Rufus hörna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Rufus hörna

    Jag har ett Lido 120l som ska räksäkras. Att pump och annan inredning inte syns är ett plus. Juwels innerfilter har fungerat fint men tar ju sån plats ett så litet kar.
    Beslutet att ta bort filtret var ju lätt när jag upptäckte att det lossnat av sig själv.

    Jag har sett i gamla trådar att flera haft ett kortat bottenfilter instucket under en bakgrund. Plus pumphuvud.Smart.

    Jag tänkte mig det men att använda ytterfiltret som redan står i bänken. Gruset och ev en tunnare bit grov filtermatta bakom bakgrunden blir förfilter. I ytterfiltret inte någon fin filtermatta utan grov och ngt keramikmaterial. Flödet kan jag ju också påverka genom hur mkt grus och vilken storlek på gruset jag lägger på bottenfiltret.
    Det som oroar mig är om ytterfiltret får nog mkt syre för att dess bakterier ska fungera väl? Vad tror ni? Bra att stoppa ner en liten träsyresten under? Vattnet som ytterfiltret suger upp har ju inte så mkt ytrörelse och har dessutom redan passerat grus och filtermatta om än ej så tjock?!
    Jag frågar er erfarna så jag inte behöver göra redan gjorda misstag .
    Senast redigerad av admin; 08 January 2017, 12:13.
    // Annicka
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Själv kommer jag att räksäkra ytterfiltret i mitt nya akvarium med ett förfilter från Eheim https://www.eheim.com/en_GB/products...tion_prefilter det kanske kan fungera för dig med?
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Tack! Ja det skulle kunna bli plan B
      // Annicka

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Risken som du själv tar upp är kanske just syresättningen... Med flera steg av filtrering innan vattnet når ytterfiltret borde ju teoretiskt kunna leda till att det inte finns syre kvar för att få en effektiv biologisk nedbrytning i ytterfiltret. Det skulle du nog komma tillrätta med om du har en luftsten bakom bakgrunden men då får man se till att inte bubblorna åker in i filtret så att det står och hostar. Jag skulle dock inte villa bygga ut bakgrunden i ett juwel för jag tycker det blir för platt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Jo det är ngt jag tänkt på och du kan ha alldeles rätt, så djupt är ju inte Lidot. Jag tänkte frångå min vanligare metod: smack, smack, klart! Fundera några varv extra innan jag gör klart som omväxling, så tack för input!
          Också funderat på smalare modul att gömma utrustning bakom men inte hittat ngn riktigt bra.
          En viktig aspekt är lättskött, inget litet filter man ska behöva rensa titt som tätt.
          // Annicka

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Har nu några kvällar suttit och stirrat på pinnar i ett övrigt tomt kar, flyttat lite, silikonet lite. Idag på jobbet tyckte jag väskan var lite tung, upptäckte att jag går omkring med två påsar grus för att kunna jämföra när jag kommer till butik. Det är såna upplysningar man inte bryr sig om att berätta för alla sina vänner..
            Finns det fler ... där ute, eller är jag ensam
            // Annicka

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #7
              På väg! Insug döljs bakom snedställd Slimline.
              Grus, växter lite kottar och blad ska till.
              // Annicka

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Akvariet på 8:e dagen, nitritspik! Bor några Amanos och Drottningrasboror i som jag tycker inte ska kunna åstadkomma så mkt i bajsväg. Två micromatningar borde inte heller orsakat nitrit. Nåväl invånarna verkar pigga och nytra iallafall. (De fick ett ordentligt vattenbyte). Lite grus och grums från stora akvariet fick följa med vid uppstart men bakterierna har väl inte hunnit växa till sig än.
                Vackra är de Drottningrasbororna, kanske inte precis första valet av inkörningsfisk men har man 10 mil att köra till vettig akvariebutik får det bli så.
                Bilden är tagen med min gamla mobil, får ta fram systemkameran..nån dag..
                Ny Bekantskap är Bucephalandra, trevlig växt om än lite dyr. Shinnersian som slingrar sig får bo där tillfälligt som hungrig växt när nitrathalten växer.
                Vattnet är annars mkt klart och inget "mjölkstadium" lite bruna uppstartsalger ligger på Anubisen.
                // Annicka

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Men nog är väl drottningsrasbora riktigt trevlig.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Men nog är väl drottningsrasbora riktigt trevlig.
                    Mycket trevlig! Tänkt vänta med dem lite bara
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Akvariet på 8:e dagen, nitritspik! Bor några Amanos och Drottningrasboror i som jag tycker inte ska kunna åstadkomma så mkt i bajsväg. Två micromatningar borde inte heller orsakat nitrit. Nåväl invånarna verkar pigga och nytra iallafall. (De fick ett ordentligt vattenbyte). Lite grus och grums från stora akvariet fick följa med vid uppstart men bakterierna har väl inte hunnit växa till sig än.
                      Vackra är de Drottningrasbororna, kanske inte precis första valet av inkörningsfisk men har man 10 mil att köra till vettig akvariebutik får det bli så.
                      Bilden är tagen med min gamla mobil, får ta fram systemkameran..nån dag..
                      Ny Bekantskap är Bucephalandra, trevlig växt om än lite dyr. Shinnersian som slingrar sig får bo där tillfälligt som hungrig växt när nitrathalten växer.
                      Vattnet är annars mkt klart och inget "mjölkstadium" lite bruna uppstartsalger ligger på Anubisen.
                      Det blev ju riktigt fint!
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Tack! Inte så grönt sken som den usla mobilbilden visar, så det blir nog bra när allt tagit sig som det ska.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13

                          Precis en månad sedan uppstart, fungerar bra, klart och fint. Tjugo Drottningrasboror, några Endlers och en Red Onion snäcka bor här.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            #14
                            Från sidan så ser man att det bor ngn här..
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #15
                              Nästa, behövs nog gallras lite..
                              // Annicka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...