Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Häftigt!
    Mitt första kar var exakt ett sådant du har där. Vilka flashbacks!
    Hittar jag ett sådant kar någonstans skall jag absolut köpa det.
    Kul att se!
    Det kommer att stå i lokalen, så du får kolla in det där.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av admin
      Trekantsfilter med vadd hade jag i mitt första, som såg liknande ut. Samma typ av ram.
      Tack! Jag får kolla efter ett sådant trekantsfilter!
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ursprungligen postat av Marten64
        Jag är grymt nöjd med mitt lilla kittakvarium!
        Delarna faller på plats. Belysningen är perfekt, den köpte jag av en kille här i Göteborg. Pumpen en Rena 100 ligger i originalförpackning med garantisedelen den fick jag av Thomas Ekenberg. Stort tack!
        Själva akvariet är på tolv liter och kittat, tyvärr läcker det något så det får jag kitta om.
        Engelsk sjösten är given.
        Får lura på om jag skall ha något filter eller endast syresten.

        Klicka på bilden för större storlek Namn:	 292E72CA-6C10-4931-8A7B-13311ECFF8F7.jpeg Visningar:	0 Storlek:	445.2 kB ID: 	2416060

        Klicka på bilden för större storlek Namn:	 27558CAC-1C2D-471F-92E1-798D475E6460.jpeg Visningar:	0 Storlek:	458.6 kB ID: 	2416061
        Detta är så jäkla häftigt. Grymt retro och riktigt coolt att du samlar på dig tillhörande grejer och tänker starta upp det. Det kommer att pryda er lokal som en diamant.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          Även jag hade ett liknande, som var kittat, som mitt första. Fullt med inavlade guppies och vattenpest.

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            Ursprungligen postat av ICC

            Detta är så jäkla häftigt. Grymt retro och riktigt coolt att du samlar på dig tillhörande grejer och tänker starta upp det. Det kommer att pryda er lokal som en diamant.
            Roligt att du tycker så!
            Ja det kommer göra sig bra i lokalen.
            Det känns lite bra att fixa iordning grejerna till det som det är ämnat för.
            Akvariet skulle säljas för att ha blommor i så det hade snart kasserats och belysningen satt i ett hönshus och hade snart rostat sönder.
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av stefant
              Även jag hade ett liknande, som var kittat, som mitt första. Fullt med inavlade guppies och vattenpest.
              Roligt!
              Jag hade också guppies men i ett något modernare kar. Då hette de ”Djungelguppies”
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Ursprungligen postat av stefant
                Även jag hade ett liknande, som var kittat, som mitt första. Fullt med inavlade guppies och vattenpest.
                Känns som att alla börjar med guppies. Minns hur noga jag tittade på all yngel för att se om de kommer visa sig vara hanar eller honor. Och ju bättre man blev på det desto tidigare kunde man se vad det kommer bli av ynglen.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  Ursprungligen postat av Plejaderna

                  Känns som att alla börjar med guppies. Minns hur noga jag tittade på all yngel för att se om de kommer visa sig vara hanar eller honor. Och ju bättre man blev på det desto tidigare kunde man se vad det kommer bli av ynglen.
                  Mitt Retrokar är ju mycket litet endast 12 liter och kanske mest passande för räkor eller några små rasboror.
                  Vilket inte känns så retro, så det lutar åt ett par Guppies. Jag får försöka hitta några som inte är allt för spektakulärt avlade.
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Marten64

                    Mitt Retrokar är ju mycket litet endast 12 liter och kanske mest passande för räkor eller några små rasboror.
                    Vilket inte känns så retro, så det lutar åt ett par Guppies. Jag får försöka hitta några som inte är allt för spektakulärt avlade.
                    Kul! Men redan på den tiden när jag var tonåring, för 30 år sedan, så såg de guppies jag hade ganska lika de som finns idag.

                    Det jag alltid tänker på är att på den tiden, om man hade avlat på de i ett antal generationer utan att tillföra nytt blod, så såg alla hanar ut som Endlers.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Den sista pusselbiten till retrokaret har fallit på plats!
                      Filtret!
                      Skulle det bli ett skumfilter eller ett litet trekantsfilter med vadd.
                      Min storebror letade i gömmorna och hittade sitt gamla skumfilter.

                      ​ Ett Billi-filter i orginalförpackning med tillhörande bruksanvisning. Från slutet av 60-talet eller början av 70-talet.
                      Tyvärr funkade det inte med denna klenod då det bygger 23 cm och mitt minikar endast är 20 högt.

                      Anders som jag köpte belysningsarmaturen av (den som tjänstgjort hos hönsen) letade åter i sina gömmor och hittade ett litet vaddfilter dock inte trekantigt utan fyrkantigt också detta riktigt gammalt, troligtvis sent 60-tal.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 789C0B72-A235-4FA5-8104-D2EFF8AC4AC4.jpeg
Visningar: 202
Storlek: 326,5 KB
ID: 2416257
                      Detta lilla filter som endast är 7x7 cm är perfekt för karet. Filtret som nertill är försett med original glaskulor och upptill försett med vadd kommer drivas med Ekenbergs luftpump Rena 100.
                      Jag måste bara nämna att luftpumpen hade en tidigare ägare och denna ägare daterade pumpen den 15/6 -71.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 6C9CB5F9-BB08-4320-8165-9C994F3E733A.jpeg
Visningar: 202
Storlek: 121,6 KB
ID: 2416258 Det är snart 50 år sedan och ännu går den tyst och förtjänstfullt som ett schweizerur.
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • LAncer

                        • February 2010
                        • 846

                        Alltid roligt med lite retro grejor.. jag har börjar sammla på mig lite smått.

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          Alltså detta kommer bli hur kul som helst!
                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            Ursprungligen postat av LAncer
                            Alltid roligt med lite retro grejor.. jag har börjar sammla på mig lite smått.
                            Mycket lovande! Kör på!
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Jätte kul. Jag fick ju denna pump när jag var 7 -8 år och både pump och mitt lilla 27 liters var igång till 89. Den har alltså gott från 73 till 89 i mitt ägo, ved flytt till större hus 90 packade jag ner den. Sedan har den legat i en flyttlåda till 2020 då den får se dagens ljus igen. Det känns grymt kul

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Melanotaenia Trifasciata, Jewel Rainbowfish, Regal Rainbowfish eller Banded Rainbowfish. Kärt barn har många namn.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 03B4BDDD-6822-4D68-B113-FE2D05CAC328.jpeg
Visningar: 308
Storlek: 526,7 KB
ID: 2416297
                                M Trifasciata återfinns i de norra och västliga delarna av Australien, den finns i ett tjugotal färgvarianter i en mängd olika fångstplatser med varierande egenskaper.
                                Regnbågarna på bilden är mina och går i mitt 540-kar. De är köpta som M Trifasciata Goyder river men jag misstänker att de är från Coen river, då de är mer orange än röda.
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...