Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ja, tack Eva, Kjell och Jonny det är en vacker tid och dammen förhöjer trädgården. Försökte citera er alla i detta inlägg. Det har jag sett andra göra men kunde inte klura ut hur jag skulle göra....
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Låter som ett rejält projekt! Är du igång så smått eller är du i planerings/oro-fas?
      Jag är igång men det drar med sig merarbete. Vinterförvaringskaret skall stå i en mindre stuga som står på kanten av en kulle vilket gör att stugan sätter sig något. Jag behöver därför med domkraft pumpa upp den och lägga iordning grunden. Det blir några kilo som skall in.
      Läste du inlägg 128?
      /Johan

      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Äsch då...
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Arbetet med vinterförvaringskaret går framåt. Det blev som alltid merarbete.
          Stugan hade satt sig och behövde pumpas upp 7-8 cm.

          Något överhöjt och med ett stabilt fundament under knutkedjan känns det bra.

          Karet blir en plyfalåda på tre kubik förstärkt med 2"5. Två mindre rutor skall på plats.

          /Johan


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Rejäl bytta och så fick du motion också
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Marten64
              Arbetet med vinterförvaringskaret går framåt. Det blev som alltid merarbete.
              Stugan hade satt sig och behövde pumpas upp 7-8 cm.

              Något överhöjt och med ett stabilt fundament under knutkedjan känns det bra.

              Karet blir en plyfalåda på tre kubik förstärkt med 2"5. Två mindre rutor skall på plats.

              /Johan


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Wow! Vilka talanger du har. Blir mycket imponerad
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Marten64
                Jag är igång men det drar med sig merarbete. Vinterförvaringskaret skall stå i en mindre stuga som står på kanten av en kulle vilket gör att stugan sätter sig något. Jag behöver därför med domkraft pumpa upp den och lägga iordning grunden. Det blir några kilo som skall in.
                Läste du inlägg 128?
                /Johan
                Ja det gjorde jag och är mycket tacksam för svaret, Johan. Alltid intressant att få veta mer om olika varianter av regnbågsfiskar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  oj oj så händig du är =D den nya staplingen av sten till stugbotten vart ju hur snygg som helst =d

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020


                    Idag blev vinterförvaringskaret klart.

                    Karet och dammen håller båda 12 grader.

                    Jag plockade upp växter och pumpade ut lite vatten och efter en stunds kamp lyckades jag fånga in mina Koi.

                    Det verkar som om alla inklusive mig själv är nöjda!

                    /Johan


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Fasen vad häftigt!

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Fasen vad häftigt!
                        Tack! Det är riktigt roligt också! Du får titta förbi någon gång!

                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Marten64

                          Tack! Det är riktigt roligt också! Du får titta förbi någon gång!
                          Gärna!

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            Funderar lite högt och hoppas på input.... Som sagt just nu håller baljan 12 grader, ett tag var det 8 grader i dammen, temperaturen varierar kraftigt och det är just den variationen jag vill undvika med mitt inomhuskar då jag läst att Koien ogillar detta, särskilt då det går ned till 4 grader och åter hoppar upp.
                            Jag har även läst att det är bra för deras reproduktion med en kall/viloperiod dock inte 4 grader. Funderar på att ligga ett tag på tolv grader som viloperiod och ta det lugnt med mat och se så att alla vattenvärden stabiliserar sig. För att sedan långsamt gå upp i temperatur och ha dem på tillväxt.
                            Hur låter detta? Kom gärna med råd/funderingar.

                            /Johan
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Det är framförallt snabba temp.växlingar de är känsliga för.
                              Jag minns en höst för rätt många år sedan som det var hyfsat varmt ute och jag matade fortfarande fiskarna. Sedan över en natt så slog det om och det frös t.o.m. på ytan på dammen. Kylan häll i sig och då började fiskarna dö i rätt stora mängder (kanske hälften strök med).
                              Jag TROR att det berodde på att pga kylan så minskade fiskarnas ämnesomsättning och de hade då en hel del mat i tarmsystemet och detta började ruttna.

                              Nu är de ju inomhus så detta lär kanske inte vara ett problem - men mata i alla fall väldigt försiktigt om tempen ligger strax över 10 och inte alls om den ligger under 10.

                              Kan du inte isolera "byttan" rejält på alla sidor och sedan sätta ner en värmare som gör att inte tempen rasar under 10.

                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Kan du inte isolera "byttan" rejält på alla sidor och sedan sätta ner en värmare som gör att inte tempen rasar under 10.

                                [/QUOTE]

                                Det är inga problem för mig att få temperaturen på vattnet i byttan att ligga på 16-18 grader. Jag har alltid ca tio grader i stugan.
                                Som du ser har jag två element, endast det på väggen är igång och det går på sparlåga. Kör jag igång det som ligger mot karet tror jag att tempen lätt stiger några grader.
                                Jag funderar att hålla en temp på 14-16 grader för jag vill hålla igen med matandet och därmed nitrit/nitrathalten. Vad tror du/ni om den temperaturen?
                                /Johan


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...