Lido 200: Sydamerikansk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Ursprungligen postat av Inger H
    När kommer nästa fiskbesättning KJE? Bara nyfiken .
    Snyggt med så pass många kardinaler .

    //Inger
    Tänkte du till Lidot eller till det nya akvariet? I Lidot tror jag inte att det blir några fler fiskar i nuläget, möjligtvis några fler Fjärilsciklider (fast dyker det upp ett lekpar Diskus i närområdet så...)

    Nuvarande fiskbesättning är 40 Kardinaltetror, 7 Metallpansarmalar, 2 Clown Plecos, 4 Electric Blue Fjärilsciklid och 3 gula Black Molly så jag misstänker att jag redan börjar ha överbefolkat det Å andra sidan är alla värden bra och inga dödsfall sedan uppstarten Har ju också 85 räkor av olika slag fast dom hörs ju inte belasta filtret särskilt mycket, så jag hoppas att det inte ska bli några problem där.

    Till det nya akvariet så funderar jag på antingen en större grupp med apistogramma, kanske Hongsloi, alternativt att det blir två mindre grupper, en Hongsloi och en annan om det inte blir för lite med 112 liter. Ett annat alternativ är ett asiatiskt tema med guramis, troligtvis en grupp av Dvärggurami då. Funderar också på om jag ska köra med ett hang-onfilter, det borde ju vara bra för guramis.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av tanteva
      vilken inspiration jag får över hur du trocklat ihop rötterna ur ett centralt *fäste*... skulle jag göra om i mitt så blir det nog något liknande... =D
      Jag har upptäckt jag troligen har lite lite öppen sandyta, men det är ju bakom med, jag har ju en rot halvt nere i sanden stickande upp lite på diagonalen. DEt gör ju iofs att den kanppt syns i dags läget för jag har plaserat kolstenar runt den och över innan jag fyllde på sanden. Dessutom har jag ju min "kokosplanta" vilande på den... på andra sidan har jag ju mitt träd...
      Jag har ju lagt i mer rötter, så det är ju som ett rötter röse på den sidan liggande roten är... men tja jag får se... mitt e ju nästan samma strl som det du köpte nu sist... hittad på en loppmarknad för 200 =D

      men rotrösen... ja det tilltalar mig... härligt vilt å galet liksom... =D
      Tack Fästet utgörs av en massa stenar som skapar ett grottsystem på botten, inspirerades lite av Mats stora Tanganyikaprojekttråd, vet dock inte om någon annan än räkorna använder grottsystemet. Sedan är det ett tiotal med Riverwood-rötter som sticker upp från stensystemet. När det gäller det nya akvariet så har jag inte riktigt bestämt mig för någon inredningsstil än, det beror mycket på om det blir ytterligare ett sydamerika-inspirerat akvarium eller asien. Blir det sydamerika så blir det säkert ett hyfsat gäng med rötter, många svärdsplantor och lite kokosnötsgrottor åt apistogramma
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Jag har nog missat en del text i tråden, men hade för mig att du skulle ha A. hongsloi i Lidot, men nu är jag med .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Inger H
          Jag har nog missat en del text i tråden, men hade för mig att du skulle ha A. hongsloi i Lidot, men nu är jag med .

          //Inger
          Ursprungsplanen var mycket riktigt Hongsloi i Lidot, men nu börjar jag tänka att det kanske blir för trångt, vad tror du? Hade gärna haft dom i Lido men tänker att det kanske bli för mycket fisk och sen vet jag inte hur mycket dom är för att äta räkor. Fjärilscikliderna åt upp några Körsbärsräkor men verkar låta dom flesta vara i fred men Hongsloi har jag aldrig haft så där är jag mer osäker
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av KJE

            Ursprungsplanen var mycket riktigt Hongsloi i Lidot, men nu börjar jag tänka att det kanske blir för trångt, vad tror du? Hade gärna haft dom i Lido men tänker att det kanske bli för mycket fisk och sen vet jag inte hur mycket dom är för att äta räkor. Fjärilscikliderna åt upp några Körsbärsräkor men verkar låta dom flesta vara i fred men Hongsloi har jag aldrig haft så där är jag mer osäker
            Ja, det kanske blir lite för mycket fisk för apisarna. Sen om det kanske blir yngel, så tippar jag på att malarna käkar upp dom (fast det är bara vad jag tror). Jag har aldrig haft räkor tillsammans med apistogramma, så jag vet inte om dom käkar räkor.
            Jag tror att dom kommer passa bättre i ditt nya kar, där får du ju mer plats att inreda med lite grottor och jox .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av Inger H

              Ja, det kanske blir lite för mycket fisk för apisarna. Sen om det kanske blir yngel, så tippar jag på att malarna käkar upp dom (fast det är bara vad jag tror). Jag har aldrig haft räkor tillsammans med apistogramma, så jag vet inte om dom käkar räkor.
              Jag tror att dom kommer passa bättre i ditt nya kar, där får du ju mer plats att inreda med lite grottor och jox .

              //Inger
              Mm, jag tror också det Frågan är bara hur jag ska göra med filtret, jag väljer mellan ett hang-onfilter aquaclear powerfilter 50 eller att använda Juwelfilterboxen från Lido 200, nackdelen med Juwelalternativet är att jag måste kapa ganska mycket av filterboxen samt att den ju tar rätt mycket plats i akvariet. Hang-onfiltret tar ingen plats alls (mindre än ett ytterfilter faktiskt!).
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                några räkor då å då får man räkna med har jag märkt... med fjärilar... men räkorna lär sig med att man får hålla sig undan.... men jösses vilken fart fjärilarna suger in räkorna.... och du kommer vara glad att det blir ett hållbart ekosystem , men räkor som försvinner lite då å då...

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av tanteva
                  några räkor då å då får man räkna med har jag märkt... med fjärilar... men räkorna lär sig med att man får hålla sig undan.... men jösses vilken fart fjärilarna suger in räkorna.... och du kommer vara glad att det blir ett hållbart ekosystem , men räkor som försvinner lite då å då...
                  Mm, jag hoppas att räkorna snart börjar föröka sig, i och för sig så kommer det att bli en härlig blandning då jag har fyra olika färgstammar av körsbärsräkorna men eftersom jag inte tänker sälja så gör det ju inte så mycket
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    ja det kommer bli häftigt när du får röda ränder på de gula ;-)

                    dessa räkor förökar sig som kaniner... bara det att det tar ca 30 dagar innan äggen kläcks... kaniner e ju bara 28 =P

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      det där du sa om ammano ... att dom tar andras ägg.... ja det var trist för jag har blå räkor i det karet dem går.... och jag ser att förökningen där har avstannat....

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av tanteva
                        ja det kommer bli häftigt när du får röda ränder på de gula ;-)

                        dessa räkor förökar sig som kaniner... bara det att det tar ca 30 dagar innan äggen kläcks... kaniner e ju bara 28 =P
                        Det låter ju lovande
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av KJE

                          Mm, jag tror också det Frågan är bara hur jag ska göra med filtret, jag väljer mellan ett hang-onfilter aquaclear powerfilter 50 eller att använda Juwelfilterboxen från Lido 200, nackdelen med Juwelalternativet är att jag måste kapa ganska mycket av filterboxen samt att den ju tar rätt mycket plats i akvariet. Hang-onfiltret tar ingen plats alls (mindre än ett ytterfilter faktiskt!).
                          Kan inte råda dig, jag gillar ju dessa okomplicerade Eheim-ytterfilter, fast jag har ett litet Fluval (ytter) tillsammans med juwels filterlåda i 180L. Jag är inte så förtjust i filterlådorna i Juwelkaren, så i mitt lilla 125L har jag tagit bort det.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2885

                            Ursprungligen postat av KJE

                            Mm, jag tror också det Frågan är bara hur jag ska göra med filtret, jag väljer mellan ett hang-onfilter aquaclear powerfilter 50 eller att använda Juwelfilterboxen från Lido 200, nackdelen med Juwelalternativet är att jag måste kapa ganska mycket av filterboxen samt att den ju tar rätt mycket plats i akvariet. Hang-onfiltret tar ingen plats alls (mindre än ett ytterfilter faktiskt!).
                            Hang-on är behändiga och väldigt lätta att sköta. Dock en liten varning för Fluval C4 http://www.fluvalaquatics.com/us/pro.../#.WDSDf4WcGUk
                            som jag brottades en del med pga. att det lät rätt mycket från impellern, vilket verkar vanligt om man kollar på internet. Tråkigt på ett för övrigt bra filter. Aquaclear kanske är bättre..

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av Sleaper

                              Hang-on är behändiga och väldigt lätta att sköta. Dock en liten varning för Fluval C4 http://www.fluvalaquatics.com/us/pro.../#.WDSDf4WcGUk
                              som jag brottades en del med pga. att det lät rätt mycket från impellern, vilket verkar vanligt om man kollar på internet. Tråkigt på ett för övrigt bra filter. Aquaclear kanske är bättre..
                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Kan inte råda dig, jag gillar ju dessa okomplicerade Eheim-ytterfilter, fast jag har ett litet Fluval (ytter) tillsammans med juwels filterlåda i 180L. Jag är inte så förtjust i filterlådorna i Juwelkaren, så i mitt lilla 125L har jag tagit bort det.

                              //Inger
                              Det blev ett hang-onfilter, ett Aquaclear powerfilter 50 med tillhörande skimmer då jag efter att ha köpt en Eheim skim350 till det stora akvariet insett att jag uppskattar en alldeles klar vattenyta Jag hoppas att det ska vara tystare än Fluval C4 men om det låter så är det ingen katastrof då jag har akvariet i ett litet förråd innanför tvättstugan, så eventuella missljud stör bara när man tittar på det. Köpte också till ett par extra filtersvampar då jag tänkte att man kan ersätta kolet som tydligen är en del av filtermaterialet med det

                              Nu återstår det bara att fundera ut besättningen i akvariet, det väger fortfarande mellan asiatiskt (guramis) eller sydamerikanskt tema. Om det blir sydamerikanskt så tänker jag mig en grupp med apistogramma hongsloi tillsammans med ett stim av någon mindre tetra (troligtvis Kolglödstetra) och några Panda-pansarmalar. I ett asiatiskt tema så blir det nog en grupp med dvärgguramis och en stimfisk och lämpliga bottenfiskar (ingen koll där).
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                jag har en hangon aqua 50 tror jag det var karet e ju 114... å det är ju bra när man har räkor.. för man får aldrig dåligt vatten då du kör med biofilter å inte bara mekaniska...du kan inte byta tillbaka till innerfilter efter då dör räkorna... jag har prövat =P.. men hangonen är super bra tycker jag, enda nackdelen är att det är väldigt svårt att få rent i kroken... den biten av röret som går till pumpen U formad....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...