Aquascaping - min resa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Aquascaping - min resa

    Nytt projekt - ny tråd
    Tänkte först att denna tråd skulle få heta "Mitt första Aquascaping akvarium" eftersom min andra tråd här på Zoopet heter "Mitt första diskusakvarium" men med tanke på att jag redan nu planerar för mitt andra kar så blev namnet något annat. Dock vill jag redan från start i denna tråd poängtera att jag är totalt grön i den ädla konsten AS (hmm det skulle faktiskt kunna tolkas som något bra när det gäller just växtakvarium )

    Känner mig redan nu lite osäker över hur aktiv jag kommer vara i denna tråd men fick ett infall denna söndag att skriva några rader. Time will tell som det så fint heter.

    Mitt första AS projekt som nu sedan ett tag tillbaka är slutfört ur ett tekniskt perspektiv var ett Optiwhite 54 liters akvarium med en Econlux Sunstrip 70w/m LED. Tyvärr så står karet sådant placerat så jag var tvungen att välja ett innerfilter, föredrar annars ytterfilter. Valet föll på Eheim biopower 160. Ett filter som är väldigt smidigt att lyfta in och ur karet, smidigt att rengöra. Filtret är konstruerat som ett ytterfilter med filtrering av vattnet i flera steg, däribland en sektion med filtersubstrat som jag aldrig rengör. Tycker nog att jag trots allt lyckades gömma det ganska väl så det stör inte enormt. För CO2 så har jag köpt en Sodastream lösning från CO2 supermarket i England.
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Forument är noll användarvänligt. Nu funkar inte Tapatalk heller vilket gör motivationen noll.

    Nu var det tur att jag öppnade sidan så att jag får möjligheten att följa denna tråden.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Med lite uppmuntran från Herr Bryzell så skall jag ge den här tråden en ny chans
      Har plockat bort mina inlägg i tråden som gäller de tekniska problem men kan inte ta bort era andras. Så om Johnny och Mathias ser detta så kanske ni har lust att ta bort era kommentarer?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ser fram emot foton
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #5
          Som sig bör så testkördes karets belysning först i ett tomt kar och känslan var helt klart att karets väldigt enkla former tillsammans med Econlux stilrena belysning gav ett stilrent intryck. Det var helt enkelt ett stort gilla på det. Kom i ett senare skede på att just denna placeringen av ljusets fästen inte var optimal men jag återkommer till det lite längre fram.


          Klicka på bilden för större version

Namn: a.jpg
Visningar: 298
Storlek: 211,5 KB
ID: 2352692
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Karet placerades sedan på den plats där det var tänkt att stå. Som bottenmaterial använde jag 8 kg Fluval soil som trycktes lite åt sidan med hjälp av två stenar i syfte att skapa en gång genom scapen. Den observanta noterar även att bakgrunden nu är målad med svart akrylfärg men där en halvmåne lämnats omålad i bakändan av den kommande gången. Detta i syfte skapa just en tunnel och därmed en känsla av djup trots att karet inte mäter mer en 30 cm på djupet.

            Som rötter valde jag ut två rötter som jag tittat ut särskilt för ändamålet från diskuskaret. Dessa är de två mörkare rötterna. I och med att dessa gått i ett annat kar i ett par år så behövda jag inte förankra dessa på något sätt i botten. Detta gällde dock inte nyförvärvet, den ljusare roten i framkant, som jag fick lägga en temporär sten över i väntan på att den sugit åt sig tillräckligt med vatten för att själv ligga kvar på botten.

            Rötterna placerades i skikt, ungefär som om du skulle dela av karet i fyra sektioner på djupet, så fick varje skikt sin rot. (hade jag gjort om detta kar i dag så hade jag gjort ett antal mindre justeringar i detta för att hitta ytterligare linjer men det återkommer jag till i projekt No2). Detta också för att bidra till känslan av ett djup.

            Klicka på bilden för större version

Namn: b.jpg
Visningar: 344
Storlek: 144,7 KB
ID: 2352694

            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ser riktigt trevligt även om avsaknaden av det gröna gör att det ser lite kallt ut.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #8
                Därefter följde en första plantering varpå också stenen som höll den nya roten på plats fick flytta på sig för att göra plats för plantor. Jag hade redan från start en vision, ja kanske inte exakt hur det skulle se ut, men definitivt vilken känsla jag ville att karet skulle förmedla. Kunskapen dock att veta vilka växter som behövdes för att förmedla just denna känsla fanns väl kanske inte riktkgt så första inköpet blev inte komplett.

                Första inköpet blev Micranthemum monte carlo som bottentäckare i gången, Alternanthera reinecklii mini som en färgklick till höger, Marsilea hirsuta och Marsilea angustifolia i framkant på såväl höger som vänster sida för att ge det där lite ruffsiga intrycket, Ludwigia repens som en högre bakgrundsväxt som både skulle täcka innerfiltret men dessutom vältra sig åt höger för att dölja de så tydliga kanterna på halvmånen i bakglaset samt Heteranthera zosterifolia som är sjukt snabbväxnande och därmed en bra konkurrent till all de alger som envisas med att etablera sig i ett nystartat växkar.

                Både före och under resan så frkovrade jag mängder av växtfakta, googlade skejpar på nätet och fick en hel del matnyttiga tips av min mentor Christian Brams.


                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  Som nästa steg, vilket var endast några dagar efter plantering så införskaffades. Vesicularia ferriei weeping moss som jag surrade runt rötterna med fisketråd, Två nya varianter av Marsilea (SPP och angustifolia). Detta för att förstärka det ruffsiga utseendet i framkant då de får lite olika höjder och form.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: d.jpg
Visningar: 527
Storlek: 181,4 KB
ID: 2352699
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #10
                    Ungefär en vecka in i projektet och mycket stirrande så noterade jag två platser i karet där jag kände att något saknades. Den första var i karets västra hörn längst fram, här placerade jag en Sagittaria subuluta. Den andra platsen var till höger om tunneln bakom rötterna, denna yta var svår att hitta rätt växt till tyckte jag men till slut så kom jag på det. Här flyttade en Rotala bonsai in.

                    Karet fick växa i ett antal veckor och några nya luckor dök upp. Den enda i framkant av den nya roten, här fick en Cryptocoryne wendtii ta plats och en var ovan på den nya roten, här ställde jag en Anubias petit.

                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #11
                      Två månader senare, där flera varianter av Bucephalandra fått flytta in under tiden så var karet redo för fotografering. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6300-2.jpg
Visningar: 368
Storlek: 208,0 KB
ID: 2352706
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6283.jpg
Visningar: 296
Storlek: 206,9 KB
ID: 2352704
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6284.jpg
Visningar: 256
Storlek: 113,0 KB
ID: 2352705
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6286.jpg
Visningar: 266
Storlek: 144,8 KB
ID: 2352707
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Vad roligt att du släpper handbromsen och ger järnet med ditt kar här . Så himla bra att du låter oss få följa med på din resa och smäller upp bilderna på ditt tokvackra kar i rejäl size. Det är så snyggt! Sedan är bilderna magiska. Det är de vackraste bilder jag sett från dig.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

                          Både före och under resan så frkovrade jag mängder av växtfakta, googlade skejpar på nätet och fick en hel del matnyttiga tips av min mentor Christian Brams.


                          [ATTACH=CONFIG]temp_71161_1457976429414_387[/ATTACH]
                          Jäkligt bra foton på ett kanonsnyggt akvarie.
                          Och Christian B. är en fena på växter

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            I samband med att jag samlade info om Aquscaping så dök jag på fenomenet att tävla i just Aquascaping, tänkte att det där måste jag prova på. Anmälde först karet till den svenska FB tävlingen Månadens akvarium i vilken jag belönades med en första plats i januari. Testade sedan en international tävling Aquascaping Awards där jag belönades med en frösta plats i februari.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: SegerAquascape Awards.png
Visningar: 302
Storlek: 1,35 MB
ID: 2352717



                            Klicka på bilden för större version

Namn: MÃ¥nadensVinnare.jpg
Visningar: 333
Storlek: 305,1 KB
ID: 2352718

                            Detta jag mersmak. Mer om detta i kommande inlägg ...
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bisho
                              • September 2013
                              • 304

                              #15
                              Vilken fin resa & fint kar Så himla snyggt och bra gjort
                              Mitt tanganyika akvarium
                              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                              Kommentar

                              Arbetssätt...