Nytt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orichter
    • August 2016
    • 17

    Nytt akvarie

    Hej alla,

    För ungefär två månader sedan köpte jag mitt första akvarie. Det är på 54L och jag har verkligen fastnat. Nu är tanken att köpa ett på 200L och eventuellt en TetraTech EX 800 till det.

    Har egentligen två frågor på det.

    1. Jag räknar med att det kommer ta 4-6 veckor innan jag kan flytta över några fiskar. Men kan jag snabba på den processen på något vis? Typ krama ur filter från gamla i nya eller liknande? Kommer tillsätta bakteriekultur från flaska också.

    2. Någon som har erfarenhet av TetraTech EX 800? Bra eller anus? Andra tankar?
    Vill gärna ha extern filter.

    Fiskar i nuvarande akvarie (54L).
    6 Zebra Danio.
    3 Bronze Corydoras.
    2 Yoyo loach.
    1 Clown loach.
    2 koi.
    2 sugmalar.

    Är medveten om att nuvarande akvarie är för litet och att clownen behöver fler kompisar. Mycket därför jag nu ska köpa större.
    Vill poängtera att samtliga fiskar ännu är unga så det är inte trångbodda för tillfället.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ Ja det snabbar på processen, men bara om du har några fiskar i akvariet.
    2/ Har i9ngen erfarenhet av det filtret.
    Tycker att du skall göra dig av med en del av arterna - även ett 200 liters blir snabbt för litet för dessa - och istället skaffa fler av de arter som du har.

    Och välkommen hit
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 August 2016, 08:42.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Orichter
      • August 2016
      • 17

      #3
      Tack för välkomnandet

      Blev lite fundersam nu. Varför hjälper det enbart att krama ur filtret i de nya om man redan har fiskar? Hjälper inte bakterier på flaska heller då om man inte har fiskar?

      Finns det något annat man kan göra för att snabba på eller ska jag helt enkelt vara tålmodig och vänta 4-6 veckor?

      Kanske borde skapa egen tråd för filtret?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Min erfarenhet är att bakteriekulturer (såväl köpta som från utkramade filter) är betydligt effektivare ihop med fiskar. Bara en bakteriekultur gör säkert effekt när det tillsätts men de nyttobakterier som de göder kommer till stor del från fiskarna och matningen. Utan fiskar klingar effekten snabbt av.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Orichter
          • August 2016
          • 17

          #5
          Okej. Är det då en bra idé att starta upp akvariet med bakterier och flytta över zebra danios dag 7-10 och sen vänta ca 2-3 veckor med att flytta över annat?

          Blir nog att vi behåller 54l karet och har det i sovrummet. Så blir färre arter per kar då

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag lägger i bakteriekultur max en dag innan jag lägger i fiskarna. Normalt så lägger jag i de första fiskarna efter några få dagar och sedan börjar jag fylla på efter 3-4 veckor
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Orichter
              • August 2016
              • 17

              #7
              Ah, okej. Du verkar då göra ungefär som de sagt i affärerna här då. Men hur länge låter du akvariet gå tomt på fiskar innan du har i bakterier/fiskar? För det kan väl inte vara bra att sätta i fiskar dag 1, eller?

              Kommentar

              • Orichter
                • August 2016
                • 17

                #8
                Svarade lite för fort innan. Hittar inte editera knappen.

                Med andra ord vore det bäst att fylla upp akvariet. Låta det stå tomt på fisk i 2-3 dagar och sedan ha i bakterier och sen flytta över danio dagen efter. Sen vänta en månad ungefär innan man har i mer fisk?

                Sorry för nybörjarfrågor, men är just nybörjare och vill gärna lära mig så att fiskarna får ett så bra hem som möjligt

                Kommentar

                • NiceFool
                  • June 2011
                  • 154

                  #9
                  du kan ha fisk i direkt när du har rätt temp men som sagt bara start fisk och sen får man vänta tråkigt men det blir bra i slutet.
                  det är så jag har gjort och mina start fisk trivs bra, men jag är själv ny så avvakta svar från en gammal räv det er nog inte fel.
                  Senast redigerad av NiceFool; 28 August 2016, 22:57.
                  / Dansken

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Orichter
                    Svarade lite för fort innan. Hittar inte editera knappen.

                    Med andra ord vore det bäst att fylla upp akvariet. Låta det stå tomt på fisk i 2-3 dagar och sedan ha i bakterier och sen flytta över danio dagen efter. Sen vänta en månad ungefär innan man har i mer fisk?

                    Sorry för nybörjarfrågor, men är just nybörjare och vill gärna lära mig så att fiskarna får ett så bra hem som möjligt
                    Som NiceFool skrev bara vattnet är klart, tempen är rätt (kolla efter något dygn) och filter och belysning funkar som de skall så kan man lägga i de första fiskarna (tåliga fiskar) och bakteriekulturen. Sedan är det viktiga att inte mata för mycket

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Orichter
                      • August 2016
                      • 17

                      #11
                      Tackar för alla svar.

                      Efter att ha läst på mer om fiskarna jag har så har jag insett att jag kommer behöva minst ett 280L akvarie. Kanske blir 350L. Tanken är att köpa det i januari då både koi, clown och yoyo växer ganska sakta och bör klara sig i nuvarande fram till dess.

                      Alla tips uppskattas dock självklart och kommer komma till användning när det blir dags

                      Kommentar

                      Arbetssätt...