Hålla saltvatten och sötvatten i samma akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petlar
    • July 2016
    • 4

    Hålla saltvatten och sötvatten i samma akvarium

    Vad krävs för att hålla saltvatten och sötvatten i samma akvarium?

    Föreställ er ett avlångt akvarium med en akvariumdelare i mitten med ett litet vattenflöde från sötvattendelen av akvariumet till saltvattendelen. Finns det någon pump med inbyggd "avsaltare", som en watermaker man kan ha med sig i båtar, som man kan placera med inflödet i saltvattendelen nära utloppet från sötvattendelen av akvariumet medan utloppet från pumpen placeras längst bort i sötvattendelen?

    Som jag tänker mig skulle denna pump med inbyggd avsaltare inte avlägsna saltet ur akvariumet utan låta det vara kvar i saltvattendelen.

    Är det nödvändigt att skapa ett fall mellan sötvattendelen till sötvattendelen av akvariumet för att förhindra att saltvattnet sprider sig till sötvattendelen?

    En annan tanke jag hade var om det skulle fungera bättre med ett "open bottom"-akvarium där man på liknande sätt istället försöker hålla sötvatten i vakuum-delen och saltvatten i botten-akvariumet. Utflödet med avsaltat vatten skulle då kunna vara i toppen av vakuum-akvariumet. Öppning mellan vakuum-akvariumet och bottenakvariument skulle då vara litet, i botten på vakuum-akvariumet.

    Är detta ens möjligt? Finns det så effektiva avsaltare att man kan hålla ena delen av akvariumet sötvatten medan andra är saltvatten sålänge flödet mellan respektive är litet?
    Senast redigerad av Petlar; 28 July 2016, 15:15.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Det enda sättet du kan lösa det på är att du limmar en helt tät avdelare i akvariet. Det blir då två akvarier av ett. Kom ihåg att utrustningen skall vara en helt annan, även belysningen. Det kommer i bästa fall se helt galet ut.

    Rent vattenmässigt finns det inte en chans att få till det på något annat sätt tyvärr.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Petlar
      • July 2016
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Det enda sättet du kan lösa det på är att du limmar en helt tät avdelare i akvariet. Det blir då två akvarier av ett. Kom ihåg att utrustningen skall vara en helt annan, även belysningen. Det kommer i bästa fall se helt galet ut.

      Rent vattenmässigt finns det inte en chans att få till det på något annat sätt tyvärr.
      Okej, vad synd . Vad är största problemet, tro? Är det att saltvattnet sprider sig motströms in i sötvattendelen, eller är det att det inte finns tillräckligt effektiv avsaltningsutrustning?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Det är omöjligt att avsalta - salta - avsalta - salta i samma system så att allt överlever. Det och att koraller och växter har ganska olika ljuskrav. Och allt annat förstås..

        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det är nog som Mathias skriver att det är många problem som saliniteten, belysningen, filtreringen, cirkulationen etc. men visst om man struntar i koraller och håller saltvatten lite som man gjorde förr (som inom parentes sagt inte var speciellt snyggt) så skulle kanske bara detta med saliniteten kvarstå. Hur man löser det vet jag inte.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Kan inte låta bli att bifoga detta foto som jag tog på Aquarama-mässan i Singapore 2009. Då presenterades ett magiskt medel som gjorde att man kunde hålla söt och saltvattensfisk t.o.m. i SAMMA akvarium. Nåväl det var första och sista gången som jag hörde talas om detta medel
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Petlar
              • July 2016
              • 4

              #7
              Okej, tack så mycket för era svar! Jag är fortfarande inte riktigt med på exakt varför det inte skulle vara fysiskt möjligt men jag kanske underskattar hur snabbt saltvattnet breder ut sig. Kommer nog ge mig på ett mindre komplicerat och mer beprövat projekt istället , och lämnar detta projekt kvar på ritbordet tills jag lyckas övertyga mig själv tillräckligt mycket.

              Kommentar

              • Ove.P
                • March 2007
                • 168

                #8
                Måste först säga att jag inte helt förstår hur du menar. Men som avsaltare borde ett väl ett RO-filter fungera. Belysning borde väl inte vara något problem i alla fall, revanpassad belysning över saltvattensdelen och belysning anpassad för sötvatten på den andra.
                Jag förstår dock ej poängen med projektet.
                www.ciklid.org

                Kommentar

                • Petlar
                  • July 2016
                  • 4

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ove.P
                  Måste först säga att jag inte helt förstår hur du menar. Men som avsaltare borde ett väl ett RO-filter fungera. Belysning borde väl inte vara något problem i alla fall, revanpassad belysning över saltvattensdelen och belysning anpassad för sötvatten på den andra.
                  Jag förstår dock ej poängen med projektet.
                  Ja, ett RO-filter borde fungera. Och sötvattnet pumpas sedan ut i sötvattnet på andra långsidan av akvariumet. Jag tycker själv att flödet via lilla öppningen vid ytan från sötvattnet till saltvattnet bör hålla saltvattnet borta från sötvattenhalvan av akvariumet. Sötvatten som hälls i saltvatten håller sig skiktat ganska länge om man inte rör om för mycket, medan om man häller saltvatten i sötvatten så blandas det omedelbart till bräckt vatten.

                  Poängen är väl att ha ett fungerande akvarium med både liv från saltvatten och liv från sötvatten tillsammans i samma akvarium. Men om det ska innehålla fiskar så måste det först fungera så bra att fiskarna inte plågas, såklart. Därför kan inte flödet vara för starkt, om sötvattenfiskarna simmar över till saltvattnet via öppningen så måste de klara av att simma tillbaka motströms.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...