Återupptar hobbyn med ett inrednings projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TeamKristiansen
    • June 2016
    • 4

    Återupptar hobbyn med ett inrednings projekt.

    Hallå.

    Nu när jag varit borta från denna trevliga hobbyn i några år så är det nu på tiden att jag införskaffar i ett akvarium igen och kommer igång med denna trevliga hobby på nytt.

    Det kommer att bli ett 128L kar med aluram där belysning med 2st t8 rör, innerfilter, täckglas och bänk i trä ingår.

    I detta vill jag ha palettciklider och någon stimfisk samt någon mal.

    Vad kan passa med dessa tror ni?

    Jag ska nämligen fixa med någon bakgrund av något slag så att man har möjlighet att gömma utrustningen bakom. Och för att få den där lite mer levande och verklighetstrogna bakgrunden.
    Så då vill man veta lite vad man ska rikta in sig på så att fiskarna kommer fram bra och syns bra mot bakgrunden.

    Sen funderar jag på filter då ett litet innerfilter brukar man inte ta sig särskilt långt på, så har ni förslag på det så ös på bara med vad just ni skulle ha valt för filter till ett 128L.

    Kan man köra på vi ciklidsand eller vill dom ha något speciellt palettciklider?

    Detta kommer inte va ett projekt som kommer stressas fram utan det kommer att ta sin tid innan det är igång då jag kommer att allt eftersom införskaffa det som behövs och har man inte jätte fet ekonomi så får det ta lite tid.

    Men jag räknar med att det kommer igång i slutet mot augusti om allt går som planerat och inget oförutsett inträffar.

    Får hem burken på fredag.

    Mvh


    Alla Dårar Har Drömmar
  • TeamKristiansen
    • June 2016
    • 4

    #2
    Nu har jag beställt en bakgrund från www.familjensnygg.se

    Blir ju så mycket trevligare tycker jag med en "riktig" bakgrund även om det tar upp en del plats.
    Plus att man kan gömma tekniken bakom

    Så några frågor.

    Vad för stimfisk kan man ha med palettciklider?

    Och vad för ytterfilter rekommenderar ni att jag införskaffar?

    Alla Dårar Har Drömmar

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kongotetror är ju trevliga och passar bra ihop med paletter men det är nog ett för litet akvarie för att det skall få plast med ett stim med kongotetror. Kanske Nannaethiops unitaeniatus skulle passa bättre.
      Lycka till med akvariet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • TeamKristiansen
        • June 2016
        • 4

        #4
        Tack Kjell för ditt svar, ja hade det varit lite större så hade Kongo passat bra.
        Lär kunna bli i framtiden

        Ska kolla på dom andra du nämnde
        Alla Dårar Har Drömmar

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ursprungligen postat av TeamKristiansen
          vad för ytterfilter rekommenderar ni att jag införskaffar?
          Jag skulle välja ett beprövat. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...af99cde8fd5bcc
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...