Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    Allt har lugnat ner sig i burken, Rasbororna har vart väldigt nyfikna på tetrorna =D och försökt hänga med, vlket dom inte gör riktigt men dom ser pigga å glada ut på ögonen =D.
    Tetrorna simmar inte bara runt runt längre, och eftersom jag har så liten burk så när dom kände sig säkrare så är dom över allt. Är väl för litet stim med för att få stim effekten ordentligt.(10st)
    Guramisarna tror jag har lugnat sig dom med, här om dagen var båda nära varandra vid ytan.. Jag har ordnat så att jag kan fixa en ev ynglingsbalja åt dom för kortare period.
    Han får äta utan problem ialf så det är väl övergående. Men jag fick tipset i labyrintfisk gruppen att skaffa ev ett par till för dem skulle trivas bättre då... så jag måste göra om lite ialf =P men men jag lär mig nytt ialf =D
    Senast redigerad av tanteva; 23 April 2016, 11:31.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      Oj vad det har hänt grejer här Karet ser skitbra ut tycker jag nu när det har vuxit till sej. Väldigt fina växter. Jag har funderat på att skaffa sötvattenstång. Fäster man den på nåt eller planterar man i sanden?

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        Man kan binda det mot något men det sprider sig rätt bra och ligger fritt här och var. För mig har det funkat bäst att antingen ha det fritt i akvariet eller när det själv fäst sig själv mot något - exempelvis när det fäster sig i glasormbunke (vilket iofs får glasormbunken att minska i växtkraft). Jag tycker sötvattentång är lika bra som javamossa.

        Fisheye

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          Den fäster sig på lite allt möjligt =d den stora sitter på en kol sten med ett seciellt gummiband tråd jag köpte för att kunna binda fast växter på rötter och stenar =)

          Men jag har sett att spillet som flygit omkring lite har lagt sig till rätta där det kunde ligga stilla och då börjat fästa sig i mitt bottensubstrat. Så det fäster lite var stans.
          Börjar få bråttom få till en ny balja, då jag inte vill slänga några växter än. Men även min mossa fäster in på allt möjligt, men sötvattenstången är jag väldigt glad för. Dock tog näringen slut och jag var lite sen med näring för planterna så den har lite gula dova prickar. Jag hoppas det är över gående då jag börjat med tillförsel av näring nu =)

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Jag ska ta och skaffa lite tång tror jag

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              =d

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                för nån dag sedan vart jag väldigt glad , för då fann jag hona nr 2 av räkorna med många romkorn runt de söta benen som propeller på för att sköta dom =D
                Idag skall jag åka och köpa ett nytt filter med , en fuval2 förra modellen jag gillar dom =) och sedan blir det köpa en nylonstrumpa...

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  jag säger då det, jag måste ju ha bra vatten *skryt skryt*... av mina 5 räkor är ju 3 med rom =D bästa julklappen såg jag just =D tur jag skall köpa nytt filter och nylonstrumpa idag =D

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    Önskar alla god jul och gott nytt år =D
                    Nu skall jag sätta i nya pumpen då jag tror den andra är för snabb för fiskarna har inte lekt sedan jag bytt ... =D och jag komihåg köpa strumpa, men jag mitt nöt köpte en begie inte en svart ha ha

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      Önskar alla god jul och gott nytt år =D
                      Nu skall jag sätta i nya pumpen då jag tror den andra är för snabb för fiskarna har inte lekt sedan jag bytt ... =D och jag komihåg köpa strumpa, men jag mitt nöt köpte en begie inte en svart ha ha

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        God fortsättning !
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          tackar å dito =D

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            Nu är jag så glad å jag vill bara skrika HURRRRRRAAAAAAAAAAAAA för nu har dom kommit mina räklingar, bara sett 2-3 st än så länge dom är ca 0.7- 1 cm stora .. hur gamla är dom då ? än så länge bara bild med mobilen å dom är sååå suddiga... nu skall jag ha kaffe å se om jag hittar fler =D

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Vad roligt

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                Ja det är så kul så jag nästan sprutar av glädje =D
                                Det visar sig att dessa 3 jag såg kom från första honan med rom, för dom är ju nästan en månad gamla. Det är en bedrift då dom klarat saltet jag hade i för sjukdom samt behandling av det, för min gurami.Nu har jag sett att 2 honor av 3 har droppat sin rom, och små räkor på 1.5 mm ser jag bara inte över huvud taget. Dock så äter ju guramisarna och de andra små fiskarna säker dessa små, men naturlig minskning gör mig inget annars skulle jag ju översvämmas av just räkor...
                                Men jag som byter på mitt vis osv har på någe sätt lyckas få till det för räkorna vattenbyten pratar jag om nu =P Det gör mig glad, alla fiskar har anpassat sig hanen (gurami) har färgat ut rejält och har börjat göra mot attacker på honan, så dom har nån katt å råtta lek å turas om nu. Inte bara hon som jagar med andra ord . De ytväxter jag fick med när jag köpte gurmisarna växer så det knakar, skickar ut fina sidoskott. Rötterna är korta , annars blitt varnad dom får så långa rötter, men vet inte om guramisarna äter på dom, dom tycks gnaga på andra plantor.
                                Det som är konstigt att anubisarna av alla växter inte trivs, jag kommer få ta ut den ena helt rå roten , trots den är bunden på kolsten börjat bli gul å gojsig.
                                Men det kan jag ta då allt annat verkar gå som jag vill =D
                                Rasbororna försöker simma med neonerna, men orkar ju inte riktigt hänga med. Deras samspel funkar fint dom trivs ihop =) ja så just nu är allt toppen =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...