Rufus hörna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #91
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Inte då. Då skulle filter och annat också vara fusk.
    Det var skönt att höra, jag har länge känt mig så fuskig med två pumpar, doppvärmare, termometer och så använder jag håv också...
    // Annicka

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #92
      Speciellt håven känns lite osportsligt..
      // Annicka

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #93
        Jätte trevlig tråd, Annicka, otroligt vackert akvarium och trevlig film. Men en dum fråga...räkorna är de i samma akvarium , försökte upptäcka någon på filmen. Eller är de i ett annat kar.....det verkar inte helt lätt med varken växtakvarium eller räkor, mycket som skall funka. Kanske bäst att jag håller mig till mina stenar och kravlöst fiskar...

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #94
          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Jätte trevlig tråd, Annicka, otroligt vackert akvarium och trevlig film. Men en dum fråga...räkorna är de i samma akvarium , försökte upptäcka någon på filmen. Eller är de i ett annat kar.....det verkar inte helt lätt med varken växtakvarium eller räkor, mycket som skall funka. Kanske bäst att jag håller mig till mina stenar och kravlöst fiskar...
          Räkorna är i ett Lido med små fiskar som sällskap i Riot finns inga räkor. Växtkar kan vara komplicerat men behöver inte vara det. Finns så många olika växter att leka med. Jag är också inne på Plantswap.se och läser och lär. (Redbee är en räksida att förkovra sig på. )Det är där växtnördarna håller till.. Jag håller det på en ganska enkel och okomplicerad nivå då de där High Techkaren kräver mer tid än jag har. Jag kör med ”Mellantech”
          Och tack för dina snälla ord!
          // Annicka

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #95
            Vilken mysig film! Å snappade jag upp din tanke om barnbarn! Det är en rolig sport att försöka bilda sig en bild av vem som döljer sig bakom alias på olika forum. Där släppte du en liten pusselbit till det pusslet.
            Och jag håller med om växterna. Är trädgårdsnörd och håller på att inse att tankar om hur man tänker i tädgården är överförbara i karen. Tänker då på "en av varje sort" plottret vs grupper om 3 el 5 el 7 eller så. Intressant också att läsa hivemndhermits tanke om de bara jorden. Fast i karen finns det ju firrar som vill ha sand synlig, typ corys.. Så man får tänka till lite, på et roliigt sätt.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #96
              Ursprungligen postat av miiaoo
              Vilken mysig film! Å snappade jag upp din tanke om barnbarn! Det är en rolig sport att försöka bilda sig en bild av vem som döljer sig bakom alias på olika forum. Där släppte du en liten pusselbit till det pusslet.
              Och jag håller med om växterna. Är trädgårdsnörd och håller på att inse att tankar om hur man tänker i tädgården är överförbara i karen. Tänker då på "en av varje sort" plottret vs grupper om 3 el 5 el 7 eller så. Intressant också att läsa hivemndhermits tanke om de bara jorden. Fast i karen finns det ju firrar som vill ha sand synlig, typ corys.. Så man får tänka till lite, på et roliigt sätt.
              Här är en till trädgårdsnörd, det syns lite tidigare i tråden. Ja jord ska ju helst inte vara bar då det också ger tillträde till ogräs och blir som hivemnhermits skriver och så torrare. Men man ska nog inte täckodla i akvariet, det förbrukar alldeles för mkt syre i en så sluten liten miljö. Men det tror jag inte så många gör.
              Inte med flit iallafall.
              Har du inte funderat på att slå ihop två intressen och försöka dig på aquaponic? Jag funderar allvarligt på att starta upp en hydroponicodling inne som senare kan omvandlas till aquaponic om jag vill.
              // Annicka

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #97
                Ursprungligen postat av Rufus


                Här är en till trädgårdsnörd, det syns lite tidigare i tråden. Ja jord ska ju helst inte vara bar då det också ger tillträde till ogräs och blir som hivemnhermits skriver och så torrare. Men man ska nog inte täckodla i akvariet, det förbrukar alldeles för mkt syre i en så sluten liten miljö. Men det tror jag inte så många gör.
                Inte med flit iallafall.
                Har du inte funderat på att slå ihop två intressen och försöka dig på aquaponic? Jag funderar allvarligt på att starta upp en hydroponicodling inne som senare kan omvandlas till aquaponic om jag vill.
                Hmmm, där sa du nåt...! Undrar just hur man kattsäkrar hydroponicodlingar??!
                Nä, täckodling är knappast att rekommendera, tänkte mer i banorna att plantera så tätt att "jorden", sanden, inte syns... Jaja, så mkt växter har jag inte tillgång alla fall...
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #98
                  Ursprungligen postat av miiaoo

                  Hmmm, där sa du nåt...! Undrar just hur man kattsäkrar hydroponicodlingar??!
                  Nä, täckodling är knappast att rekommendera, tänkte mer i banorna att plantera så tätt att "jorden", sanden, inte syns... Jaja, så mkt växter har jag inte tillgång alla fall...
                  Jo precis, så mkt som ryms i växtväg utan att fiskarna ”försvinner”. Vi har fyra katter så det hoppas jag går bra...men de får inte vara själva i mitt lilla odlingsrum. Det finns ju en svensk sida som du kanske har sett? Hemmaodlat heter den i allafall, mkt bra tips där. Men sen finns det förstås hur mkt som helst på you-tube, måste bara hitta de sidor som är ”matnyttigast”
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #99
                    Passat på att ändra lite i Riot, inte varit nöjd med vänstersidan då rötterna jag satt ihop där liksom gått ner i spagat och växterna på den sidan växer för snabbt. Brukar sluta med att snabbväxande stängelväxter så småningom åker ut då det blir ett snärje alldeles för snabbt.
                    Efter trasslande med fiskelina (som inte gick något vidare) tog jag fram skruvar och skruvdragare. Efter vanligt mönster klarade inte min livskamrat att se mig hantera detta så han kom klivande och skruvade i två rejäla skruvar i rötterna, snyggt och prydligt. Stadigt blev det, men får man göra så ?! Skruva ihop alltså? Nåväl det håller väl ett bra tag. En rejäl ände på en Anubias rykte också, det sved då den var i perfekt hälsa utan en endaste algprick. Men helheten krävde det. Jag har hittat tofsar av Javan ”narrow” på lite undangömda platser i karet, de fick bosätta sig på de ihopskruvade rötterna. Det blir nog bra.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Passat på att ändra lite i Riot, inte varit nöjd med vänstersidan då rötterna jag satt ihop där liksom gått ner i spagat och växterna på den sidan växer för snabbt. Brukar sluta med att snabbväxande stängelväxter så småningom åker ut då det blir ett snärje alldeles för snabbt.
                      Efter trasslande med fiskelina (som inte gick något vidare) tog jag fram skruvar och skruvdragare. Efter vanligt mönster klarade inte min livskamrat att se mig hantera detta så han kom klivande och skruvade i två rejäla skruvar i rötterna, snyggt och prydligt. Stadigt blev det, men får man göra så ?! Skruva ihop alltså? Nåväl det håller väl ett bra tag. En rejäl ände på en Anubias rykte också, det sved då den var i perfekt hälsa utan en endaste algprick. Men helheten krävde det. Jag har hittat tofsar av Javan ”narrow” på lite undangömda platser i karet, de fick bosätta sig på de ihopskruvade rötterna. Det blir nog bra.
                      Klart att man får skruva i rötterna, jag har gjort det många gånger - fel, sambon fixar det åt mig också . Du använder väl rostfria skruvar?
                      Klart det blir bra, dina kar är alltid braiga

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Ursprungligen postat av Inger H

                        Klart att man får skruva i rötterna, jag har gjort det många gånger - fel, sambon fixar det åt mig också . Du använder väl rostfria skruvar?
                        Klart det blir bra, dina kar är alltid braiga

                        //Inger
                        Tack för de orden Inger!
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          Även rostfritt rostar men det kanske inte gör något

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Även rostfritt rostar men det kanske inte gör något
                            Nää, den dagen den sorgen
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              Ursprungligen postat av Rufus

                              Nää, den dagen den sorgen

                              Kommentar

                              • Camenius
                                • November 2004
                                • 180

                                Ursprungligen postat av Rufus

                                Nää, den dagen den sorgen
                                Om den dagen oroar dig kan du satsa på syrafasta skruvar. Finns hos bygghandeln samt andra platser där exempelvis båtfolket handlar när man exempelvis ska besegla de stora salta haven.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...