Robots akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    Robots akvarium

    Efter att inte haft igång något akvarium sen 2008 var det dags igen. Jag la ner mitt 110 liters då p.g.a. vi flyttade till hus och då hade jag en tanke på större kar. Efter att ha flyttat till Sölvesborg förra året och barnen dessutom är intresserade kände jag att det var dags igen. Valet föll på ett Rio 300. Komplett möbelakvarium i lagom storlek och att kunna få rejält med ljus (4 x 54w T5) gjorde att jag det passar mitt ändamål: ett familjekar med mycket växter.

    12 - 14 januari 2016: Efter uppackning så monterades BTN Slimline bakgrund och sedan i med två stora rötter, Råda-sand och växter. Jag valde rätt många olika växter för att se vad som funkar. Tanken är väl att kanske rensa ut sen och fokusera på färre sorter men fler av dem. Tanken är väl att det ska kännas som något strandkant där de stora rötterna är just rötter från något dött träd ovanför. Lite mangrove-känsla.

    20 januari 2016: Akvariet fick invånare; 6 paletter och 2 ancistrus. Paletterna har lekt sen de kom i karet men ännu ingen rom.

    25 januari 2016: Några fler invånare; scalarer, indiska glasmalar, corydoras loxozonus, gibbiceps och dvärggurami. Det är intressant vilka val det blir när barnen är med...

    Jag hade i HappyCarbo från början med läste väl inte så noga på förpackningen så missade att den inte håller andra nödvändiga ämnen än kol. Efter ett par dagar med rejäl tillväxt började jag se gul-vita tendenser på växterna och förstod att det saknas lite spårämnen...

    To do-list:
    Se vilka växter som trivs i rådande förhållande.
    Rensa ut de jag inte är nöjd med. - (lite rensat)
    Fler av de växter jag är nöjd med. (behöver fler låga)
    Skaffa lite grenar och sticka ner som ska likna rötter. (tillfälligt klart)


    Tekniska data:
    Juwel Rio 300
    350 liter
    2 x 54w Juwel Daylight + reflektorer
    1 x 54w Juwel Nature + reflektor
    1 x 54w Juwel Colour + reflektor
    Originalpump 600 liter / timme
    Värmare 300w som ej behövs just nu. Värmen från lysrören är tillräckligt.

    Gödning: HappyCarbo, Tropica Plant Growth Spec. fertiliser
    Senast redigerad av Robot; 08 February 2016, 17:13.
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Försöker just nu få vattnet klart igen samt försöker hålla 25-26 grader istället för runt 27 som det vill bli med locket stängt. Dessutom vill jag sänka pH till runt 7.4 - 7.5. Idag är det runt 7.8 - 7.9.

    Kommentar

    • roxxor_swe
      • April 2015
      • 130

      #3
      Snyggt !

      Visst e det härligt o ha med ungar och ev. fruga i fiskaffären, hög igenkänningsfaktor =) ..
      som för mig då blev det döskalle, "no fishing" skylt o vad-som-helst fiskar =)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        fast funkar det helt Ok med 7,8-7,9 så är det ju inga problem.
        Akvariet ser trevligt ut
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          fast funkar det helt Ok med 7,8-7,9 så är det ju inga problem.
          Akvariet ser trevligt ut

          Ja fiskarna ser ut att trivas (*ta i trä*) så jag kör på med lite bevakning. Ska ta och införskaffa några nya tester, dessa är från 2004-2007 något och har dessutom legat en kallvind till ett garage...

          Några bra tester att rekommendera? Märken? Sorter?

          Var ute i våra vackra bokskogar här runtikring och plockade grenar samt lite löv idag. Blir till att försöka sanera dem innan de hamnar i karet...

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Rensade ur lite växter som bkev för dominerande samt roterade den största roten och trädde i lite bokgrenar...

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              Två av fyra lysrör igång. Det är lite förskjutning på tändningen så fiskarna får både soluppgång och solnergång...

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Du det där ser riktigt fint ut! Ska bli riktigt spännande att se hur det utvecklar sig.
                Lite tips och svar:
                Bra tester är t.ex. JBL som håller hög kvalité och en hyggligt tät skala. Skippa t.ex. Tetras tester som visar ganska grova steg.
                Pappersremsor har ofta för stor felmarginal. Så satsa på dropptest.
                För egen del testar jag No2 (när karet är nytt), No3, Ph och Kh.
                När jag tittar på dina växter så ser jag ju att du valt flera olika Echinodorus-arter (Svärdsplantor) . Dessa hämtar alltid en del av näringen via rötterna. Så vill du att de ska bli fina så behöver du någon form av botten-näring. Jag kör med JBL Siebenkugeln som är en lerkula du trycker ner vid rötterna. Ta 2-3 st. per Echinodorusplanta. Då ska de se på tillväxt!
                Nu har du ju fyllt karet med en hel del fisk under den första månaden. Vill flagga för att det tar 30 dagar från start innan karet börjar få kapacitet att omvandla Nitrit till Nitrat. Så hoppas du håller in bromsen ett tag innan du skaffar mer fisk
                Senast redigerad av Bluewing; 08 February 2016, 11:56.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #9
                  Jättesnyggt och det blev så bra med grenarna

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Du det där ser riktigt fint ut! Ska bli riktigt spännande att se hur det utvecklar sig.
                    Lite tips och svar:
                    Bra tester är t.ex. JBL som håller hög kvalité och en hyggligt tät skala. Skippa t.ex. Tetras tester som visar ganska grova steg.
                    Pappersremsor har ofta för stor felmarginal. Så satsa på dropptest.
                    För egen del testar jag No2 (när karet är nytt), No3, Ph och Kh.
                    När jag tittar på dina växter så ser jag ju att du valt flera olika Echinodorus-arter (Svärdsplantor) . Dessa hämtar alltid en del av näringen via rötterna. Så vill du att de ska bli fina så behöver du någon form av botten-näring. Jag kör med JBL Siebenkugeln som är en lerkula du trycker ner vid rötterna. Ta 2-3 st. per Echinodorusplanta. Då ska de se på tillväxt!
                    Nu har du ju fyllt karet med en hel del fisk under den första månaden. Vill flagga för att det tar 30 dagar från start innan karet börjar få kapacitet att omvandla Nitrit till Nitrat. Så hoppas du håller in bromsen ett tag innan du skaffar mer fisk
                    No2, Ph och Kh har jag haft koll på hittils. Mina tester har legat i 10 år men jag tror de är tillförlitliga fortfarande. Just så är i början och med barn som matar så vill jag också hålla koll på nitriten. No3 tänkte jag skaffa så jag kan se att växterna får vad de vill ha. Jag rensade visserligen bort några av Ehinodorusarna då de bredde ut sig för mycket efter rejäl tillväxt. Jag föredrar lite smalare växter så det ser ut som mitt i en tallskog!

                    Ska se om jag får den tillväxten på Lilaeopsis som jag hoppas på, har ju läst din tråd om Co2 som får bli räddningen annars!

                    Kommentar

                    • Robot
                      • February 2004
                      • 1174

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mu(sic)
                      Jättesnyggt och det blev så bra med grenarna

                      Tack! Ja, jag tyckte det gav ett litet mer naturtrogen utseende av en flodbank i S.A. / Asien där det är gamla rötter och träd som har fallit ner i vattnet.

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        Efter ungefär en månad så har hygrophilan nått vattenytan till Dvärgguramisarnas glädje. Full fart med att bygga skumbo!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Kul att både växter och fisk börjar trivas!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Robot
                            • February 2004
                            • 1174

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Kul att både växter och fisk börjar trivas!
                            Ja honan la mycket rom men inga yngel har setts till! Men å andra sidan finns det flera hungriga fiskar i karet så jag är tveksam till att rommen blev kvar...

                            Kommentar

                            • simka
                              • November 2013
                              • 326

                              #15
                              Ursprungligen postat av Robot
                              Efter ungefär en månad så har hygrophilan nått vattenytan till Dvärgguramisarnas glädje. Full fart med att bygga skumbo!
                              Tycker du fått till det riktigt bra, kul att följa. Hade varit spännande att se en helkarsbild nu när det fått kört igång sig lite
                              450L Malawi - Pågående projekt
                              180L Malawi - Avvecklat
                              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...