Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Det blev ju toppen med den svarta bakgrunden . Kanske skulle ett gäng med flytande växter dölja dom vita listerna som stör lite - bara en tanke .
    Toppen att även fina Baloo gillar allt!

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 08 December 2016, 18:31.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av Inger H
      Det blev ju toppen med den svarta bakgrunden . Kanske skulle ett gäng med flytande växter dölja dom vita listerna som stör lite - bara en tanke .
      Toppen att även fina Baloo gillar allt!

      //Inger
      Tack Mm, Baloo gillar det mesta, särskilt andra hundar dock

      Flytväxter kan vara en bra idé faktiskt, jag har egentligen aldrig haft det, bortsett från andmat som följt med andra växter. Vilken sort ska man satsa på? Det jag har hittat är Limnobium laevigatum och Phyllanthus fluitans?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Lite ny inredning i akvariet:
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161208_195852.jpg
Visningar: 236
Storlek: 170,7 KB
ID: 2363757

        Jag tänkte att om jag sätter ned filterinsatsen från Scaper's Flow-filtret till det nya akvariet i det gamla så borde väl nyttiga bakterier börja kolonisera det? Det gick tyvärr inte att ha det gåendes i Lidot eftersom det har för stort avstånd från kanten ned till vattenytan, men hoppas detta ska fungera nästan lika bra
        Bifogade filer
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Ursprungligen postat av KJE
          Lite ny inredning i akvariet:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161208_195852.jpg
Visningar: 236
Storlek: 170,7 KB
ID: 2363757

          Jag tänkte att om jag sätter ned filterinsatsen från Scaper's Flow-filtret till det nya akvariet i det gamla så borde väl nyttiga bakterier börja kolonisera det? Det gick tyvärr inte att ha det gåendes i Lidot eftersom det har för stort avstånd från kanten ned till vattenytan, men hoppas detta ska fungera nästan lika bra
          Är det ett "hang-on" filter? Jag tror som du att du kommer få en del nyttiga bakterier i insatsen, men en annan tanke/undran - hur mycket skillnad gör flödet igenom ett filter, går det bara snabbare att kolonisera ett filter eller spelar det ingen roll?
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av heba

            Är det ett "hang-on" filter? Jag tror som du att du kommer få en del nyttiga bakterier i insatsen, men en annan tanke/undran - hur mycket skillnad gör flödet igenom ett filter, går det bara snabbare att kolonisera ett filter eller spelar det ingen roll?
            På sätt och vis, det är ett ytterfilter som hänger på akvariet, det går också att ställa det bredvid och använda slangar men tydligen minskar flödet ganska mycket då eftersom det är byggt för att hänga på akvariets kant http://dennerle.com/en/products/aqua...n/scapers-flow

            Jag tror att flödet genom filtret bara är viktigt om filtrets vattenflöde är den enda syretillförseln, i det här fallet så står ju ytterfiltret (JBL e1501) för flödet och då borde det bli tillräckligt mycket syresättning för att bakterierna som bosätter sig i insatsen från Scaper's Flow-filtret borde kunna klara sig riktigt bra. Det är i alla fall min förhoppning
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Har du beställt några räkor från tyskland? Jag velar lite då man inte vill att de ska fastna någonstans. Det är ju många paket i omlopp just nu.
              // Annicka

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                kanske bättre hänga makaronerna i en påse... så dom får liten cirkulation genom... nu i behhållarn är det ju knappt märktbart... vet fler som har extra filtermateria hängades i påsar i div olika typer av filter för att alltid ha tillgång till cyklade filter.... det går ju att göra ganska snyggt så det liksom inte stör ås mye ibland... å har man sådant filter att man inte ser inehållet bakom en vägg är det ju idealiskt =)... själv jar jag lite skum kvar från förra filtre liggadndes bland guppy resterna... ingen cikulation i det men visst cirkulerar det lite ändå... =)

                vet inte om det går att återanvända citrus påsarna... det är ju fina nätpåsar det , men måste kanske tvättas noga i varmt vatten för att få bort ev miljögifter ifrån skalen som gått emot...kanske diskmaskin tillåmed för att få lite mer steril rening iom längre tid i varm vatten
                Senast redigerad av tanteva; 10 December 2016, 01:55.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  kanske bättre hänga makaronerna i en påse... så dom får liten cirkulation genom... nu i behhållarn är det ju knappt märktbart... vet fler som har extra filtermateria hängades i påsar i div olika typer av filter för att alltid ha tillgång till cyklade filter.... det går ju att göra ganska snyggt så det liksom inte stör ås mye ibland... å har man sådant filter att man inte ser inehållet bakom en vägg är det ju idealiskt =)... själv jar jag lite skum kvar från förra filtre liggadndes bland guppy resterna... ingen cikulation i det men visst cirkulerar det lite ändå... =)

                  vet inte om det går att återanvända citrus påsarna... det är ju fina nätpåsar det , men måste kanske tvättas noga i varmt vatten för att få bort ev miljögifter ifrån skalen som gått emot...kanske diskmaskin tillåmed för att få lite mer steril rening iom längre tid i varm vatten
                  Det verkar bli en del grejer i filtermaterialet redan nu så det får nog fortsätta att vara hela filterinsatsen i, annars är ju nätpåse ett bra tips, får försöka se till att komma ihåg det till nästa gång
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Nu är förresten förhandlingarna avslutade, Dennerle-akvariet får stå på skrivbordet:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161211_162216.jpg
Visningar: 348
Storlek: 237,5 KB
ID: 2363869
                    Så nu väntar jag bara på en beställning från Aquaristic.net innan jag kan börja inreda det, under tiden får insatsen från ytterfiltret ligga i Lido-akvariet och gotta till sig lite Ska också passa på att förstärka Hemnes-skrivbordet genom att montera ett gäng med möbelvinklar då jag inte riktigt litar på IKEAs system med träpluggar och såna där skruvlås, det har redan släppt en gång på vänstra hurtsen.

                    I det stora akvariet är allt vad det verkar som vanligt, fiskarna verkar trivas och må bra trots den eventuellt lite väl stora besättningen. Lyckades också få en bild på en av mina två Clown-Plecos som för en väldigt stillsam tillvaro i akvariet:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161202_185843.jpg
Visningar: 350
Storlek: 188,3 KB
ID: 2363871
                    Bifogade filer
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      jobbiga liv ni har killar som måste förhandla om akverier =P ... ikea möbler är det väl tänkt mans kall limma när man pluggar ihop för extra stabilitet...olimmade kan man förvisso ta isär... men om du inte tänkt flytta de närmaste 5 åren så kan man ju limma från början så det liksom blir lite starkare =D

                      själv håller jag på att möblera om lite i mitt akvarie..försöker få till mer sand yta, det lilla jag fått till så här långt verkar uppskattas=D skall lägga ned mitt räd nu med det står liksom ivägen mer än gör nytta =P...

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        jobbiga liv ni har killar som måste förhandla om akverier =P ... ikea möbler är det väl tänkt mans kall limma när man pluggar ihop för extra stabilitet...olimmade kan man förvisso ta isär... men om du inte tänkt flytta de närmaste 5 åren så kan man ju limma från början så det liksom blir lite starkare =D

                        själv håller jag på att möblera om lite i mitt akvarie..försöker få till mer sand yta, det lilla jag fått till så här långt verkar uppskattas=D skall lägga ned mitt räd nu med det står liksom ivägen mer än gör nytta =P...
                        Ja du kan inte ana...
                        Risken för en vattenskada på skrivbordet under karet är överhängande så från och med nu är det permanentplatsen
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Swamp
                          • January 2009
                          • 88

                          Så då har man läst igenom en väldigt trevlig tråd. Riktigt snyggt inrett, gillar att du fått så pass mycket ren bottenyta med så mycket byggande inredning.

                          Ska bli kul o följa det nya projektet framöver.

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            jag måste se till skaffa mig någon som gillar sköta akvarier... och djur i almänhet....annars blir ju livet torftigt =P.... förhandle om akvarier.. ....

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av flygrc

                              Ja du kan inte ana...
                              Risken för en vattenskada på skrivbordet under karet är överhängande så från och med nu är det permanentplatsen
                              Det är ju risken förstås, men jag gillar tanken på att det i alla fall inte är en spånskiva det ska stå på, frågan är om det skulle hjälpa upp saker och ting att klistra på en självhäftande kontaktplast under akvariet? Alternativet är en glasskiva, men det känns lite för klumpigt. Bäst att aldrig flytta det, då syns inte eventuella skavanker i alla fall
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Swamp
                                Så då har man läst igenom en väldigt trevlig tråd. Riktigt snyggt inrett, gillar att du fått så pass mycket ren bottenyta med så mycket byggande inredning.

                                Ska bli kul o följa det nya projektet framöver.
                                Tack så mycket
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...