Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    den guld svarta är så himla läcker =D men dom är ju kalas alla.... vill ha damm nu !!!

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Jag har åter kört igång mitt 145 l. kar. Där går i nuläget tolv Kerritetror och två Siamesiska algätare. Lustigt nog verkar inte algätarna se skillnad på ”de sina” och Kerritetrorna, de simmar på i stim med sina nya kompisar. De ser dock ut att tänka ”skall vi aldrig stanna till och äta alger”.
      Kerritetrorna som är en ny bekantskap känns så här långt trevliga, vackra och pigga.





      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Att starta upp ett nytt akvarium är som kattungar, man skulle alltid vilja en/ett på gång, men det blir för många..
        // Annicka

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          jag skall starton min 54 balja =D alla guppysarna flyttar nu i helgen =)
          då skall jag ha lika kul... tänkte mig dvärg kulfiskar där i =D

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            Ursprungligen postat av Rufus
            Att starta upp ett nytt akvarium är som kattungar, man skulle alltid vilja en/ett på gång, men det blir för många..
            Ja visst är det så men man får försöka nöja sig med att planera i tankarna, jag har några framtida kar på önskelistan....

            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              Ursprungligen postat av tanteva
              jag skall starton min 54 balja =D alla guppysarna flyttar nu i helgen =)
              då skall jag ha lika kul... tänkte mig dvärg kulfiskar där i =D
              Vad roligt! Kulfiskar låter spännande....
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Marten64
                Jag har åter kört igång mitt 145 l. kar. Där går i nuläget tolv Kerritetror och två Siamesiska algätare. Lustigt nog verkar inte algätarna se skillnad på ”de sina” och Kerritetrorna, de simmar på i stim med sina nya kompisar. De ser dock ut att tänka ”skall vi aldrig stanna till och äta alger”.
                Kerritetrorna som är en ny bekantskap känns så här långt trevliga, vackra och pigga.





                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                Så perfekt fångat. Gillar när du beskriver beteenden och hur du reagerar på dom.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Otroligtb impad av dammen, vinterförvaringen och mycket nyfiken på dina Skull creek, ska beställa sånna om en vecka så vill du skriva mer blir jag jätteglad!
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020



                    Melanotaenia Splendida är en av få regnbågar som inte har den karaktäristiska ”bläsen” på nosen. När man saknar detta och skall vara tuff är det effektivt att visa upp en färgsprakande bredsida, lyckades äntligen fånga detta...

                    /Johan


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Marten64


                      Melanotaenia Splendida är en av få regnbågar som inte har den karaktäristiska ”bläsen” på nosen. När man saknar detta och skall vara tuff är det effektivt att visa upp en färgsprakande bredsida, lyckades äntligen fånga detta...

                      /Johan


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Fantastisk bild! Så vacker fisk!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Så fin bild Johan och så vacker färg

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          Angående siamensisarnas stimbildning:
                          Jag har haft siamensisar (och snarlika arter) i ganska många år, i alla fall sedan 1990-talet, jag har sett att de bildar stim med långsmala fiskar som har ett band efter sidan, typ karritetror, svart neon och fiskar som ser ut ungefär så. Siamensisen är en stimfisk!
                          Nu vet jag inte hur mycket växter och alger du har, men jag kan tycka att du skall ha fler än två siamensisar, om det blir fem-sex stycken bildar de nog hellre stim med varandra än andra fiskar.
                          Problemet med antalet och storleken, är att dom blir gärna i 15 cm klassen, ibland längre efter omkring två år, och då kan de ju blivit för stora för ditt akvarium. Dessa tillhör ju inte heller direkt de mest lättfångade fiskarna, snabba och gömmer sig så snart de ser en håv. Men jag tycker ändå att du skall skaffa fler, då får du en glad och rolig stimfisk som går någorlunda samlat med sina artfränder. Dessutom gör de god nytta, då de äter i stort sett alla förekommande alger, klart när pensel- och tofsalger fått bli stora tar dom inte dessa, men innan det då de är små stryker dom med.
                          Om algerna inte räcker till för utfodring av ett siamensisstim så käkar dom även torrfoder med god aptit.
                          Senast redigerad av Björn J.; 16 December 2017, 08:00.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Det här med regnbågar har gått mig helt förbi....har nog varit så nöjd med mina Malawi ciklider så jag har inte tittat på något annat, men sjutton vad vackra dina regnbågar är, otroligt vackert akvarium.

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Ursprungligen postat av Björn J.
                              Angående siamensisarnas stimbildning:
                              Jag har haft siamensisar (och snarlika arter) i ganska många år, i alla fall sedan 1990-talet, jag har sett att de bildar stim med långsmala fiskar som har ett band efter sidan, typ karritetror, svart neon och fiskar som ser ut ungefär så. Siamensisen är en stimfisk!
                              Nu vet jag inte hur mycket växter och alger du har, men jag kan tycka att du skall ha fler än två siamensisar, om det blir fem-sex stycken bildar de nog hellre stim med varandra än andra fiskar.
                              Problemet med antalet och storleken, är att dom blir gärna i 15 cm klassen, ibland längre efter omkring två år, och då kan de ju blivit för stora för ditt akvarium. Dessa tillhör ju inte heller direkt de mest lättfångade fiskarna, snabba och gömmer sig så snart de ser en håv. Men jag tycker ändå att du skall skaffa fler, då får du en glad och rolig stimfisk som går någorlunda samlat med sina artfränder. Dessutom gör de god nytta, då de äter i stort sett alla förekommande alger, klart när pensel- och tofsalger fått bli stora tar dom inte dessa, men innan det då de är små stryker dom med.
                              Om algerna inte räcker till för utfodring av ett siamensisstim så käkar dom även torrfoder med god aptit.
                              Jag skall nog göra som du säger Björn men förtillfället har jag problem med alger i 140 karet. När det har stabiliserat sig skall jag köpa ytterligare några Siameser, när de blir förstora får de flytta över till mitt 720.
                              /Johan
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Det här med regnbågar har gått mig helt förbi....har nog varit så nöjd med mina Malawi ciklider så jag har inte tittat på något annat, men sjutton vad vackra dina regnbågar är, otroligt vackert akvarium.
                                Tack Ekenberg, Jonny och Inger, jag gillar regnbågar, de är livliga, relativt tåliga och som du säger riktigt vackra. De är lite dåldisar i skuggan av ciklider och tetror men kommer mer och mer och börjar bli självklara i de flesta zoobutiker.

                                /Johan
                                Senast redigerad av Marten64; 18 December 2017, 17:30.
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...