Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ursprungligen postat av tanteva
    ursnyggt =D
    Tack.
    Jag har faktiskt redan planer på att bygga ut dammen.....
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Mysteriet här på Zoopet är ju att inte fler väljer att ha dessa lyckliga skönheter.
      Traditioner är starka, kanske var det pappa eller den tuffa killen i kvarteret som inspirerat till akvariehobbyn. Då och nu gäller ciklider, tetra och guppy, vilka iof sig är mycket fina.....
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020


        Två kompisar Melanotaenia Boesemani och Melanotaenia Splendida den ena från Nya Guinea den andra från Australien.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          jätte fina guld skimrande å inte så stora knicksar till det lilla huvet =D jag håller helt klart på att vänja mig =D

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Marten64

            Två kompisar Melanotaenia Boesemani och Melanotaenia Splendida den ena från Nya Guinea den andra från Australien.


            Skickat från min iPhone med Tapatalk
            Vilka fina bilder på snygga fiskar .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              Instämmer - fina regnbågsfoton
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Helt fantastiska bilder på så svårfotograferade arter. Så fina. Vad kan du berätta om Melanotaenia Splendida? Jag har inte haft den själv men blir intresserad.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Helt fantastiska bilder på så svårfotograferade arter. Så fina. Vad kan du berätta om Melanotaenia Splendida? Jag har inte haft den själv men blir intresserad.
                  Melanotaenia Splendida tillhör en stor grupp som finns i många varianter, minst fyra undergrupper. Jag har Splendida Splendida. Utseendet blir beroende på vilken sort du får tag på, de varierar stort från fantastiskt vackra till oansenlighet. Honorna är mindre och inte lika färgsprakande. Ursprungsland är som sagt Australien. De skiljer sig från övriga regnbågar på det sätt att hanarna inte får den karaktärist starkt färgskiftande randen på nosen vid lek och kamp. De är ovanliga i den svenska handeln men går kanske att beställa. Jag har köpt mina på Åleds zoo, det gjorde jag för ca tre år sedan. Då var det en grupp på två honor och fyra hanar, det var då alla de hade inne. Idag lever tyvärr endast tre av hanarna. Jag uppfattar Splendida som en relativt lugn regnbåge.

                  /Johan


                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • RoffePoffe

                    • August 2012
                    • 88

                    Fina bilder på väldigt vackra fiskar. Man blir allt lite sugen...

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      Efter att ha funderat fram och tillbaka, stött och blött för och nackdelar mot varandra har jag äntligen (något sent)kommit fram till att vinterförvara mina Koi inomhus. Inomhus innebär en plats i ett förråd som jag fått städat ut. Anledningen till detta beslut är helt enkelt att jag tror det är bäst för fiskarna. Min damm är 110 cm djup men endast en liten del håller detta djup därefter går det raskt upp till ca 80 cm. Dammen kommer säkerligen inte bottenfrysa men det kommer bli riktigt låga temperaturer under lång tid, vilket inte är bra för fiskarna. Nu kommer jag kunna styra värmen samt att jag även har mer koll på fiskarna. Jag har tänkt mig en plyfalåda 1,2 x 1,2 x 2,2m med invändig dammduk, inget skönhetsbygge. Jag flyttar med pump/filter och syrepump, temperaturen kommer jag troligtvis hålla runt tolv grader, jag kommer att mata dem hela vintern. Jag måste bara öppna upp den kallmurade grunden och eventuellt förstärka bjälklaget, det är ju dock över tre ton som skall in. Återkommer med lite bilder och uppdateringar. Sent skall syndaren vakna, hoppas på en mild höst.
                      /Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020


                        Pepparkaksträd med höstens alla färger.


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          den e så himla najs din damm =D

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Mycket vackert på hösten
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Marten64
                              Efter att ha funderat fram och tillbaka, stött och blött för och nackdelar mot varandra har jag äntligen (något sent)kommit fram till att vinterförvara mina Koi inomhus. Inomhus innebär en plats i ett förråd som jag fått städat ut. Anledningen till detta beslut är helt enkelt att jag tror det är bäst för fiskarna. Min damm är 110 cm djup men endast en liten del håller detta djup därefter går det raskt upp till ca 80 cm. Dammen kommer säkerligen inte bottenfrysa men det kommer bli riktigt låga temperaturer under lång tid, vilket inte är bra för fiskarna. Nu kommer jag kunna styra värmen samt att jag även har mer koll på fiskarna. Jag har tänkt mig en plyfalåda 1,2 x 1,2 x 2,2m med invändig dammduk, inget skönhetsbygge. Jag flyttar med pump/filter och syrepump, temperaturen kommer jag troligtvis hålla runt tolv grader, jag kommer att mata dem hela vintern. Jag måste bara öppna upp den kallmurade grunden och eventuellt förstärka bjälklaget, det är ju dock över tre ton som skall in. Återkommer med lite bilder och uppdateringar. Sent skall syndaren vakna, hoppas på en mild höst.
                              /Johan
                              Låter som ett rejält projekt! Är du igång så smått eller är du i planerings/oro-fas?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Marten64

                                Pepparkaksträd med höstens alla färger.


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                                Så vackert du har det!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...