450L Mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    450L Mbuna

    Hej!

    Efter en tids frånvaro håller jag på att starta upp ett 450L Malawi projekt och startar därför denna projekttråd. Ungefär så här har jag tänkt mig:

    Mjukvara:
    • Ca 3-4 sorter Mbuna
    • Mixad ålder
    • Dämpad centrerad belysning
    • Svart bakruta för djup och färg
    • Central position i vardagsrummet, se planlösning
    • Rockscape & ciklidsand
    • Inspirationsakvarier:
    Klicka på bilden för större version

Namn: maxresdefault.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,9 KB
ID: 2185549 Klicka på bilden för större version

Namn: 22941a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 17,5 KB
ID: 2185550

    Hårdvara:
    • Aluminumram & aluminumställning
    • 450L (180x50x50cm)
    • Två filterhörn, 2x2000 L/h
    • 150cm ljusramp 2xT8
    • Värmare 300W
    • Svart akrylfärg på bakrutan
    • Svart designfolie på sidorna vid filterhörnen



    Akvariet är beställt hos glasmästaren och dyker förhoppningsvis upp snart.

    Vad tror ni om upplägget? Kom gärna med tips och förslag, det är så mycket lättare och roligare att tänka om innan man kört igång
    Bifogade filer
    Senast redigerad av simka; 15 November 2015, 17:58.
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Sten?

    Har gått länge och funderat på vilken sorts sten jag ska ha i akvariet. Det har mestadels stått mellan två alternativ: Köpa lavasten eller hitta egen natursten.

    Det som lockar mig med natursten är att jag tror det är lättare att hitta olika storlekar, så man kan ha några större block omgivna av mindre. Och så är det lite snyggare. Lavastenen hos Kent i Nol (där jag tänker köpa det mesta) är i ganska samma storlek, ca 10-15cm i diameter. Men är å andra sidan lätt att få hem.


    Är det någon som vet var man kan hitta bra natursten i Göteborgsområdet? Helst mörk- eller ljusgrå. Är helt nyinflyttad så känner inte till området så väl..
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Jag kör bara med natursten nuförtiden

      Edit: och jag gillar måtten på ditt akvarium

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Jag kör också natursten jag har hittat. Jag åkte ner till stranden och hämtade ett lass.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Håller med, ska ge mig ut på en expedition i helgen och se vad jag kan hitta
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            👍👍
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Shopping

              Nu är det mesta prylarna som ska inhandlas fixat. Det blev en tur till Kent i Nol och en sväng till Hornbach för att komplettera. Här är inköpslistan:


              • 2x40w T8 150cm ljusramp
              • 2st Kinapumpar 2000 L/h
              • Värmare
              • Massor av filtermaterial!

              • 50kg vit cikldsand med struktur
              • 1m svart slang för dammar (till filtren)
              • Svart silikon
              • Svart akrylfärg med mycket pigment
              • Svart designfolie till sidorna för att dölja filterhörnen
              • Rollerkaft med 2 svamprollar för glansiga ytor
              • Maskerigstejp


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5304.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,4 KB
ID: 2173150


              Pratade länge och väl med Kent om hur jag på bästa sätt ska nå dit jag vill. jag fick tipset att ställa pumparna på filtermatta för att dämpa ljudet och få ännu mer filtermaterial - genialiskt! ungefär så här kommer det att bli:
              Klicka på bilden för större version

Namn: Filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,5 KB
ID: 2173151

              För er som missat Nol´s Ciklidhobby kan jag verkligen rekommendera ett besök!
              Senast redigerad av simka; 29 October 2015, 19:37.
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Ser ju bra ut. Nu börjar det roliga

                Det enda som jag är lite tveksam till är att båda pumparna är riktade direkt mot varandra. Då kommer du nog inte att få någon bra cirkulation på vattnet. Men i den ena av dem skulle du kunna sätta utblåset snett så den skickar vattnet runt. jag har gjort så på mina hörnfilters. Så här:

                Klicka på bilden för större version

Namn: cirkulation.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,2 KB
ID: 2173153

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20151029_213835.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,6 KB
ID: 2173152

                Som du kan se så har jag också gjort ett litet hål som pumpen kan sitta i och där är sedan 2-3 cm utrymme under pumpen och filtermaterialen för att den ska kunna ha fritt att suga in vatten.

                Jag har skurit ett snitt ner som sen slangbiten från utblåset sitter i. Jag skulle vilja göra på ett annat sätt idag om jag skulle göra om det och det är att ta en filékniv och stuckit igenom den där man ska ha utblåset och skära ett litet x och sedan tryckt slangen igenom. Det blir nog snyggare och mera hållbart i längden :-)
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ja jag håller med där, stick bara ett hål i mattan och tryck igenom slangen. Du kan sätta pumpen rakt och bara ha en liten böj längst ut på slangen...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • simka
                    • November 2013
                    • 326

                    #10
                    Ungefär så jag tänkte göra, bilden är fel Tror att man kan få bra cirkulation runt karet om en pump pekar mot motstående filter och den andra pumpen snett framåt som du gjort Webo!

                    Riktigt taggad på att få hem karet snart! Hoppas på nästa vecka.
                    450L Malawi - Pågående projekt
                    180L Malawi - Avvecklat
                    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                    Kommentar

                    • simka
                      • November 2013
                      • 326

                      #11
                      Sten

                      Har varit hemma hos föräldrarna och hittat sten. Några har bra form och några är jag lite osäker på, men tänker att det är bättre att ta lite för mycket så har jag lite att välja på. Blåste av dem med högtryckstvätten även om de var ganska rena.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 434,6 KB
ID: 2173199

                      Vad har ni för filosofi angående underlägg mellan sten och botten? En del kör en del inte.. Malawi skyfflar ju en del sand så ett underlägg riskerar väl lätt att bli synligt?
                      450L Malawi - Pågående projekt
                      180L Malawi - Avvecklat
                      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Stenen ser bra ut. Ang underlägg så är viss för underlägg och andra kör utan. Jag kör utan i mitt Juwel 450. Vet inte om vilket kar man har och vad det står på spelar roll men skulle tro det kan spela in också.

                        Mina sten är lagt ovan på sanden och jag tycker inte jag kan se att de är nere på glaset trots att mina har grävt en del..

                        Kanske någon av de som kör med underlägg kan ge råd till dig.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • joeyk
                          • August 2010
                          • 153

                          #13
                          Ursprungligen postat av simka
                          Har varit hemma hos föräldrarna och hittat sten. Några har bra form och några är jag lite osäker på, men tänker att det är bättre att ta lite för mycket så har jag lite att välja på. Blåste av dem med högtryckstvätten även om de var ganska rena.

                          [ATTACH=CONFIG]77937[/ATTACH]

                          Vad har ni för filosofi angående underlägg mellan sten och botten? En del kör en del inte.. Malawi skyfflar ju en del sand så ett underlägg riskerar väl lätt att bli synligt?
                          Jag läste någonstans att det kan vara bra med sk. eggcrates. http://www.undertaksbutiken.se/ventilationsraster/77-0. Jag tror att jag kommer använda mig av det i mitt kar framöver.. Någon typ av akrylplatta lär ju fungera det med.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Ja det är ju en smart lösning också. Bara plasten klara vikten.

                            Kul i beskrivningen när man ska använda det som underlägg "tillåter stort ljus- och luftflöde."
                            Senast redigerad av Webo; 01 November 2015, 15:14.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13127

                              #15
                              Ursprungligen postat av Webo

                              Mina sten är lagt ovan på sanden och jag tycker inte jag kan se att de är nere på glaset trots att mina har grävt en del..
                              Det som kan hända är att fisken underminerar stenen och kan bli klämd under den... Ännu värre kan det gå om man har stenar
                              ovanpå också som rasar och risk finns att karet spricker!!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...