Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Verkar vara svårt att skicka akvarium med transportföretag..
    Jag hittade ett 576 optiwhite från Polen,
    Oferujemy akwaria OptiWhite. U nas kupisz Akwarium OptiWhite 160x60x60 (12mm) 576l w niskiej cenie.

    se deras svar, kul formulerat.

    "The cost of such aquarium is equal 2000zł. In case of shipment there is a problem which we do not know how to solve it. Shipment is theoretically possible, however none of shiping company want to insure such parcel because it is fragile material. We know from our experience that such aqaurium has got about 10% chance to be shipped without and damage. We are not able to give any guarantee for that because we know how couriers treat parcels. It means that we are not keen on sending such package because there is more difficulties than profits with it . I hope you understand. Collect is possible in Wroclaw, Poland."
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av flygrc
      Verkar vara svårt att skicka akvarium med transportföretag..
      Jag hittade ett 576 optiwhite från Polen,
      Oferujemy akwaria OptiWhite. U nas kupisz Akwarium OptiWhite 160x60x60 (12mm) 576l w niskiej cenie.

      se deras svar, kul formulerat.

      "The cost of such aquarium is equal 2000zł. In case of shipment there is a problem which we do not know how to solve it. Shipment is theoretically possible, however none of shiping company want to insure such parcel because it is fragile material. We know from our experience that such aqaurium has got about 10% chance to be shipped without and damage. We are not able to give any guarantee for that because we know how couriers treat parcels. It means that we are not keen on sending such package because there is more difficulties than profits with it . I hope you understand. Collect is possible in Wroclaw, Poland."
      Jag blir nyfiken - hur gör diamantaquarium som ju säljer en hel del akvarium hit till Sverige?
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Ursprungligen postat av heba
        Så toppensnyggt akvarium - både akvarie+bänk men ffa scapen du fått till i akvariet Du skriver att det inte är aquascape men där tycker jag att du har fel !
        Smart lösning med att dra slangarna in till rummet bredvid, önskar jag kunde göra detsamma!
        Tråkigt med 112-liters karet, vad blir det istället - har du hittat något annat?
        Lite nyfiken på varför du tycker att ett ytterfilter tar mer plats än ett hang-on filter? Jag har ett aquaclear som ingick i mitt Fluval edge men gillar det inte - tycker inte att det gör jobbet (men jag är nog lite "nördig" när det gäller filtration), men det är ju mindre än ditt.
        Ett tips är att "köra in" filtret i ditt akvarium som är igång (om det går). Har själv dubbla ytterfilter (Fluval fx6 och JBL cristal profi 1501) igång i mitt 200 liters för att ha ett filter "igång" till jag startar mitt nya.
        Din tråd har också fått mig att fundera på färg på bakgrund till min kommande nystart.
        Kort sagt - mycket roligt och tänkvärt att läsa i din tråd och massor med fina bilder ! Ser fram emot bilder på ditt kommande kar också!
        Tack så mycket för berömmet

        Jag är väldigt nöjd med inredningen själv, men vågar nog ändå inte kalla den för aquascaping, framförallt eftersom det är väldigt low-tech, ingen CO2 och bara gödning i form av bottengödning och PMDD vid delvattenbyte. Jag har ju å andra sidan lätta växter så det fungerar riktigt bra i alla fall

        När det gäller det nya akvariet så har jag inte bestämt mig än, men om det blir något så lutar det åt ett akvarium på 100-120 liter men har som sagt svårt att bestämma mig. Hann ju beställa hang-onfiltret men har börjat fundera på att skicka tillbaka det och istället köpa ett ytterfilter, Fluval 206 som jag hittade till ett väldigt bra pris. Någon som har erfarenhet av det filtret?

        Att Hang-onfiltret tar mindre plats än ett ytterfilter var nog lite av en överdrift från min sida Möjligtvis att det bara har ett insug och inget utblås (sitter som jag förstår det ovanför vattenytan) och på så sätt tar mindre plats, men eftersom utblåset är så litet i ett normalt ytterfilter så gör det ju ingen skillnad

        EDIT: Hittade precis den här tråden https://www.zoopet.com/forum/forum/-...uval-206/page2 där Åheim rosar Fluval 206 så det får nog bli ett sånt filter till det nya projektet
        Senast redigerad av KJE; 28 November 2016, 07:43.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av flygrc
          Verkar vara svårt att skicka akvarium med transportföretag..
          Jag hittade ett 576 optiwhite från Polen,
          Oferujemy akwaria OptiWhite. U nas kupisz Akwarium OptiWhite 160x60x60 (12mm) 576l w niskiej cenie.

          se deras svar, kul formulerat.

          "The cost of such aquarium is equal 2000zł. In case of shipment there is a problem which we do not know how to solve it. Shipment is theoretically possible, however none of shiping company want to insure such parcel because it is fragile material. We know from our experience that such aqaurium has got about 10% chance to be shipped without and damage. We are not able to give any guarantee for that because we know how couriers treat parcels. It means that we are not keen on sending such package because there is more difficulties than profits with it . I hope you understand. Collect is possible in Wroclaw, Poland."
          Det känns som om transportskador kommer som ett brev på posten när dom skickar akvarierna med vanliga transportföretag, jag misstänker att Djurmagazinet m fl får sina levererade direkt av grossisterna av transportörer som läser klisterlapparna på kartongerna. Tur att dom i alla fall informerar om att dom inte står för transportrisken om man beställer. Det gjorde ju inte Zoofast.se men å andra sidan var reklamationen inga problem. Den enda nackdelen är väl att jag nu måste ta skrotet till återvinningen, vilket inte är det lättaste då akvariet mer eller mindre har imploderat i förpackningen, det är glassplitter överallt så jag är inte så sugen på att ta ut glaset och sätta det i rätt kontainer där. Det konstiga är annars emballaget där säljaren packat akvariet i en frigolitlåda i stil med det man skickar fisk i bara större. Sedan finns det kartong på kanterna av själva akvariet men ingen hård utsida...så det är nog inte så konstigt att det gick som det gick
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av heba
            Jag blir nyfiken - hur gör diamantaquarium som ju säljer en hel del akvarium hit till Sverige?
            Som jag förstår det så skickar dom akvarierna på en hel pall med pallkragar eller ett slags exoskelett av träribbor så det har nog större överlevnadschanser om ingen sticker in något hårt mellan ribborna. Tyvärr så verkar dom inte skicka akvarier längre än 2 meter...vilket känns trist eftersom jag har blivit sugen på ett 2,5 meters i rummet jag just nu har som hemmabio
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Man Groove
              • November 2016
              • 2

              Ursprungligen postat av KJE

              Som jag förstår det så skickar dom akvarierna på en hel pall med pallkragar eller ett slags exoskelett av träribbor så det har nog större överlevnadschanser om ingen sticker in något hårt mellan ribborna. Tyvärr så verkar dom inte skicka akvarier längre än 2 meter...vilket känns trist eftersom jag har blivit sugen på ett 2,5 meters i rummet jag just nu har som hemmabio
              Köpte ett 540 med möbel från diamant förra december. Ska leta reda på bilder hur det var packat. Bilderna är kvar i gamla mobilen. Allt var helt och bra emballerat

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Man Groove
                Köpte ett 540 med möbel från diamant förra december. Ska leta reda på bilder hur det var packat. Bilderna är kvar i gamla mobilen. Allt var helt och bra emballerat
                Där ser man, det vore roligt att få se några bilder på akvariet med inredning också
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  utblåset på hangonen ær ju et vattenfall , så blås kænns lite fel at kalla det. DEt passar bættre før fiskar som inte var ha så snabb fart i vattnet, typ gurami å sådana som vill simma lugnt å fint... =)

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av tanteva
                    utblåset på hangonen ær ju et vattenfall , så blås kænns lite fel at kalla det. DEt passar bættre før fiskar som inte var ha så snabb fart i vattnet, typ gurami å sådana som vill simma lugnt å fint... =)
                    Det är ju sant förstås, misstänker också att det låter mer, men syresätter säkert vattnet bättre också
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Man Groove
                      • November 2016
                      • 2

                      Ursprungligen postat av KJE

                      Där ser man, det vore roligt att få se några bilder på akvariet med inredning också
                      Det kom på en specialpall. Stod precis som det skall, uppepå möbeln & ljusrampslådan ovanpå. Inga särskilda reglar men väldigt styv kartong skyddade och spännband förstås. Naturligtvis hade jag ingen bild när jag tagit av kartong och plast. Tyvärr har jag bara dåliga mobilbilder.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Diamantaquarien, ja därinne har man varit och drömt någon gång...håller med om att man vill se det i all sin glans så småningom
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Ursprungligen postat av KJE

                          Det är ju sant förstås, misstänker också att det låter mer, men syresätter säkert vattnet bättre också
                          Då du "luftar" vattnet så vädrar du ut CO2 som växterna vill ha (ja, jag vet - djävulens advokat)
                          Det borde å andra sidan vara marginellt - både syresättningen som ju blir bättre med högre ytrörelse, och urvädringen av CO2!

                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av heba
                            Då du "luftar" vattnet så vädrar du ut CO2 som växterna vill ha (ja, jag vet - djävulens advokat)
                            Det borde å andra sidan vara marginellt - både syresättningen som ju blir bättre med högre ytrörelse, och urvädringen av CO2!
                            Det är ju nackdelen förstås, och svårigheten att få till en balans mellan tillräckligt mycket vattenrörelse och att undvika onödig utvädring. I mitt Lido har jag löst det genom att bara ha lätta växter med låga krav på CO2
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Nu är det nya akvariet beställt, det blev inget helglas-akvarium utan tillbehör utan jag har beställt ett Dennerle Scaper´s Tank som är ett paket med både filter och belysning och bottengödning samt räkanpassat substrat. Tydligen så är filtret en slags kompromiss mellan ytterfilter och hangon-filter då det är ett ytterfilter som man monterar på akvariets kant. Tycker själv att det ser riktigt bra ut, och hoppas att det blir lika fint här hemma som på reklambilderna

                              Anledningen till omsvängningen är att jag har kommit fram till att ett akvarium som står i ett förråd antagligen kommer att bli förbigånget rätt så lätt då det inte syns så att säga. Så det här akvariet tänker jag ha på mitt skrivbord uppe i vårt kombinerade bibliotek-arbetsrum-2:a TV-rum på övervåningen. Skrivbordet är ett Hemnes från IKEA i massivt trä så jag hoppas att det ska klara vikten, annars får jag förstärka det.

                              Senast redigerad av KJE; 30 November 2016, 13:50.
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                jag tror jag måste visa mitt i en film så du kan se hur det funkar.... =P går å filmar lite nu =P

                                det vart en skakig liten rackare .. men nu skall den bara laddas på utube , det låter inte mycket alls... det ær mest vibrationer som låter.. det kan man ju undvika genom att komma på vart det går emot å låter... men pupen i sig ær tyst, polrande blir det bara om det ær typ øver 4-5 cm ner till vattenytan... eller førlite fart på systemet, ibland lægger jag lite sytntetvadd dør ovan på før att få bort particklar... då kan det prola før det blir lite mindre fart på vattnet...
                                ps jag har klantat till det med tangentbordet... det vart intsælt på norskt... sedan jag å katten råkade trycka på før många knappar tilsammans en dag =P har inte lært mig hur jag får till det tillbaka igen... nått med fknappar å nån kombination


                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                                Senast redigerad av tanteva; 30 November 2016, 17:03.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...