Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Ursprungligen postat av KJE
    Nu är det nya akvariet beställt, det blev inget helglas-akvarium utan tillbehör utan jag har beställt ett Dennerle Scaper´s Tank som är ett paket med både filter och belysning och bottengödning samt räkanpassat substrat. Tydligen så är filtret en slags kompromiss mellan ytterfilter och hangon-filter då det är ett ytterfilter som man monterar på akvariets kant. Tycker själv att det ser riktigt bra ut, och hoppas att det blir lika fint här hemma som på reklambilderna

    Anledningen till omsvängningen är att jag har kommit fram till att ett akvarium som står i ett förråd antagligen kommer att bli förbigånget rätt så lätt då det inte syns så att säga. Så det här akvariet tänker jag ha på mitt skrivbord uppe i vårt kombinerade bibliotek-arbetsrum-2:a TV-rum på övervåningen. Skrivbordet är ett Hemnes från IKEA i massivt trä så jag hoppas att det ska klara vikten, annars får jag förstärka det.
    Det där kommer bli jättefint! Dennerle har fina akvarier, så jag tror du kommer blir nöjd!
    Jag har ett 60-liters Dennerle vilket var mitt första växtakvarium, och nu fungerar det som karantän/övergångs/bra-å-ha akvarium !
    Har du tänkt att ha det som växtkar, i så fall tror jag att det är klokt att köpa ytterligare en belysningsarmatur?
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av tanteva
      jag tror jag måste visa mitt i en film så du kan se hur det funkar.... =P går å filmar lite nu =P

      det vart en skakig liten rackare .. men nu skall den bara laddas på utube , det låter inte mycket alls... det ær mest vibrationer som låter.. det kan man ju undvika genom att komma på vart det går emot å låter... men pupen i sig ær tyst, polrande blir det bara om det ær typ øver 4-5 cm ner till vattenytan... eller førlite fart på systemet, ibland lægger jag lite sytntetvadd dør ovan på før att få bort particklar... då kan det prola før det blir lite mindre fart på vattnet...
      ps jag har klantat till det med tangentbordet... det vart intsælt på norskt... sedan jag å katten råkade trycka på før många knappar tilsammans en dag =P har inte lært mig hur jag får till det tillbaka igen... nått med fknappar å nån kombination


      https://www.youtube.com/watch?v=JXGGr9aV9Wo
      Jag tycker inte att ljudet är störande i dessa filter, utan snarare att dom är lite "underdimensionerade" samt att dom luftar ut CO2 genom sin funktion. Detta är ju bara ett "problem" om man som jag vill ha växter och mycket god filtration.
      Min erfarenhet grundar sig också endast på det filter jag har och som var till mitt Fluval edge 46 liter!
      Födrdelen är ju att du har ett förfilter på dom!
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        ja det sker något med vattnet nær du filtrerar ut amoniake som jag lært mig dessa gør mest pga att du har biologist filter iom makaronerna, men det ær inte underdimensionerat till 100 liter å lite till med mængden biologiskt filtrering, kanske snarare med makaniskt... jag får skølja ofta kanske så ofta som en gång i månaden får jag skølja igenom svampen och påsen med det biologiska.
        Iom det ær så pass mcyket biologiskt så ræcker det mer æn væl till det jag har det till 114liter. Fiskarna mår bra med det, å jag får stabilare vatten.. men vill jag byta filter måste jag gøra stort vattenbyte samma dag jag bestæmmer mig ta bort detta, då amoniaken højs rejælt ... angående væxter så trivs vissa typer bættre æn andra med detta, men jag misstænker det fræmst ær bæst før alla som kør utan grus... barebottom som dom sæger...då det liksom gør det som væxterna gør før vanliga sandkar... =)

        hoppas jag førstått det rætt nu =)

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av tanteva
          jag tror jag måste visa mitt i en film så du kan se hur det funkar.... =P går å filmar lite nu =P

          det vart en skakig liten rackare .. men nu skall den bara laddas på utube , det låter inte mycket alls... det ær mest vibrationer som låter.. det kan man ju undvika genom att komma på vart det går emot å låter... men pupen i sig ær tyst, polrande blir det bara om det ær typ øver 4-5 cm ner till vattenytan... eller førlite fart på systemet, ibland lægger jag lite sytntetvadd dør ovan på før att få bort particklar... då kan det prola før det blir lite mindre fart på vattnet...
          ps jag har klantat till det med tangentbordet... det vart intsælt på norskt... sedan jag å katten råkade trycka på før många knappar tilsammans en dag =P har inte lært mig hur jag får till det tillbaka igen... nått med fknappar å nån kombination


          https://www.youtube.com/watch?v=JXGGr9aV9Wo
          Då förstår jag bättre hur dom filtrena fungerar

          När det gäller tangentbordet så kanske det här kan vara en lösning: http://windowstips.nu/byta-inmatningssprak/
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av heba

            Det där kommer bli jättefint! Dennerle har fina akvarier, så jag tror du kommer blir nöjd!
            Jag har ett 60-liters Dennerle vilket var mitt första växtakvarium, och nu fungerar det som karantän/övergångs/bra-å-ha akvarium !
            Har du tänkt att ha det som växtkar, i så fall tror jag att det är klokt att köpa ytterligare en belysningsarmatur?
            Det tror jag med Jag har inte riktigt bestämt mig för om det ska bli ett dedikerat växtakvarium eller mera bara ett andra akvarium med lättare växter och mycket räkor/små fiskar. Belysningen är om jag förstått det rätt 0,5 watt per liter med en armatur, fast om jag skulle få för mig att skaffa CO2 så behövs det nog, som du är inne på, en armatur till. Jag tror det blir så att jag börjar med en armatur och sen får vi se vad det blir för växter
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              tack før førsøket att få till tangentbordet =) men mina saker i kontrolpanelen hade inte tangentbord som allternativ.... men jag tror jag skall kolla med tangent bordets prylar det ær ju ett gaming tangent bord... razor deathstalker... groovy va =P

              testar öä ojsan då tog man sig tid att titta in där så var det löst på 3 sec =)

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av tanteva
                tack før førsøket att få till tangentbordet =) men mina saker i kontrolpanelen hade inte tangentbord som allternativ.... men jag tror jag skall kolla med tangent bordets prylar det ær ju ett gaming tangent bord... razor deathstalker... groovy va =P

                testar öä ojsan då tog man sig tid att titta in där så var det löst på 3 sec =)
                Skönt att höra att det löste sig för dig
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Nu har jag sent omsider följt Mats förslag om att förse akvariet med en svart bakgrund, det kanske är svårt att se på bilden då jag tog den direkt efter vattenbyte, men det blev i alla fall en bättre djupkänsla så jag får nog säga att jag blev riktigt nöjd

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161206_175710.jpg
Visningar: 300
Storlek: 259,4 KB
ID: 2363686

                  Sedan så har mitt Dennerle Scaper's Tank äntligen kommit, och Zooplus.se var klart bättre än Zoofast.se på att emballera så akvariet har klarat transporten alldeles utmärkt, Baloo är nöjd med leveransen
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161206_190708.jpg
Visningar: 270
Storlek: 296,2 KB
ID: 2363688

                  Och efter att ha packat upp det är jag också det Planen är att akvariet ska stå på skrivbordet på bilden nedanför, det står i det rum på andra våningen som vi kallar vårt bibliotek, egentligen ett andra vardagsrum kombinerat med arbetsrum. Hursomhelst så funderar jag nu på att ställa det där skrivaren står istället för som nu framför fönstret, inbillar mig att det skulle bli bättre både för fiskarna och för utseendet. Det är ett rum med norrfönster så det är inga problem med alger, i alla fall inte med bakgrund

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161206_195112.jpg
Visningar: 289
Storlek: 168,4 KB
ID: 2363690
                  Bifogade filer
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Håller nog med om att Dennerle akvariet passar bättre på skrivarplatsen. Det ska bli kul att se vad du gör med det karet!
                    Ang den svarta bakgrunden så skulle jag gärna vilja se en bild när det är klarare vatten - svårt att se med alla bubblorna
                    Lidot är kanonfint
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av heba
                      Håller nog med om att Dennerle akvariet passar bättre på skrivarplatsen. Det ska bli kul att se vad du gör med det karet!
                      Ang den svarta bakgrunden så skulle jag gärna vilja se en bild när det är klarare vatten - svårt att se med alla bubblorna
                      Lidot är kanonfint
                      Det tror jag med, det var faktiskt min fru som kom med idén, och eftersom vi fortfarande förhandlar angående placeringen så underlättas nog mycket om det hamnar till höger

                      Tack så mycket Jag ska se om jag får till ett bättre foto i kväll efter jobbet
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Det blev betydligt bättre med den svarta bakgrunden Höja den en 10 mm?
                        Jag ser fram mot att följa Dennerle akvariet
                        Taktiken på sådan förhandling är att först välj ett ställe, givetvis bra motiverat , så att alla andra ställen alltid är ett bättre alternativ
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av heba
                          Håller nog med om att Dennerle akvariet passar bättre på skrivarplatsen. Det ska bli kul att se vad du gör med det karet!
                          Ang den svarta bakgrunden så skulle jag gärna vilja se en bild när det är klarare vatten - svårt att se med alla bubblorna
                          Lidot är kanonfint
                          Så här ser det ut utan bubblorna från vattenbytet:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161207_164947.jpg
Visningar: 268
Storlek: 271,5 KB
ID: 2363712
                          Bifogade filer
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Det blev betydligt bättre med den svarta bakgrunden Höja den en 10 mm?
                            Jag ser fram mot att följa Dennerle akvariet
                            Taktiken på sådan förhandling är att först välj ett ställe, givetvis bra motiverat , så att alla andra ställen alltid är ett bättre alternativ
                            Jag förstår vad du menar Tyvärr så är den vita randen man ser en del av plastramen upptil på akvariet och det verkar inte gå att få in kartongen under den, det är väl i och för sig bra att Juwel satsar på genomfärgad plast, men just den där delen hade gärna fått vara svart

                            Det där låter förresten som en bra strategi...kanske jobba på finbordet i vardagsrummet som bästa stället och sen lättare få igenom placeringen på skrivbordet
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av KJE

                              Jag förstår vad du menar Tyvärr så är den vita randen man ser en del av plastramen upptil på akvariet och det verkar inte gå att få in kartongen under den, det är väl i och för sig bra att Juwel satsar på genomfärgad plast, men just den där delen hade gärna fått vara svart

                              Det där låter förresten som en bra strategi...kanske jobba på finbordet i vardagsrummet som bästa stället och sen lättare få igenom placeringen på skrivbordet
                              Gillar den svarta bakgrunden!
                              Ja, strategin med vardagsrumsbordet är en vinnare! Efter det förslaget blir du antingen omyndigförklarad eller får fritt fram med placeringen UTOM i vardagsrummet
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av heba

                                Gillar den svarta bakgrunden!
                                Ja, strategin med vardagsrumsbordet är en vinnare! Efter det förslaget blir du antingen omyndigförklarad eller får fritt fram med placeringen UTOM i vardagsrummet
                                Då hoppas jag på det senare alternativet
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...