på
                    Kul fas du är i med trixande och tänkande vad som ska vara i och hur det ska se ut.
                    Med kontaktplast menar du avtagbar sort? Smart i så fall för att slippa vattenmärken på skrivbordet.
                    Precis, självhäftande genomskinlig plastfilm, det blev riktigt bra, och kom till användning nästan på en gång...
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Det nya projektet, Dennerle Scaper's Tank
                      Så var det nya projektet också på gång, det får vara en del av samma projekttråd eftersom jag misstänker att jag inte kommer att vara så duktig att uppdatera om jag har olika trådar, det är ju trots allt en avknoppning av huvudprojektet

                      Hursomhelst så kom äntligen paketet från Aquaristic.net i fredags och i lördags drog jag igång det hela, alla växter hade överlevt transporten
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161216_193835.jpg
Visningar: 269
Storlek: 237,5 KB
ID: 2364118
                      Alla komponenter för ett lyckat akvarium?

                      Det första steget, var som jag skrev tidigare, att sätta självhäftande plastfilm på den delen av skrivbordet där akvariet ska stå, jag var noga med att se till att även kanterna blev inplastade, vilket skulle visa sig komma väl till pass senare när jag koppade in dom första fiskarna och lyckades med konststycket att spilla ut en halv påse med vatten över skrivbordet

                      Sedan så vägde jag in akvariet och satte in ett tillskuret akvarieunderlägg inuti för att skydda botten
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161217_123000.jpg
Visningar: 275
Storlek: 168,2 KB
ID: 2364120

                      Nästa steg var att sätta in bottennäring, i det här akvariet blev det Sera floredepot.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161217_123948.jpg
Visningar: 280
Storlek: 182,4 KB
ID: 2364123
                      Ovanpå detta satte jag svart akvariegrus från Dennerle, jag bestämde mig för att inte använda soil eftersom jag tycker att akvariegrus känns mera långsiktigt

                      Eftersom akvariet är så pass litet så var jag tvungen att sätta lite av akvarieunderlägget över planteringen när jag fyllde, glömde ju tyvärr bort att fota planterandet den här gången.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161217_134818.jpg
Visningar: 283
Storlek: 152,6 KB
ID: 2364125

                      Så här blev det från framsidan, samt vänster och höger sida
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161217_151018.jpg
Visningar: 266
Storlek: 211,0 KB
ID: 2364128
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161217_151023.jpg
Visningar: 267
Storlek: 220,4 KB
ID: 2364130
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161217_151010.jpg
Visningar: 267
Storlek: 208,6 KB
ID: 2364132

                      Översiktsbild
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161217_155345.jpg
Visningar: 264
Storlek: 173,4 KB
ID: 2364134

                      Jag blev i alla fall riktigt nöjd
                      Bifogade filer
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Vad roligt att ha ett sådant litet kar att leka med, blir ju lite mer överkomligt att göra om också om man skulle vilja testa något annan scape. Men nu får väl denna växa till sig först antar jag. Fint! Kommer att bli svårt att sitta vid skrivbordet utan att pilla lite i karet, behöver ju inte blöta ner sig till armhålan som med lidot
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          det ser så härligt ut när det är så formgjutet eller hur det nu är gjort =D snyggt =)

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Vid det skrivbordet hade jag inte varit produktiv, blicken hade suttit i karet hela tiden Trevligt värre.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av Rufus
                              Vad roligt att ha ett sådant litet kar att leka med, blir ju lite mer överkomligt att göra om också om man skulle vilja testa något annan scape. Men nu får väl denna växa till sig först antar jag. Fint! Kommer att bli svårt att sitta vid skrivbordet utan att pilla lite i karet, behöver ju inte blöta ner sig till armhålan som med lidot
                              Tack så mycket Det blir nog att det får växa till sig ett tag till innan det blir några ändringar
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av tanteva
                                det ser så härligt ut när det är så formgjutet eller hur det nu är gjort =D snyggt =)
                                Tack
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...