Bygger ljusramp - vattenförsegla plywood?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas93
    • August 2016
    • 14

    Bygger ljusramp - vattenförsegla plywood?

    Hej!

    Jag har nästan byggt klart toppen till mitt akvarie. Förutom reglarna så är det gjort i plywood, både 4 och 12mm tjockt.

    Jag inser ju att det måste skyddas från den fukt som akvariet släpper ifrån sig. Men hur gör jag?

    Var inne på Flugger Färg härom dagen och de såg förbryllade ut där. Fick en tub "All Seal" med mig men nu börjar jag undra om det är rätt. (se länk).

    Så frågan är: vad bör jag skaffa? Det skall ju vara vitt och högblankt och vattenfast, men samtidigt inte släppa ifrån sig gifter.

    Jag är helt säker på att Ni sitter på lösningen! Tacksam om ni delar med er av det

    /Jonas
  • Jonas93
    • August 2016
    • 14

    #2
    Men herre... vad omständigt det är att länka och lägga upp bilder.
    Här är rätt länk: http://www.flugger.se/products/all%20seal/tds

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Möjligen att jag är något kokad för jag förstår inte vad du menar men är det skarvarna du vill försegla eller är det själva skivan? All sealen verkar funka i skarvarna.

      Det är närmare 100 år sedan som jag byggde en egen ramp men jag har gjort det några gånger och då lackade jag bara skivan och det var aldrig några problem. Ett tips är ju också att sätta in vädringshål i luckan så att vattnet tar sig ut.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jonas93
        • August 2016
        • 14

        #4
        Hej Kjell, tack för ditt svar!

        Nej du är inte korkad, det var nog snarare jag som hade svårt att förklara. Men ja, det är själva skivan och reglarna jag vill försegla. Det visar sig att All Seal endast är för skarvar och liknande och inte för större plana ytor. Denna har jag lämnat tillbaka och istället fick jag med mig golvlack. Så nu skall insidan snart målas.

        Jag lyckades ladda upp en bild på ritningen nu, så den kanske förtydligar lite hur jag har byggt. Tack för uppmaningen att ha något lufthål, det har jag fast på baksidan där det är öppet.

        Kommentar

        • Jonas93
          • August 2016
          • 14

          #5
          Ja... Jag förstår mig inte på länk- och bildsystemet här. Sorry!

          Kommentar

          • Bullshark
            • December 2016
            • 30

            #6
            Öhh, nu är det kanske jag som är dum i huvudet, men kan du förklara vad det är jag ska se? Väldigt proffsig ritning och bild dock.

            ​​​​​Har själv en fråga som är ett mysterium för mig. Har i 10 år haft ett 250L, 95cm. Det enda täckglas som finns är en hemmagjord i mitten med två armaturer på varsin sida. Då jag lyfter dessa efter natten rinner det ut en hel del kondensvatten ur glimtändarspringorna. Hur kommer det sig att de och lysrören varken har kortslutits eller exploderat efter alla dessa år? Samma tätlimm som du?

            Kommentar

            • Bullshark
              • December 2016
              • 30

              #7
              Råkade komma åt svarknappen.
              Dessa är dock köpta, inte hemmabyggda. Är det risk att det rinner ut gifter från dom? En vetenskaplig förklaring vore inte fel.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Jonas93
                Ja... Jag förstår mig inte på länk- och bildsystemet här. Sorry!
                https://s3.postimg.org/svqy1tnv7/Canopy.png
                Set snyggt ut

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...