Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Ursprungligen postat av tanteva
    det är så mysigt att mata fiskarna nuförtiden =D... jag har gått över på levande foder, hur hemskt det än låter. Det är små maskar som ringlar sig, som bor i vatten i kylen. Fiskarna är så glada när dom får detta foder =D
    pansar pandorna riktigt mumsar med frenezi när dom hittar dom, ancistusarna blir jätte glada (dom får såklart alg tablett och grönfoder med) fjärilarna blir så glada så man ser ögonen på dem riktigt gillar =D även hexmalarna mumsar på dom =D småfiskarna måste jag dock ge torrfoder till då maskarna trots dom är ungefär 1 mm tjocka knappt.

    MEn det ger mig nya dimensioner över mata fisk, jag som på sin höjd haft fryst förut =D
    Hej!
    Vad är det för foder? Tänkte också odla lite eget levande foder, vatten i kylskåpet låter smidigt jmf med artemia etc.
    Förökar de sig själva? Vart köpte du första uppsättningen?

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      det är inget jag odlar jag köper... blackworms heter dom... man kan tyligen odla om man är lite om sig å till sig... genom att skaka burken så dom delar sig... men jag vet inte vad dessa i sin tur äter..=) en påse sådana kosta 50 spänn är ju ganska dyrt kanske å räcker runt 14 dagar till 3 veckor... hos mig får dom kanske var tredje dag detta foder, men jag har ju även fryst å grannulat å flingor...

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Mina regnbågar brukar också få granulat, fryst artemia och levande mygglarver glasveranda samt blackworms då är det fest, fredag och lördagsmys....
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          det går lite upp å ned med blackworms här... jag glömmer burken utanför kylskåpet... då dör dom fort... =/ just nu har jag ganska lite fiskar som äter just dessa maskar... så dom får mer frys foder =)

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Phu, efter två kvällars läsning har jag kommit igenom dna akvarietankar. Jag är glad, inspirerad, nylärd, gammallärd, nyfiken, byggsugen, ha-galen och akvaristisk. Med gammallärd manar jag att jag har genom att läsa din tråd, kommit ihåg saker jag kunnat flr typ 10 år sen. Då jag senast hade kar igång.

            Jag säger som dom andraatt jag gillar ditt rättframma sätt och språk. Jag uppskattar att du skriver om både ont och gott och fotar så man känner delaktig i dina kars utveckling.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              åå tack =D va kul, nu vart jag så glad så =D ja bättre att säga den för stunden bittra sanningen är att linda in det i lull lull =D jag får ju setbacks med .. nu har honan av de senaste cikliderna försvunnigt, tyvärr tror jag inte hon har gömt sig med rom utan har av nån anledning vikt hädan. Troligen pga något jag gjort galet...
              Samtidigt drar jag mig något för att påbörja ombyggnationen där, för att få ut malarna.

              Men jag har en 10liters burk, varför jag egentligen köpte den är ju ett mysterium. Den är ju för liten för allt å alla.. men hur det nu än är tror jag man kan fota fiskar i den innan man stoppar dom i påse å tar dom vidare, så kanske var det nån nytta med det. Det är enkelt att få bra lyse i en sådan liten. Ja vi får se..
              .
              Nu går det bara räkor i 54an som även den skall bli omgjord för dvergkulfisk =D Men jag måste ju hålla liv i alla fina baskilusker som bor där... men jag måste samtidigt suga ren sanden. Den är ju lite porös i sig så hela botten är ju som ett filter där. Då det bara kommer att vara 2 dvergkulfiskar där så kommer den gå utan pump... men med mycket växter så som man bör göra då man kör utan pump. Så räkorna måste gå där så länge det går annars får jag låna nån annan fisk som håller igång det... har ju förvissa några guppis kvar än så kag kan ju ha 3 av dom eller så =)

              ja räkorna dör ju om dom är där samtidigt som dvergkulfiskarna, måste rensa ur lite snäckor med då det inte kan vara för många. Det stressar tydligen kulfiskarna , asch nu kallar jag dom puffers =P

              ja nog tänks det här i den galna akvarievärlden hos mig =D

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Så där. Nu har jag läst ifatt din personliga tråd Eva. Alltid lika mysigt att läsa din kluriga tankar som ofta tar nya spännande riktningar. Fint blir det dessutom.
                Senast redigerad av Bluewing; 04 December 2017, 17:55.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  hej där blåvinge =d jag kommer inte in i din tråd förtillfärllet.. jag får sådant att det sägs jsg inte har behörighet =P men efter ett tag.. men det jag har sett har vartfint å mysigt med både kar å övirga foton =D

                  å tack å tack för de värmande orden =D

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Hej du

                    hur går dte hemma hos dig? Har du tid att skriva en rad om dina kar? Vill läsa haha
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      hej där blåvinge =d jag kommer inte in i din tråd förtillfärllet.. jag får sådant att det sägs jsg inte har behörighet =P men efter ett tag.. men det jag har sett har vartfint å mysigt med både kar å övirga foton =D

                      å tack å tack för de värmande orden =D
                      Varsågod! Om du loggar ut från Zoopet och loggar in igen så brukar den där irriterande kommentaren försvinna. Får också så ibland. Speciellt om jag använder Tapatalk i mobilen eller på plattan.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        Tjena mors =d men va kul det var här idag då...Allt går på lågfart.. alla guppys från 54ran är ute nu så nu bor bara räkor där.. dom skall med flytta till 114 karet.. för i 54an är det tänkte bli dvärgpuffers. Det ser jag fram emot, men jag måste tima det med flytten av räkorna, annars tappar jag ju det fina rundgående vattenkvaliteten jag fått till där...JAg har ju vart på sparlåga med flytta runt mina rötter i 114 karet... för att få ut malarna. Har lite problem med en arm för tillfället . Det gör att jag har svårt hålla ut den i rätt vinkel för att lyfta runt å greja. Kanske kan jag ta det med vänstern ist, men jag brukar aldrig ha den i karet , det blir ju som att försöka borsta tänderna med fel hand.... det är ju svårt ha ha så det är rätt lugnt än... men det kommer bilder mm.. senare när jag får till det =D

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          asch det funkade inte logga ut å in för mig... men det burkar ändra sig efter ett tag =D

                          å btw... miiaoo kul att du kommit emd vet inte om du e gammal som kimmit igen eller om du är ny .. men välkommen i art fall =D
                          Med det namnet antar jag du har katter , det har jag med 2 st ... =D

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Mja, nygammal. Hängde här för typ 10 år sen eller så

                            Jdå, har katter. 3 maine coon och 2 bonnkatter
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              God Jul och Gott nytt år alla =D

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Detsamma Eva och tack för alla roliga inlägg
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...