Rio eller Lido?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DödaFisken
    • August 2016
    • 4

    Rio eller Lido?

    Hallå på er alla kunniga på detta härliga forum.
    Det är såhär att jag ska köpa ett nytt akvarium från butik och behöver lite tips och råd från er kunniga på ämnet.

    Är ute efter ett på 200-300liter och tittar på juwels burkar då jag gillar dess design.

    Jag har fastnat för två olika och det är Rio 240L och Lido 200L
    Men där har det tagit stopp och jag vet inte vilket jag ska välja.
    Jag gillar höjden som Lido burken har.

    Men om man jämför dessa två modeller och vad man kan ha för teman i dom vad skulle ni då ha valt att ha för fisk i dom olika?

    Det kanske kan hjälpa mig på traven lite om man får lite råd om olika fiskar som är lämpliga för dom.

    Sen så undrar jag om man kan ha sån där slimmad bakgrund i detta och går det att dölja filtret eller ska man låta det va synligt?

    Mvh
    DödaFisken
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #2
    Hej DödaFisken

    Jag har två Juwelkar, ett Vision 180 och ett Lido 120 och jag är mycket nöjd med dom. Jag gillar Lidots dimensioner eftersom det ger ett kubaktigt intryck. Det ser liksom mer modernt ut än Rio på nåt sätt. Men jag tycker om alla Juwelmodeller jag

    Du kan definitivt ha slimmad bakgrund i dom. Slimline finns att köpa i flera olika storlekar bl a mindre bitar som man kan bygga in filtret med. Man kan ju även kapa till bitarna så att dom passar. Jag har ju kvar innerfiltermodulerna och har Slimline i Visionkaret och hade tänkt att bygga in filtret men det blev lite för svårt för mej så jag struntade i det. Jag tycker inte om när man kan se tekniken men det är så pass diskret så jag störs inte av att det syns. Lidot har svart solfilm på baksidan och filtret syns nästan inte alls mot den.

    Vad gäller fiskval kan jag tyvärr inte hjälpa dej så mycket men scalarer kan man ha eftersom karen är så höga.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Jag har ett Lido 200 och tycker det är lite svårare att få till inredning/scape i ett kar med det formatet. Höjden på Lido gör att man också får försöka få höjd på inredningen, vilket kan vara lite knepigt. En platt layout gör sig inte alls i den burken. Det kan ju bero på ovana också, jag har betydligt mer erfarenhet av rektangulära akvarium.
      Rio 240 har lite mer bottenyta vilket kanske är bra ifall man vill hålla revirhävdande fiskar, annars är det väl en smaksak och vad som passar in i rummet och hur man tänker sig inreda karet.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Jag har ett Rio 300 (350liter) som känns väldigt stort i förhållande till Rio 240 och Lido 200,om du har plats så köp det

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #5
          En tanke vad gäller Lido 200 - belysningen är rätt skral, men man kan ju köpa en ramp till och komplettera om man inte tycker att det räcker! Annars gillar jag Juwels kar, då du inte behöver komplettera något om man inte vill, dessutom snygga att titta på
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            Ursprungligen postat av heba
            En tanke vad gäller Lido 200 - belysningen är rätt skral, men man kan ju köpa en ramp till och komplettera om man inte tycker att det räcker! Annars gillar jag Juwels kar, då du inte behöver komplettera något om man inte vill, dessutom snygga att titta på
            Reflektorer kostar inte så mycket heller

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              ...sen är det ju beroende på vilka växter man vill ha, många växter fodrar en hel del gällande belysning m.m. - andra klarar sig helt ok på lite och inget .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                #8
                Ursprungligen postat av Mu(sic)

                Reflektorer kostar inte så mycket heller
                Reflektorer är en självklarhet Tänkte snarare att det är 2 x 28 w och karet är 65 cm högt... Men som Inger skriver - man får tänka på vilka växter man sätter i karet

                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • DödaFisken
                  • August 2016
                  • 4

                  #9
                  Denna tråd är ej aktuell för mig längre då jag får hem en annan burk senare idag.
                  ​​​​​​

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    #10
                    Vad kul! Vad blev det?
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...