Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020



    Glossolepis Wanamensis i solljus.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Marten64

      Tack Inger! Men vägen dit har varit tuff, två längre mörkläggningar, ett slängt Avenboksträd, Algin-extra och ett antal täta vattenbyte.


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Oj, en tuff väg...

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        Du har ett väldigt fint kar och fiskar i solljus tycker jag är något av det vackraste som finns!

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Ursprungligen postat av cambru
          Du har ett väldigt fint kar och fiskar i solljus tycker jag är något av det vackraste som finns!
          Tack! Ja det är verkligen mycket fint med en stunds solljus, tyvärr är det på kvällen strålarna når mitt akvarium. I och med att jag har Regnbågar hade det varit fint med lite morgonstrålar då de är som mest utfärgade och på gång. Visserligen verkar kvällsstrålarna få dem att gå igång ett andra pass.

          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Grymt fint akvarium, det finns inget vackrare än fisk i solljus. Kan sitta i timmar framför mina kar när solen lyser in. Men lyckas aldrig få till foton som återskapar det....

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Marten64


              Glossolepis Wanamensis i solljus.




              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              så vacker att man blir tårögd!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                Det är lite tråkigt att skriva men strax efter att min damm var klar förra året kände jag att den blev för liten. Det är en stor skillnad på hur man upplever ett ”gigantiskt” grävt hål än en plan vattenyta. Det är inte ovanligt bland dammbyggare att de gjort sin damm för liten, har jag förstått. Något stressad av den utdragna vintern och tjälen kom jag tillslut igång.

                Jag nöjde mig med cirka 3 x 3 meter det gjorde mycket gott för helhets intrycket. Min fru tyckte däremot att jag skulle byggt till den något mer och hänvisade till hur tippenakvariet växte från 140l till 375l och innan året var slut blivit 720l.


                Nu återstår lite markarbete och ett mindre trädäck som är tänkt att ligga i anslutning till dammen, däcket får dock vänta ett tag. Nu väntar jag bara på att tempen skall stiga några grader och hoppas på Koisläpp till söndag.


                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Grattis, jätte snyggt och snabbt jobbat.....håller tummarn för att vädret håller och koien får flytta in i sitt nya hem.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Så fin dammen blev . Vilken klok hustru du har, tror hon har rätt .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Tack Thomas och Inger! Allt gick planenligt så det blev Koisläpp idag!


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Marten64
                        Tack Thomas och Inger! Allt gick planenligt så det blev Koisläpp idag!


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Fantastiskt vackert!!!!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Så vackert!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            Tack Jonny och Linda!
                            Koien mår fint nu när de kan ta en lite längre simtur. De är alla riktiga personligheter.... Det fina vädret är ju härligt men ställer till det. Mina Koi är riktiga matvrak och skiter lika mycket som de äter vilket leder till algblomning eftersom växtligheten inte riktigt kommit igång. Dagligen håvar jag upp gröna algklumpar, värre är det inte. Dammen behöver mer skugga i form av näckrosor och Japansk lönn, det är på gång.
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Maj är härlig!



                              God kväll


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Riktigt vackert, ser helt underbart ut. Det är allt så att man saknar en dam......men det får bli ett annat projekt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...