Läckagesäkrat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasA88
    • January 2011
    • 47

    Läckagesäkrat akvarium

    Snart ska jag och min sambo flytta till hus, då vill jag gärna börja med akvarium igen. Men sambon är orolig för läckage (okej, jag känner också viss oro), så jag tänkte försöka bygga en lösning som är i princip läckagesäker.

    Så här tänker jag..

    Akvarium: 50 liter Dennerle scapers tank http://dennerle.com/en/products/aqua...s/scapers-tank
    Bänk: Juwel Lido 120 mörkt trä http://www.akvarieshopen.com/images/...lido-120-2.jpg (endast bänken)
    Gummislangar typ http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Sla...ng-2000017957/
    Silikon
    Glas som ska gå runt om akvariet
    55 liter plastbehållare

    Jag beställer glaset från en glasmästare, kommer att vara som en kub fast utan botten. Drygt en centimeter större än akvariet på alla håll förutom i djupet som behöver vara större för hålen för slangarna.

    Jag fräser ur ett spår i bänkskivan där glaset ska vara, i med lite silikon. Borra hål ner i skåpet bakom där akvariet ska stå, i med slangarna,limma och täta. Slangarna leder till plastbehållaren som står i skåpet.

    Tanken är alltså att vattnet ska ledas ner i behållaren om det läcker. "Skyddsbarriären" runt om akvariet + slangarna ska se till att det inte åker ut på golvet. Tror ni att det kan funka?

    Funderar på hur det blir att ha ett glas framför akvariet, om det blir bra. Sen är frågan om den yttre "skyddsbarriären" håller om akvariet skulle spricka våldsamt. Hur tjockt glas behöver man tro?
    Härdat glas kanske?

    Tanken är att jag har i lite silikon i spåret och lägger glasskivan ovanpå, vill kunna ta bort glaset för att någorlunda lätt kunna rengöra det + akvariets utsida. Frågan är om det håller tätt.

    TIps och funderingar välkomna.
    Senast redigerad av AndreasA88; 07 September 2016, 09:07.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dock risken för läckage är minimal och kommer det ut vatten så beror det oftast på ens eget slarv.
    Pratade med en skadereglerare på ett försäkringsbolag en gång om risker med akvarium och han sa att folk borde vara bra mycket oroligare för en diskmaskin - där inträffar väldigt många vattenskador. Själv har jag hemma haft akvarier (mellan 1 och 50 akvarier) i 40 år och aldrig råkat ut för en vattenskada.

    Förstår kanske inte riktigt vad du menar och har lite svårt att tänka mig in vad det skulle innebära med 2 glasbehållare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Är oron så påtaglig så är det nog bättre att placera akvariet i badrummet.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • AndreasA88
        • January 2011
        • 47

        #4
        Jag förstår att risken är liten men vill vara på säkra sidan om det går. Fuktskador är ju inge roligt. Blir ett kul litet projekt dessutom.
        Inga andra tankar utöver att jag är orolig i onödan?

        Kommentar

        Arbetssätt...