Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Ursprungligen postat av tanteva
    Tjena mors =d men va kul det var här idag då...Allt går på lågfart.. alla guppys från 54ran är ute nu så nu bor bara räkor där.. dom skall med flytta till 114 karet.. för i 54an är det tänkte bli dvärgpuffers. Det ser jag fram emot, men jag måste tima det med flytten av räkorna, annars tappar jag ju det fina rundgående vattenkvaliteten jag fått till där...JAg har ju vart på sparlåga med flytta runt mina rötter i 114 karet... för att få ut malarna. Har lite problem med en arm för tillfället . Det gör att jag har svårt hålla ut den i rätt vinkel för att lyfta runt å greja. Kanske kan jag ta det med vänstern ist, men jag brukar aldrig ha den i karet , det blir ju som att försöka borsta tänderna med fel hand.... det är ju svårt ha ha så det är rätt lugnt än... men det kommer bilder mm.. senare när jag får till det =D
    Morsning!
    hur går det med armen? Fått höger bra än? Eller fått ner vänstern i karet?

    Kanske en eller annan bild? Säger jag som inte postat en bild på länge nu... :o
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      nä jag har vart lat hela julen =P... men det som väntar den får.. .. ..

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        Ursprungligen postat av tanteva
        nä jag har vart lat hela julen =P... men det som väntar den får.. .. ..
        Tuppjuck?? Haha, sorry, kunde inte låta bli när du lämnade en sån finfin öppning!
        Nädå, klart att jag väntar.
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          ha ha ha =D

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            nu vart jag lite glad när det går lite sakta med akvareriet för min del nu... att anubisen vill blomma igen =D nån som e glad i karet i vart fall =D undrar dock om det inte främst beror på att dem får tillräckligt med ljus och tillräckligt länge .. vilket som gör det mig glad =D för nå gödning har jag inte haft i på säker 6 månader ...

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              Ja Anubisen är en snäll och fin planta som sköter sig bra . Det kan ta länge innan den visar att den saknar något. Jag rensade ut stora fina skott igår kväll och det sved lite att slänga dem när den växer så fint. Men det bryter fram nytt där man tagit av den och det blir nog bra.
              // Annicka

              Kommentar

              • tanteva
                • September 2015
                • 1399

                ja det blir nog bra =D har insett att om man inget gör så blir det mest en enda lång ranka av den... =) fast dom började blomma när den kom ned på djupet lite, den är ju i vart fall 15-20 cm under vattnet där den står nu... men tycks trivas ändå...

                förutom det så är jag i sparlåge läge... det händer inte så mycket alls just nu... men det kommer =) har ju inte släppt planerna på kulfisk och att ändra om i det andra =)

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  Blommande anubis

                  Skickat från min F5321 via Tapatalk

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    det går lite trögt med akvarierna nu...min unga katt (6år) visade till sist att han hade levt med njurproblem under en längre tid av sitt liv.Det finns ju små symtom som kan vara värt åka in å ta blodprov för men dessa kände jag inte till. Nu har han fått lägga sig till rätta i en kartong.... och sprungit ut på ängen där det finns flugor fjärilar småfåglar å möss å jaga... så solsken att sola sig i...

                    det har pågått under en period av ca 3-4 veckor...

                    fiskarna har fått lida lite pin... dvs bara fyllt på vatten... men det är dags för lite rensningar. Min fina panduro hane mår fint dock... men han har tappat bort honan... hon dog =/ sådant som händer ibland hoppas bara jag kan få tag på nån ny.

                    Så förutom anubisen som ville blomma igen, måste vara sedan jag skaffat de nya led lampan... den billiga varianten för en tusing. <den har ju blått rött å gult å vitt tror jag osäker på det gula... annars vitt...Min näckros har fått höga blad... ja inte dom ytbladen då för dom kommer ju med.tror det är lampan...

                    MEn jag har inte gjort om än... det kommer nu när jag har mer tid igen, å inte måste mata en katt 5-7 gr/dag

                    så det är lite stiljte här än... men livet går vidare ... så är det ju...

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Stor kram! Så sorgligt med kissen.

                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        tack =)

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          å hej å hå så jag har latat mig från forumet,tappade lite intresset.
                          Är på G å skall göra en städning å omstart i 114, får se vad det blir för invånare.
                          Är sugen på en flock fjärillar. Denna gången skall jag köpa in minst en hane å typ 3 honor. Eller jag skall räkna efter å kolla så jag kanske kan ha 2 hanar å kanske 4-5 honor =) å typ bara småfiskar eller bara häxmalarna å sedan inget mer =)
                          Vi får se hur det går, har köpt in extra grov slang för att kunna suga ur den ljusa sanden som jag aldrig gillade, har kört söder de där billiga med handpump på. Dom tål ju inte så mye grus is sig =P..
                          hoppas alla har det bra å allas kar mår fint =D
                          /eva

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            å hej å hå så jag har latat mig från forumet,tappade lite intresset.
                            Är på G å skall göra en städning å omstart i 114, får se vad det blir för invånare.
                            Är sugen på en flock fjärillar. Denna gången skall jag köpa in minst en hane å typ 3 honor. Eller jag skall räkna efter å kolla så jag kanske kan ha 2 hanar å kanske 4-5 honor =) å typ bara småfiskar eller bara häxmalarna å sedan inget mer =)
                            Vi får se hur det går, har köpt in extra grov slang för att kunna suga ur den ljusa sanden som jag aldrig gillade, har kört söder de där billiga med handpump på. Dom tål ju inte så mye grus is sig =P..
                            hoppas alla har det bra å allas kar mår fint =D
                            /eva
                            Men hej Eva, så kul att du är tillbaka . Akvarieintresset avtar ibland det hände även mig (efter en massa strul med vatten och annat), men suget efter nya kar ligger liksom lite latent efter ett tag. Så på´t igen och lycka till!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              å hej å hå så jag har latat mig från forumet,tappade lite intresset.
                              Är på G å skall göra en städning å omstart i 114, får se vad det blir för invånare.
                              Är sugen på en flock fjärillar. Denna gången skall jag köpa in minst en hane å typ 3 honor. Eller jag skall räkna efter å kolla så jag kanske kan ha 2 hanar å kanske 4-5 honor =) å typ bara småfiskar eller bara häxmalarna å sedan inget mer =)
                              Vi får se hur det går, har köpt in extra grov slang för att kunna suga ur den ljusa sanden som jag aldrig gillade, har kört söder de där billiga med handpump på. Dom tål ju inte så mye grus is sig =P..
                              hoppas alla har det bra å allas kar mår fint =D
                              /eva
                              Välkommen tillbaka. Vad roligt att intresset är tillbaka.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                intresset dör nog inte bara så där, det lurar i huvet hur det skall skapas... men orken tryter =)men nu har jag samlat på mig en fin blandning av bra porös sand, ja från olika tillverkare som jag hittat till lite billigare pris =) i detta nu jobbar jag hårt med att försöka suga ut alls and jag hade i sist=P Köpte in en 22mm slang för det då de utsugare jag hade sedan innan var lite trasiga å tog tjyvluft, men det blir nog bra till slut. Fick tag på en liten tuva windelöv nästan gratis med =D så vi får se hur det går =D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...