Rufus hörna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #61
    Akvariet får allt mer konkurrens, försåddernas tid har så smått börjat. Inte så mkt än men Chilin är först ut och jag tittar lite nervöst och respektfullt på Bhut Jolokian som kommit upp. Den må se liten och ofarlig ut men 1000000 scoville leker man inte med .
    Men än har akvariet övertaget och Co2 får puttra ett tag till. Men det innebär att Shinnersian växer som en galning. Men nu är den snaggad igen. Upptäckte då ett gäng Endlers yngel som bott bra och skyddat
    i snårskogen. Nu blir livet tufft för dom och jag fick lite samvetskval över att så brutalt skövlat deras skyddande hem. Det tog en bra tag för dem att fatta att de var bäst att flytta på sig till säkrare plats på vänsterkanten.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3457.JPG
Visningar: 68
Storlek: 243,3 KB
ID: 2366494
    // Annicka

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #62
      Ursprungligen postat av Rufus
      Idag VB, som för många andra antar jag
      Räkorna från Tyskland lever och mår bra, iallafall de flesta, svårt att räkna alla små även om de är röda.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3454.JPG
Visningar: 99
Storlek: 223,2 KB
ID: 2366492
      Vad är det för sort? Lite brunfärgad, kul med annorlunda färg
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #63
        Ursprungligen postat av Rufus
        Akvariet får allt mer konkurrens, försåddernas tid har så smått börjat. Inte så mkt än men Chilin är först ut och jag tittar lite nervöst och respektfullt på Bhut Jolokian som kommit upp. Den må se liten och ofarlig ut men 1000000 scoville leker man inte med .
        Men än har akvariet övertaget och Co2 får puttra ett tag till. Men det innebär att Shinnersian växer som en galning. Men nu är den snaggad igen. Upptäckte då ett gäng Endlers yngel som bott bra och skyddat
        i snårskogen. Nu blir livet tufft för dom och jag fick lite samvetskval över att så brutalt skövlat deras skyddande hem. Det tog en bra tag för dem att fatta att de var bäst att flytta på sig till säkrare plats på vänsterkanten.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3457.JPG
Visningar: 68
Storlek: 243,3 KB
ID: 2366494
        Jättefint!
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #64
          Det är en Red Sakura, den ser nog lite brun ut för att jag zoomade så mkt för att den skulle synas..
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3448.JPG
Visningar: 64
Storlek: 250,6 KB
ID: 2366519
          // Annicka

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #65
            Ursprungligen postat av Rufus
            Det är en Red Sakura, den ser nog lite brun ut för att jag zoomade så mkt för att den skulle synas..
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3448.JPG
Visningar: 64
Storlek: 250,6 KB
ID: 2366519
            Aha, då är jag med
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #66
              Nu är det igång igen!
              Efter sommarens nerväxling så växlar akvarierna upp en aning till vintertid.
              Lidot har fungerat utmärkt med filterlösningen. Alla verkar må bra och bli fler, mossan och annat växer på och inga alger.
              Har haft något längre belysningstid i Riot och det syntes på växterna som hungrade efter näringstillskott, började bli bleka om nosen. Men PMDD och CO2 har de fått nu och det gröna börjar rätta till sig.
              Några regnbågar har fått flyttat in, Neon och Röd regnbågsfisk.
              Det var länge sedan jag hade regnbågar men Colombiatetrorna börjar bli gamla och ser ut som krumma gamla gubbar och ger nog upp snart. Utom en då, det är iallafall min erfarenhet att en av stimfiskarna (som man inte vill ha fler av) överlever sina släktingar med flera år. Jag har t ex en uråldrig saxfisk som uppnått pensionsåldern men vägrar ge upp.
              I Lidot fick jag för mig att det skulle vara trevligt med några Endlers, black bar närmare bestämt. Det ångrar jag nu. Visst är hannarna fina men de är lite för duktiga på att bli fler. Jag hystar över yngel till Riot vilket fiskarna där tycker är spännande men guppyyngel är kvicka och klarar sig bra.
              Någon som vill ha?
              // Annicka

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #67
                Då har årets tävling avgjorts och man kan inte annat än imponeras och inspireras! http://showcase.aquatic-gardeners.org/2017/index.html
                // Annicka

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #68
                  Fixat med karen ikväll, de har fått den första dosen av det nya vattnet och vägen från 17 till 4, hårt till mjukt vatten är i gång. De verkade ta det med ro firrarna. Satt en lång stund och tittade på aktiviteten som blev när de fick mat efteråt. Så mysigt.
                  Juwelpumpen gick inte igång efter vattenbytet och när jag fixade med den så ramlade utströmmarröret bort. Efter tio minuters sökande gav jag upp och hämtade röret från en annan Juwelpump. Men sökande där bakom rötterna gjorde att jag hittade Javaormbunkar, flera tofsar av lilla "narrow" vilket var ett mkt trevligt fynd!
                  När jag i morse (ledig idag) låg och funderade på livet och tillvaron så la jag märke till att i hörnet fanns ju egentligen inget av vikt, inget som man inte kunde undvara..det skulle mycket väl få plats med ett rejält hörnakvarium..nära till vattnet också...och såg jag inte slöjstjärtar på blocket igen..i alldeles för små bostäder och som behövde räddas...man kanske..de är ju så stora att man tydligt skulle se dem från sängen...och barnbarnen skulle nog gilla dom..
                  Men så fixade jag med karen en god stund och tycker nog att planen med ett lite mindre kar, där en liten orkide eller två får en roll att spela nog inte är så dum..
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #69
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    Fixat med karen ikväll, de har fått den första dosen av det nya vattnet och vägen från 17 till 4, hårt till mjukt vatten är i gång. De verkade ta det med ro firrarna. Satt en lång stund och tittade på aktiviteten som blev när de fick mat efteråt. Så mysigt.
                    Juwelpumpen gick inte igång efter vattenbytet och när jag fixade med den så ramlade utströmmarröret bort. Efter tio minuters sökande gav jag upp och hämtade röret från en annan Juwelpump. Men sökande där bakom rötterna gjorde att jag hittade Javaormbunkar, flera tofsar av lilla "narrow" vilket var ett mkt trevligt fynd!
                    När jag i morse (ledig idag) låg och funderade på livet och tillvaron så la jag märke till att i hörnet fanns ju egentligen inget av vikt, inget som man inte kunde undvara..det skulle mycket väl få plats med ett rejält hörnakvarium..nära till vattnet också...och såg jag inte slöjstjärtar på blocket igen..i alldeles för små bostäder och som behövde räddas...man kanske..de är ju så stora att man tydligt skulle se dem från sängen...och barnbarnen skulle nog gilla dom..
                    Men så fixade jag med karen en god stund och tycker nog att planen med ett lite mindre kar, där en liten orkide eller två får en roll att spela nog inte är så dum..
                    Så mysigt skrivet! Du har verkligen en skön inställning till ditt intresse. Du tillåter dig att drömma, men du måste inte fullfölja drömmen. Men du får om du vill.

                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #70
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #71
                        En liten film.. https://youtu.be/MK9nTXzFpS0
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #72
                          Åh vad fin film! Vackert kar med fina neonregnbågar, botia m.fl. Kanon!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            #73
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Åh vad fin film! Vackert kar med fina neonregnbågar, botia m.fl. Kanon!
                            Tack, idag ska jag hämta hem fler Neonregnbågar så de blir ett stim.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #74
                              Ursprungligen postat av Rufus

                              Tack, idag ska jag hämta hem fler Neonregnbågar så de blir ett stim.
                              I morgon hämtar jag mina
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #75
                                Fantastiskt fin film. Underbart kar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...