Konvertera till sött.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaTrucka
    • September 2005
    • 101

    Konvertera till sött.

    Dom senaste 10 åren har jag hållit på med saltvatten, men har på senare tid tappat lusten och kan inte hitta inspirationen igen.
    Så tanken är att gå över till sött igen, kanske någon biotop, amazonas eller liknande. Med mycket växter och rötter. Kanske ett rejält stim med småfisk, typ tetra eller liknande.

    Karet är ett 600 (140x70x65) liters med tillhörande 112 liter sump, och ett 54 liters refugium med omvänd belysning mot huvudkaret.
    Sumpen ser jag bara fördelar med, så det kan användas som biofilter.
    Men refugiumet, finns det några fördelar med ett sådant i sötvatten?
    Som karantän kan jag ju ha det då det kan kopplas från övriga systemet genom att stänga en kran, men finns andra fördelar?

    Har lite annan teknik med som redox och pH prober, 4 kanalig doserpump.
    Finns det användning för dessa i en amazonas piotop?

    Söta biotoper är inte min starka sida sida så tips och tricks mottages tacksamt.

    Det enda jag vet med säkerhet ät att jag inte vill hålla på med saltvatten längre, så tips mottages tacksamt om coola söta biotoper.
    Malawi har jag haft en gång i tiden så det är heller inte intressant, vill prova något nytt.

    //Marko
    Varför göra det idag?
    När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

    Mitt Malawi Projekt
    200 liter salt
    Våran Hemsida
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja du - det finns ju så himla mycket att välja på så det är inte lätt. Tanganyika, Amazonas, centralamerika, barber från Asien,, eller strömakvarium från Asien, regnbågar från Oceanien etc. etc.
    Refugiet - man väl använda till yngel om man vill men det är nog inte så vanligt i ett sötvatten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...