Om / Nystart av 240....vad ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Om / Nystart av 240....vad ?

    Tips på invånare / set up !!

    Ny / omstart av Juwel Rio 240 kar.

    Se bilden.

    Allmäna förutsättningar:

    Belysning är tänkt att vara över den mittersta 1/3-delen. Försöka ge ett ganska dunkelt intryck till höger o vänster.
    Ljusmängd ungefär som 1/3-del av originalrampen, dvs motsvarande runt 20/25 w akvarierör.


    Bygger in filter bakom bakgrund. (inte bestämd vilken ännu). Utnyttja original kammare till höger.
    Ungefär lika stor kammare till vänster. Flåset på pumparna kan styras till stor del. Så ganska bra filtrering.

    Det kan tänkas ”bygga” nått till både höger och vänster med sten/rötter.

    I mitten är det tänkt att byggas upp ett ”rotröse”. Antingen en fet spretig rot, eller en hög med mindre rötter
    som binds/skruvas ihop. Sträcka sig från botten nästan hela vägen upp.

    Vad som är viktigt är att det blir en massa ”hålrum” för malar.

    På ”roten” binder / klämms det fast några Windelöws / Javaormbunkar, kanske någon enstaka Anubias.

    Botten består av antingen återanvänd sjösten med tillsats av svart. 3-4 mm. Eller ny Biltema sand, som jag
    tycker mörknar fint över tid.

    Bakgrund blir någon sorts mörk sak.


    Så långt….så bra I planeringen.

    Men när det kommer till invånarna blir det lite stopp i huvvet på mig.

    Givet är att:

    Någon sorts SA / CA tema.

    Malar som hittar sina platser i rotsystemet. Vilka vet jag inte. Men jag är faktiskt ganska förtjust i den vanliga ancistrus.
    Om det blir den, så blir det inga albinos/super red eller liknande saker. Nä ”originalfärgen” blir det isf.

    Scalarer går bort.

    Discus finns ju inte på kartan med detta kar.

    Men nått mer än lite malar måste man ju ha.

    Men vad ?

    Jag har funderat på ett par tre olika “set ups”, men jag vet inte om det är rätt väg.

    Variant 1, klassisk SA-tank:
    Utöver malarna.
    En shitload med färgrann tetra i mitten på karet. Kanske om man har tur så stimmar dom mer runt rotsystemet. Snyggt.
    Till detta kanske någon trevlig dvärgciklid på botten.
    Funkar ?
    Isf vilka skulle bli snygga i detta kar.

    Variant 2, en ”CA-tank”:
    Utöver malarna
    Kanske ett mindre gäng med en fredlig / inte alltför revirhävdande mellanstora CA-ciklider.
    Funkar ?
    Isf vilken ?

    Variant 3, ”Mish Mash av LF:
    Utöver malarna.
    Ett par tre grupper av LF. Isf Naturformer. Så långt ifrån varandra att de inte korsar sig.
    Funkar ?
    Isf vilka ?

    Variant 4, ”Jordätarburk:
    Utöver malarna.
    Ett mindre gäng av en färgrann, lite mindre, inte alltför bitsk jordätare.
    Funkar ?
    Isf vilken ?


    Nu har jag mina egna tankar på alla varianter. Men jag får inte riktigt till det i mitt huvve om man säger så.

    Så, lite tankar, lite förslag, lite uppslag…..skulle uppskattas.

    Tacksam för förslag på fler varianter, 5 / 6 / 7 / 8 tages emot med tacksamhet.

    Men håll gärna förslagen isf till SA / CA (som bubblare kan karibien också utvärderas).
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    En fisk jag såg fanns med på MAF auktion i oktober intresserade mig. Tyvärr kunde jag inte åka på auktionen och försöka ropa hem den, så jag ska leta upp den på annat vis. Men fisken heter Cryptoheros Nanoluteus. En CA-ciklid som inte blir så stor vad jag kan utläsa. Skulle kanske passa i ditt 240 tillsammans med en fin stam endlersguppy, 10 stycken silvertippstetra/koppartetra (riktigt rolig tetra att beskåda för övrigt. Hanarna blir supersnygga i dunkelt ljus) och avslutningsvis dina Ancistrus tillsammans med 2-4 st Sturisoma av valfri variant, och 6-8 snygga Corydoras Sp cw010. Det skulle jag tro blir ett intressant akvarium att spendera tid vid...trots en liten blandning av CA och SA.
    //Ola

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Cryptoheros Nanoluteus är faktiskt en liten sak som gått mig förbi.

      Tackar för tipset. Skulle nog fungera.

      Vet du hur många man kan trycka ner innan det blir olämpligt ?

      Om jag går på detta, så renodlar jag det nog till CA med en naturform av en Platy eller Svärdbärare. (Bortsett från malen då).
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ett helt annorlunda förslag som utgår från att du har en stor rot i mitten. Såg en gång på ett offentligt akvarium på Teneriffa ett kardinalakvarium som var häftigt (bifogar ett dåligt foto)
        Så varför inte ett stort stim (minst 100 st) med kardinaler och sedan en stor grupp med Corydoras (ca. 20 st) på botten
        Bifogade filer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ett helt annorlunda förslag som utgår från att du har en stor rot i mitten. Såg en gång på ett offentligt akvarium på Teneriffa ett kardinalakvarium som var häftigt (bifogar ett dåligt foto)
          Så varför inte ett stort stim (minst 100 st) med kardinaler och sedan en stor grupp med Corydoras (ca. 20 st) på botten
          HA !

          Det är just den bilden som gav mig inspirationen !!

          Riktigt kul att se.

          Tanken med ett fett stim av tetror är inte alls fel.

          Den får jag tänka nooooga på.

          Corys på botten..... mmmm...kanske....

          Tackar för inputen !!
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Undrar om det går med Corys i den engelska sjöstenen....3-4 mm....förvånansvärt runda små stenar.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              Cryptoheros Nanoluteus är faktiskt en liten sak som gått mig förbi.

              Vet du hur många man kan trycka ner innan det blir olämpligt ?
              Tyvärr vet jag inte. Jag har själv aldrig haft arten. Jag planerar att införskaffa efter jul/nyår. Ska läsa på tills dess. Men spontant lutar det åt 6-8 ungdjur till mitt 540L. Så kanske 4-5 st till ett 240.
              Det finns kanske någon här på forumet som sitter inne med mer info om arten.
              Senast redigerad av ICC; 07 December 2015, 12:05.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                En tanke börjar komma.......

                2 frågor.....

                1)
                Engelsk sjösten....3-4mm....förvånansvärt "runda stenar"...känns inte alls vassa.....

                Skulle en Cory gilla läget där ?


                2)
                Om man tänker sig en grupp Corys, inte den minsta varianten, på kanske 12-14 st.

                Skulle de kunna samsas på botten ihop med säg....6 st Bolivianska fjärilar ?
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Liten bump.....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    En tanke börjar komma.......

                    2 frågor.....

                    1)
                    Engelsk sjösten....3-4mm....förvånansvärt "runda stenar"...känns inte alls vassa.....

                    Skulle en Cory gilla läget där ?


                    2)
                    Om man tänker sig en grupp Corys, inte den minsta varianten, på kanske 12-14 st.

                    Skulle de kunna samsas på botten ihop med säg....6 st Bolivianska fjärilar ?
                    Inga problem att samsas. Jag har själv 6 Bol.Fjärilar tillsammans med 5 C. Sterbai och det funkar fint... iaf i mitt 540L.
                    Angående den engelska sjöstenen har jag svårt att uttala mig. Har aldrig haft det. Men jag har sett i butiker att de haft den kombinationen. Vad jag vet är i alla fall att Corydoras gillar att "borra" ner nosen i bottenmaterialet i jakt på mat.

                    Kommentar

                    • Micke L
                      • December 2013
                      • 456

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      En tanke börjar komma.......

                      2 frågor.....

                      1)
                      Engelsk sjösten....3-4mm....förvånansvärt "runda stenar"...känns inte alls vassa.....

                      Skulle en Cory gilla läget där ?


                      2)
                      Om man tänker sig en grupp Corys, inte den minsta varianten, på kanske 12-14 st.

                      Skulle de kunna samsas på botten ihop med säg....6 st Bolivianska fjärilar ?
                      Jag tror det blir jobbigt för Pansarmalarna. Cikliderna skapar ju revir och det gör att det blir ont om bottenyta kvar..

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        time to work........suuuuck....
                        Bifogade filer
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          grus tömd.....40 kg engelsk sjösten....med lite extra småsten...och gammal bottengödning......men får inte in någon bild....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Då testar vi med att ladda upp från Firefox. Men nä.....

                            Karet fyllt med vatten....skrubbat....kilovis med gammal andmat, cyano, döda blomdelar och annat tjafs, flyter runt i karet.....en del sitter förvånansvärt löst....en del sitter som om det vore fastbultat i berget.....blir till att blötlägga under några dagar och skrubba med jämna mellanrum.

                            I övrigt är jag lite trött....belysningen som var tänkt sket sig igår kväll när jag inventerade förrådet.....back to square 1 på den biten....

                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Hmmmmm. ....fick jag in en bild nu...från telefonen
                              Bifogade filer
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...