Apistogramma och andra dvärg ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Apistogramma och andra dvärg ciklider

    Hej alla akvarie entusiaster där ute.

    Rätt så ny här och är i gång med att starta upp ett akvarium på 222L.
    Känns dock som i minsta laget ju mer jag läser från era inlägg och ju mer kunskap jag tar in hihihi.
    Hade jag vetat det jag vet nu för några månader sen så hade jag nog köpt ett 450l kar i stället hahaha
    Men nu börjar jag med mitt lilla kar hihi så kan jag utöka längre fram.

    Tänkte börja med att berätta lite smått om mig och hur mina tankar går kring karet.
    Är för tillfället arbetslös så varje krona räknas, så detta får därför ta sin tid då jag vill få det så bra som möjligt, även om jag i grunden är allt annat än tålmodig hahaha.
    Har en Spansk gathund och x antal katter i varierande ålder då jag aktivt hjälper hemlösa katter och även sysslar med TNR katter.
    Tål kritik och hoppas därför ni ska våga ventilera era egna tankar och kunskap, sen får vi se om jag följer er eller väljer en egen väg hihi.
    Men feed back på allt är bara nyttigt och bra, hur ska man annars kunna lära sig något.
    Har haft olika akvarium tidigare allt från 100l upp till 500l, det sista på 500l fick jag aldrig starta upp, nu är det ca 5-8 år sen sista akvariet och har märkt att mycket har förändrats på den tiden.
    Kom över ett billigt och fint akvarium för några månader sen som jag köpte och nu börjar det kännas rätt att det ska startas upp.
    Jag är inte förtjust i förstora fiskar eller för tråkiga burkar.
    Så därför kommer jag ha både gott om växter och annan inredning så som rötter och sånt hihi.
    Jag vill försöka få harmoni i mitt kar och har för kärlek till malar och vissa fiskar.

    Dom fiskarna jag kommer börja med, tror jag hihi, är dessa
    Garra flavatra

    sen om dessa passar med garrorna så blir det även
    C. pygmeus eller C.adolfio
    Tanichthys albonubes
    Nannostomus marginatus, vet inte om det är exakt denna men ska vara liten smyckestetra
    Amon räkor
    Pangio kuhlii
    Otocinklus vittatus
    Apistogramma cacatuoides

    Kom gärna med era kunskaper här om vad som passar eller inte.
    Som rubriken antyder så kommer jag defenitift skaffa mig ett större akvarium men det blir längre fram.

    Just nu står det uppfyllt med vatten, för att jag ska vara säker på att det håller.
    Det är ett vanligt kar med aluram och alu ben ställning 110x45x45.
    Har hunnit köpa en del saker så som en pump- Hagen fluval U4 för 130- 240l, en doppvärmare- Hagen fluval E200 upp till 250l, några rötter och Julas blästersand 0,2-0,7mm.
    Det jag tittar på nu först att in handla är en bakgrund, funderar på BtN slimline, men är osäker på om jag ska välja vit eller den rödaktiga, kanske en basalt/gneiss?

    Tar gärna emot inputt om vad som skulle passa bäst som bakgrund till Jula sanden.

    På detta karet finns det ju en metallskena längst upp för täckglasen, hur får man dit en hel BtN bakgrund?
    Alltså inte slimline utan dom som ser mer verkliga ut.

    Kommer längre fram att investera i Co2 men känner att jag vill lära mig mer om det och få koll på vart jag köper dom bästa, billigaste grejorna någon stans.
    Kommer även snart att beställa PMDD, så jag har det hemma när jag kommer så långt hihi
    Läser allt jag kommer över, har även skickat frågor och fått jätte bra svar och respons från flera här på zoopet
    Men kände nu att det va nog dags med en projekt tråd, kanske dumt när jag inte änns har startat upp mitt kar men vill göra så lite fel som möjligt så jag slipper tömma karet och börja om.

    Annica
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker att du blandar lite för mycket i ditt fiskförslag - varför inte satsa på enbart Sydamerika (kanske kompletterat med en räkart) eller Asien.

    Hur Jula-sanden ser ut vet jag inte så därför avstår jag från att tipsa om färg på bakgrunden.
    Sen förstår jag inte riktigt vilken bakgrund du menar eftersom du först skriver att du väljer mellan 3 olika Slimline men sedan skriver att du inte skall ha Slimline utan de andra BTN-bakgrunderna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Hej!

      Jag skulle rekommendera att du väljer slimline i ett så pass litet kar. Då får du mer utrymme kvar för inredning och fiskar Jag har slimline i ett av mina kar och det är 40 cm djupt.Ditt är väl 45 cm djupt antar jag? Sen är det ju skillnad i pris också (jag satte svart solfilm på det andra karet och det är ju verkligen billigt)

      Kommentar

      • Zombivarg

        • December 2015
        • 249

        #4
        Tack för era svar och tankar.
        Uppskattar verkligen att ni tar er tid.

        Ja det kommer bli slimline 50x45 i detta karet.

        Kjel- den andra bakgrunden va jag mest nyfiken på OM man kan få ner den i ett sådant akvarium jag har eller ett ännu större, typ 500l kar hihihi.
        Det va jag som va lite otydlig.

        Kjel- jag har inte direkt super koll på vart fiskarna kommer från men trodde dom flesta kom från syd amerika.
        Åååå, googlade nu på vart garra kommer ifrån, så nu förstår jag hihi.

        Hmmm, blir att tänka om lite.
        Ska jag ha syd amerikanskt eller Asien.
        Vill verkligen ha Garra men egentligen i ett större akvarium så jag kan ha ett större stim av dom.
        Så då blir nog detta syd amerikanskt som jag tänkt från början.

        Hur mycket bör jag veta om bakgrunder, alltså hur vet jag vilka som passar i ett syd amerikanskt tex?

        Sen har vi lysrören, Vad ska jag välja där?
        Ska inte vara ett rent växtakvarium, men kommer ändå ha mycket växter, köra PMDD och så småningom Co2.
        Har en ramp med två rör i, tror det är dom som kallas T5 men har ingen aning hihi, och en ramp med ett rör i.
        Rampen med ett rör fick jag till karet och den andra fick jag tag på begagnad då dom tydligen inte görs mer.
        Vilket jag personligen tycker är korkat då jag har katter och därför vill ha ramper som ligger direkt på akvariet så inga katter går på glaset och trillar i hahaha.
        Tillbaka till rören
        Är det bra om jag använder alla tre rören eller ska jag bara använda två?
        Vad ska jag ha för några?
        Sylvania aquastar och Power glo har jag läst ska vara bra men vet inte om dom passar till mitt akvarium och hur många av vilken sort och spelar det någon roll hur dom sitter?

        Oj mycket frågor och mycket tankar som far, men så är det ju när man vill fixa sitt akvarium.
        Jag hoppas att mina röriga tankar inte blir för jobbiga för er ibland har jag själv svårt att hålla ihop dom hahaha

        Kommentar

        • Zombivarg

          • December 2015
          • 249

          #5
          Så då har jag blivit ytterligare lite klokare hahaha

          Detta akvariumet kommer att vara syd amerikanskt men hihihi, det betyder att jag måste fixa minst två till akvarium efter detta hihi
          Jag vill ju ha mina garra flavatra och sen hade det väl varit trevlig att äntligen lyckas med humlafisk hihi.
          Så ett kar på ca 500-750l till mina garra och hmmm vet ej i nu läget hur stort akvarium jag behöver till mina humlafisk, det får jag läsa på och återkomma till.

          Så jag har mitt kar 222l, jag har pump, doppvärmare, lite rötter och sand, varför köper jag i fel ordning hahaha.
          Nu ska jag skaffa min bakgrund, blir slimline från btn basalt/ gneiss från Flodströms akvarie o djurtillbehör, får dock vänta till måndag innan jag kan beställa det.
          Jag börjar bli säker på vilka fiskar jag ska ha.
          Smycketetra- Denna ska jag ha
          Kakadua ciklid- tror jag ska ha denna
          C. pygme mal- ska jag ha
          C.adolfoi- ska jag ha
          Häxmal röd- vill jag ha
          Amon räkor- Ska jag ha
          Asloene spixi- vill ha
          Paludmus sp- vill ha
          Tiger nerite snigel- vill ha

          År det något med denna kombon som ni ser är fel eller inte passar in i mitt akvarium så bara säg till.
          Har inte koll på ph och liknande för räkorna och sniglarna, ska försöka hitta den infon.

          Sen får jag se hur många fler fiskar jag kan ha efter att alla dessa är köpta och klara i karet.
          Vet ju att jag inte kan stoppa ner alla på en gång så detta kommer ta sin lilla tid hihi
          Få se vilka jag börjar med, ska ju bara vara några stycken.

          Hur länge ska jag vänta innan jag lägger ner dom första fiskarna och hur många kan jag lägga ner då?
          Stod 3-4 st har jag läst någon stans men vet inte om det beror på hur stort/ litet burken är.

          Ska skicka in för att bli guldmedlem nästa vecka så sen bör det komma upp lite bilder på min burk, även om den just nu är tom hihihi

          Sitter nu och tittar på fiskarna jag skrivit upp här ovanför och inser att det är rätt få fiskar även om mina smycketetror ska vara ett stim på minst 20st hade jag tänkt.
          Hur många kakadua ciklider kan jag ha?
          1 hane och 2 honor, blir det bra för alla eller kommer dom två honorna att slåss?
          Och om jag kan få i fler fiskar vilka skulle ni då rekommendera till denna skaran?

          Nä, nu ska jag posta detta inlägget så att jag kan gå vidare och läsa "tvättstugan" hihihi, ååå jag har lyckats komma till sidan 18 hahaha trots att jag både är ordblind och läser sakta hihi
          Ha en skön kväll alla

          Kommentar

          • Zombivarg

            • December 2015
            • 249

            #6
            VÄXTERNA TILL MIN SA BURK

            Så där...... då har jag sökt och läst om flera olika växter för att hitta vilka som skulle passa i mitt SA kar hihihi
            Fanns en del på tropica, men dom saknade en del information om växterna som jag måste leta upp.
            Efter mycket tittande och läsande så funderar jag på dessa växter.

            BAK
            Egeria densa- kan byta ut denna mot någon annan som växer mer långsamt då jag har flera som växer snabbt.
            Heteranthera zosterifolia- växer snabbt
            Myriophyllum mattogrossense- växer snabbt

            MELLAN
            Bacopa Australia- växer snabbt
            Echinodorus quadricostatus- växer snabbt

            FRAM
            Lilaeopsis brasiliensis- växer sakta
            Micrathemum "monte carlo"- Växer mellan

            PÅ RÖTTERNA
            Vesicularia dubyana- växer medium
            Microsorum pteropus- växer sakta

            Jag vet att javaormbunken inte hör till SA men vill ha någon växt på rötterna mer än mossan.
            Denna kommer bytas ut om jag hittar någon annan växt som passar bättre till SA burk.
            Har ni några bättre förslag så får ni gärna dela med er av dom hihi.

            Hur ser annars denna växt kombo ut?
            Är det bra med så många snabb växande plantor eller ska jag byta ut någon/ några och i så fall vilken/ vilka?

            Sen ska jag bara lyckas hitta dessa också hihihi

            Blir det lagom om jag köper 2 krukor av var sort eller ska jag köpa mer/ mindre av någon?

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              #7
              Så där, då har jag lyckats överlista datorn igen hahaha.
              Tja vill inte den rotera mina bilder rätt så får jag rotera mobilen innan jag tar bilden hihihi

              En bild på ett vatten fyllt kar med en ner sänkt redmoor rot som ska sluta flyta hihi och en bild på lite olika stenar jag plockat i går och idag.

              Räcker det med att jag tvättar, skrubbar och sen kokar stenarna?
              Hur vet jag om dessa stenar går att använda i ett akvarium utan att förgifta fiskar och växter?
              Hoppas någon kan hjälp mig med svaren.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Skrubba och spola av räcker, ifall du inte plockat dom i ett vattendrag då kanske kokning kan vara bra.

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  #9
                  Nä inget vattendrag utan legat i stengärdet runt markerna här.
                  Tack då vet jag hur jag ska göra.

                  Kommentar

                  • Zombivarg

                    • December 2015
                    • 249

                    #10
                    Så där, då är bakgrund och silikon beställt, hoppas det kommer nästa vecka hihihi
                    Blev BTNs slimline basalt/ gnaiss och så ville jag prova med svart silikon.

                    Längtar hihihi
                    Under tiden jag väntar på bakgrunden ska jag köra runt lite och se vilket ut bud det finns på dom växterna jag vill ha.
                    Jag vill verkligen försöka att få så mycket som möjligt i SA stil, vet dock inte hur det är med bakgrunden men det struntar jag i hahaha

                    Kommentar

                    • Zombivarg

                      • December 2015
                      • 249

                      #11
                      Jippi bakgrunden har kommit, så nu ska jag iväg och hämta den.

                      En fundering, hur långt från bakväggen ska jag sätta bakgrunden om jag vill förbereda för att kunna ha ett filter där bak?
                      Vill göra rätt från början.
                      Tänkte att eventuellt lite längre fram skaffa en pumpskalle men vilken sort ska jag välja?
                      Eheim compct 1000 eller eheim compact 2000?
                      Eheim 1000 är 54mm bred så där tänkte jag att 7,5-8 cm mellan bakgrund och vägg räcka.
                      Men jag vet inte hur bred eheim 2000 är, det står inte med.

                      Tacksam för all hjälp ni kan ge mig

                      Eheim 1000

                      Eheim 2000

                      Kommentar

                      • Zombivarg

                        • December 2015
                        • 249

                        #12
                        Så där nu kom bakgrunden på plats, tog några dagar för mig att bestämma hur den skulle sitta.
                        Jag valde att sätta den som det är tänkt, alltså direkt mot bakrutan.
                        Nu ska jag bara vänta tills silikonen har härdat klart sen så ska sanden tvättas och läggas i, få se om 25kg bläster sand räcker eller om jag får köpa en säck till.

                        Har börjat fundera på växter och då Kjell tala om att dom jag fundera på att köpa va väldigt ljuskrävande så funderar jag på att välja andra växter, alltså inte bry mig om ifall dom är SA växter eller kommer från någon annan del av världen.

                        Så tänker välja en anubis sort och java ormbunke som jag kan fästa på rötter och stenar.
                        Sen vill jag ha lite snabb växande växter, lite mosa och någon växt med små blad (då jag tycker dom är så fina).

                        Ni får gärna komma med förslag på olika växter.

                        Kommentar

                        • Fredrik2016
                          • January 2016
                          • 1

                          #13
                          Stiligt! Är lite av en nybörjare själv så jag hämtar inspiration från detta. Följer!

                          Kommentar

                          • Zombivarg

                            • December 2015
                            • 249

                            #14
                            Fredrik, välkommen hit till zoopet och tack så mycket.
                            Vill du ha bra inspiration rekommenderar jag Piajo projekt tråd "Tvättstugan", hon har jätte fina akvarium och inredningar och hon tar gryma foton, en fröjd för ögonen att följa hennes projekt.

                            Kommentar

                            • Zombivarg

                              • December 2015
                              • 249

                              #15
                              Va i en ny akvarie affär igår i Malmö, jag har aldrig varit där förut.
                              Dom hade många finna fiskar, bra med växter och rötter, så det blev 2,7 kg redmoor rötter som fick följa med mig hem och som nu ligger i blöt
                              Roligt med en så bra och fin akvarie affär inte allt för långt bort, ska naturligtvis besöka Nol, Åled och Kaj längre fram men dom ligger ju lite längre bort.

                              Tog lite kort på några fiskar, bla ett par av apor, kommer tyvärr inte ihåg vad dom hette mer än att dom va dubbel firered, enormt ha begär.
                              Försökte lada upp bilder på paret, den ena bilden ändrade sig från liggandes till ståendes men inte bilden på den knalgula honan, någon som vet varför det blir så?
                              Och hur roterar jag det liggande fotot?
                              Vet inte varför bilden på hanen ändra sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...