Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    För all del!
    Som jag skrev har jag j haft siamensisar i många år, i början hade jag nog "oäkta siamensis" och den fisken som kallas för "flying fox" dom käkade alger dom också men inte på samma sätt som dom äkta. På den tiden, fanns det förutom den "flygande räven" även minst två siamensisliknande fiskar i butikerna som såldes som "siamensisk algätare" kunskapen om dessa var väl inte så utbredd, i dag vet vi att den äka siamensisen är en överlägsen algätare.
    Iallafall har jag inte haft lika många i samma akvarium som jag har nu. Jag har ett mindre stim på 3cm siamensisar och dessa far fram i samlad trupp från den ena växten till den andra och betar av litet alger, därmellan beblandar dom sig i det rätt stora tetrastimmet och antingen följer detta, eller busar med tetrorna så att dom splittras för en kort stund. Sedan finns det tre stora siamensisar, som ibland följer de små, ibland busar litet med hantelcikliderna eller far som torpeder igenom tetrastimmet, men för det msta håller dom sig nära botten och betar i "undervegetationen".

    Jag hade ett 375 l akvarium för några år sedan som var satt i avveckling, de sista som var kvar var omkring 10 stycken 5 cm praktbotior och 7-8 stycken lika stora siamensisar. Där var det party dagen lång, vet inte vilka droger de tog, hallucinogena sniglar och alger kanske... Men mellan pausarna for de runt och krumbuktade sig, oftast tillsammans. Jag anser att praktbotian också är en stimfisk, ensamma eller i par är de ganska tråkiga, men i ett stim brukar det hända en massa saker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Med all rätt, en väldigt vacker fisk....om jag skulle önska mig ett akvarierum av jultomten...... men det hjälper nog inte, det är ju inte bara plats för fler kar utan tiden som saknas......
      man får njuta av era kar och drömma.....

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Äntligen börjar jag få stabilitet i mitt 140 kar. Jag hade alldeles för bråttom inledningsvis och åkte på en rejäl grön algblomning troligen orsakad av höga mängder ammonium.

        Efter en mängd vattenbyte och en tre dygns lång total mörkläggning har jag nu sedan några veckor stabilitet i akvariet.



        /Johan


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Men shit, så SNYGGT! Bra jobbat! Måste genast läsa från början...
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            det är inte bara dammar du gör vackra det är kar med =D vart ju kanon det där =D

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Marten64
              Äntligen börjar jag få stabilitet i mitt 140 kar. Jag hade alldeles för bråttom inledningsvis och åkte på en rejäl grön algblomning troligen orsakad av höga mängder ammonium.

              Efter en mängd vattenbyte och en tre dygns lång total mörkläggning har jag nu sedan några veckor stabilitet i akvariet.



              /Johan


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Snyggt kar och bilden är bara så himla fin
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                Spännande landskap du fått till! Det är fascinerande att se vilken otrolig variation folk åstadkommer i sina kar... Det är precis som med trädgårdar, trots att vi jobbar med samma grundprinciper och -element blir det helt olika stil och uttryck.
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020



                  Kerritetra...för oss som gillar rosa.


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Det är en riktigt snygg scape i det karet. Gillar speciellt att du hållt dig till kerritetrorna och trädet är häftigt och fint!
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      Det är en riktigt snygg scape i det karet. Gillar speciellt att du hållt dig till kerritetrorna och trädet är häftigt och fint!
                      Tack! Kul att du gillar det. För tillfället ändrar jag om i karet, jag fick tyvärr ingen ordning på Avenboksträdet, jag hade problem med alger och utfällningar och fick slänga det. Tror det var för mycket färsk ved i liter kar.... Nu blev det köperötter istället, den på bilden ovan tänker jag skall vara en typ av hamlad Pil. Kerritetrorna är jag riktigt nöjd med, vackra och tåliga.
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av hivemindhermit
                        Spännande landskap du fått till! Det är fascinerande att se vilken otrolig variation folk åstadkommer i sina kar... Det är precis som med trädgårdar, trots att vi jobbar med samma grundprinciper och -element blir det helt olika stil och uttryck.
                        Helt sant så är det verkligen. Skönt att karen är små och behändiga, ibland är det tufft att klippa gräs, häck och rensa ogräs....

                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          Mina Koi som övervintrat i ett förråd mår fint. Idag fick de två nya fjällösa kompisar. Jag funderar på att bygga ut dammen med några kvadrat/kubik.






                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020



                            Även i det mindre karet råder balans, jag skall snart plocka bort de större snabbväxande växterna.


                            Skickat från min iPhone med Tapatalk
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Marten64
                              https://youtu.be/tgZb_IzkUvI

                              Även i det mindre karet råder balans, jag skall snart plocka bort de större snabbväxande växterna.


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk
                              Så snyggt karet har blivit Johan

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Ursprungligen postat av Inger H

                                Så snyggt karet har blivit Johan

                                //Inger
                                Tack Inger! Men vägen dit har varit tuff, två längre mörkläggningar, ett slängt Avenboksträd, Algin-extra och ett antal täta vattenbyte.


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...