Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marten64
    svarade
    Dammprojektet går sakta framåt, vi bor på berg detta begränsar mig och dammens storlek. Efter att ha grävt och tidigt stött på berg var tanken att dammen skulle ha de ungefärliga måtten 3,5x3,5 m och ett djup på 0,6 m. När jag 2001 byggde huset minns jag att sprängaren sa att berget var "rötet". Det innebär att berget är mjukt och jag lyckades snabbt med spätt, slägga och kilar få bort en hel del sten/berg. Djupet har nu växt till 0,9m. Nu är jag lockad av tanken att göra en inre stödmur och komma upp till ett djup på 1,2m vilket skulle göra att mina fiskar skulle kunna övervintra. Storleken på dammen har nu växt till 5x4 m.
    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    För ett tag sedan kom en kund och handlade pump o sand till ett akvarium som han hade hittat på parkeringen på Gekås. Någon hade förköpt sig o något måste offras

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ja ibland har man tur - har själv sett en del akvarier på tippen (men inte tagit tillvara på dom) och faktiskt också slängt en del akvarier där.

    Regnbågsfiskar är ett bra val - de är alldeles för underskattade fiskar

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    startade ett ämne Ett akvarium på tippen.

    Ett akvarium på tippen.

    Sent om sider drar jag igång en projekttråd, namnet på tråden kommer från den dagen då jag fick mitt grova akvaristiska återfall.
    En dag för sex-sju årsedan besökte jag den närliggande soptippen "Hultet". Då nästan färdig med det befriande och renande skräpkastandet såg jag det, akvariet som låg där halvt kastat, halvt nere i en container. Den förre ägaren hade inte haft hjärta att brutalt och kraftfullt hiva sitt gamla kar utan mer låtit det glida ner, kanske i hopp om att någon skulle barmhärtiga sig över det. Ibland händer det, jag containerdyker. Denna dag gjorde jag det, men då var det mest för mina döttrars skull, kanske någon av dem skulle bi glad.
    Men.
    De fick inte ens chansen "My precious" akvarieintresset från ungdom började åter spira.

    Denna tråd kommer främst att handla om Regnbågsfiskar, det är min passion men anledningen till att jag drar igång tråden är att här grävs det för en damm. Det gör jag när det är som varmast och solen står som högst, sådan är jag. Nytt projekt, ny projekt tråd.
    /Johan
Arbetssätt...